Pemanfaatan Sumber Belajar Elektronik dan Lingkungan untuk Mendukung Pembelajaran
DOI:
https://doi.org/10.61722/jirs.v2i1.3725Keywords:
Sumber Belajar, Elektronik, Lingkungan, Pembelajaran.Abstract
This article aims to examine and explain the use of electronic learning resources and the environment to support the learning process. In preparing this article, the author used a literature study research method (library research), where the library literature used was in the form of articles and other relevant scientific works using Google Scholar and selecting several references that were appropriate to the topic of discussion. The results of preparing this article are as follows; (1) the use of electronic and environmental learning resources has several advantages and disadvantages compared to conventional learning resources such as being interesting, interactive and varied, (2) electronic and environmental learning resources can help increase learning effectiveness by increasing students' interest in learning, (3) The main challenge in using electronic learning resources and the environment is limited accessibility.
References
Hidayati, S.N. (2016). Pengaruh Pendekatan Keras dan Lunak Pemimpin Organisasi terhadap Kepuasan Kerja dan Potensi Mogok Kerja Karyawan. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 5(2), 57-66. http://dx.doi.org/10.30588/SOSHUMDIK.v5i2.164.
Abdullah, R. (2012). Pembelajaran berbasis pemanfaatan sumber belajar. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, XII(2), 216–231.
Andrianto, D. (2011). Memanfaatkan Lingkungan Sekitar sebagai Sumber Belajar Anak Usia Dini. Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini Nonformal dan Informal Kementerian Pendidikan Nasional Milik Negara.
Ariani, N., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Rosmidah, H., Simamora, S. S., & Toni. (2022). Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. In N. Rismawati (Ed.), Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran (1 ed.). Widina Bhakti Persada Bandung. https://doi.org/10.21070/2022/978-623-464-043-4.
Ayu, D. P., & Amelia, R. (2020). Pembelajaran bahasa Indonesia berbasis e-learning di era digital. Proceedings, 1(2), 56–61. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/7145.
Cayeni, W., & Utari, A. S. (2019). Penggunaan Teknologi dalam Pendidikan : Tantangan Guru pada Era Revolusi Industri 4 . 0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang 03 Mei 2019, 658–667.
Chusna, N. L. U. (2019). Pembelajaran E-Learning. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan KALUNI, 2, 113–117. https://doi.org/10.30998/prokaluni.v2i0.36
Haryadi, R., Nuraini, H., & Kansaa, A. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran E- Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. AtTàlim : Jurnal Pendidikan, 7(1), 2548– 4419.
Indriani, I. (2022). Pemanfaatan lingkungan sekitar sebagai sumber belajar di madrasah ibtidaiyah sambina’e kota bima. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 3(2), 106–116.
Irwandi, & Fajeriadi, H. (2020). Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa SMA di Kawasan Pesisir, Kalimantan Selatan. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 66. https://doi.org/10.20527/binov.v1i2.7859.
Kartikaningrum, D. M., Handayani, A., & Rakhmawati, D. (2023). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Pola Interaksi Sosial Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(1), 6722–6731.
Khotimah, H., Astuti, E. Y., & Apriani, D. (2019). Pendidikan Berbasis Teknologi (Permasalahan Dan Tantangan). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 357–368.
Pujiastutik, H. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Web pada Mata Kuliah Belajar Pembelajaran I terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 25– 36.
Rahmawati, L., Jumadi, & Ikhsan, J. (2018). E-Learning dan Konsep Belajar Mandiri (E. Arianto (ed.); 1 ed.). Penebar Media Pustaka. https://123dok.com/document/4zpvw37z-penerapan-learning-sistem-pendidikan- pendidikan-tutorial-universitas-terbuka.html.
Rosita, K. (2018). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Sasmita, R. S. (2020). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 1, 1–5.
Sawitri, E., Astiti, M. S., & Fitriani, Y. (2019). Hambatan Dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 202–213.
Sujarwo, Santi, F. U., & Tristanti. (2018). Pengelolaan Sumber Belajar Masyarakat.
=99.
Supriadi, S. (2015). Pemanfaatan Sumber Belajar Dalam Proses Pembelajaran.
Lantanida Journal, 3(2), 127. https://doi.org/10.22373/lj.v3i2.1654.
Susanti, N. D. (2013). Dengan Tema Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Tamin, R. (2013). Penerapan Pembelajaran Elektronik sebagai Strategi Pembelajaran Dosen dan Mahasiswa di Fakultas Ilmu Komputer Universitas Al Asyariyah Mandar Provinsi Sulawesi Barat. Jurnal Pepatuzdu, 5(1), 26–37.
Waluyati, M. (2020). Penerapan Fokus Group Discussian (FGD) Untuk Meningkatkan Kemampuan Memanfaatkan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 80. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i1.27089.
Wibowo, H. S. (2014). Efektivitas Pembelajaran Sejarah Dengan Mengunakan Model Pembelajaran E – Learning. Indonesian Journal of History Education, 3(1), 6–10.
Widiastuti, E. H. (2017). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Pembelajaran Mata Pelajaran Ips. Satya Widya, 33(1), 29. https://doi.org/10.24246/j.sw.2017.v33.i1.p29-36.
Witarsa, R., Hadi, R. S. M., Nurhananik, & Haerani, N. R. (2021). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Kemampuan Interaksi Sosial Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 276–284. https://doi.org/10.31316/jk.v5i1.1430.
Wulandari, F. (2020). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Anak Sekolah Dasar. Journal of Educational Review and Research, 3(2), 105. https://doi.org/10.26737/jerr.v3i2.2158
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH RESEARCH STUDENT

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.