MENINGKATKAN PRESTASI DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA FASE A
DOI:
https://doi.org/10.61722/jirs.v2i1.3699Keywords:
Meningkatkan prestasi, Hasil Belajar Siswa, Fase AAbstract
This study aims to analyze effective strategies for improving students' academic performance and learning outcomes in Phase A (early primary education) using the Systematic Literature Review (SLR) method. Phase A is a critical stage in student development, where foundational cognitive, social, and emotional skills are established. This research reviewed and analyzed 25 scholarly articles from various indexed journals, selected based on their relevance to the topic and publication quality. The review results indicate that active learning approaches, technology integration, and strengthening parental involvement significantly enhance students' learning outcomes. Moreover, the role of teachers as facilitators of interactive learning and providers of constructive feedback has proven effective in boosting students' motivation and engagement in the learning process. This article concludes that implementing holistic and student-centered strategies positively impacts students' academic performance and learning outcomes. The recommendations from this study include developing student-centered learning programs, providing intensive training for teachers on innovative methods, and enhancing collaboration between schools and parents. This research provides valuable contributions to the development of educational theory and practice in Phase A to support students' academic achievement optimally.
References
(Hikmah, 2020)Biassari, I., Putri, K. E., & Kholifah, S. (2021). Jurnal basicedu. 5(4), 2322–2329.
Budianti, Y., Rikmasari, R., & Oktaviani, D. A. (2023). Penggunaan Media Powerpoint Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 127. https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i1.120545
Darlis, N., & Movitaria, M. A. (2021). Penggunaan Model Assure untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2363–2369. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1185
Fauhah, H., & Rosy, B. (2020). Analisis Model Pembelajaran Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 321–334. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p321-334
Habibi, Y., & Adnan, M. F. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture and Picture Terhadap Partisipasi dan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3399–3412. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1316
Hema Hujaemah. (2020). Pemberdayaan Wali Kelas Untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa Dalam Melaksanakan PJJ Ramadhan. Jurnal Perseda, III(2), 88–94. https://jurnal.ummi.ac.id/index.php/perseda
Herdianti, N. P., Hanim, W., & Hasanah, U. (2024). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Digital pada Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(2), 1592–1603. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i2.7393
Hero, H., & Sni, M. E. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Inpres Iligetang. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(2), 129–139. https://doi.org/10.26618/jrpd.v1i2.1568
Hikmah, M. (2020). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Partisipasi Dan Hasil Belajar Pemrograman Dasar Siswa. Jurnal Teknodik, 27–38. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i2.376
Inayati, B. F., & Kristin, F. (2018). Peningkatan partisipasi dan hasil belajar tematik melalui model problem based learning siswa kelas 1 SD. Holistika : Jurnal Ilmiah PGSD, 2(2), 85–93.
Karnia, N., Rida, J., Lestari, D., Agung, L., Riani, M. A., & Galih, M. (2023). Strategi Pengelolaan Kelas Melalui Penerapan Metode Role Playing Dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa Di Kelas 3 MI Nihayatul Amal 2 Purwasari. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(2), 121–136. https://doi.org/10.30596/jppp.v4i2.15603
Mulya, F. A., Islam, U., Sayyid, N., Rahmatullah, A., & Banjarmasin, U. T. (2024). Implementasi Pendekatan Joyfull Learning Untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa Pada Pembelajaran Matematika Siswa Mi Perwanida Blitar. Pendidikan MI Dan Pembelajaran, 1(1), 25–36.
Nissa, K., & Putri, J. H. (2021). Peran Guru Dan Strategi Dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa. Jurnal Guru Kita PGSD, 5(4), 51. https://doi.org/10.24114/jgk.v5i4.27984
Rahman, B. (2014). Kemitraan Orang Tua dengan Sekolah dan Pengaruhnya terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Progresif, 4(2), 129–138. http://repository.lppm.unila.ac.id/213/1/
Rahmat, E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(2), 144–159. https://doi.org/10.17509/jpp.v18i2.12955
Sita, E. R., Purbosari, P. M., & Prasetyo, K. (2024). Analisis Penggunaan Aplikasi Plickers dalam Penilaian Formatif untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 190–203. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i2.710
Somayana Wayan. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Pakem. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 283–294.
Sriwati, N. W., Novian, D., & Abdillah, T. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Informatika. Inverted: Journal of Information Technology Education, 3(2), 1–11. https://doi.org/10.37905/inverted.v3i2.19161
Susanti, N., & Putri, R. R. (2021). Implementasi Lesson Study Sebagai Upaya Meningkatkan Partisipasi Aktif Siswa Dalam Pembelajaran Virtual. Jurnal Pembelajaran Fisika, 10(2), 77. https://doi.org/10.19184/jpf.v10i2.23780
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH RESEARCH STUDENT

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.