Mempelajari Proses Letusan Gunung Berapi melalui Eksperimen

Authors

  • Putri Chintya STKIP Al Maksum
  • Alfina Andriani STKIP Al Maksum

DOI:

https://doi.org/10.61722/jirs.v2i2.5727

Keywords:

Volcanic Eruption, Experiment, Elementary School

Abstract

Volcanic eruptions release hazardous materials that can harm living things around them, so it is important to be aware of this. The adverse effects include dirty air from volcanic ash containing toxic gases such as sulfur dioxide, hydrogen sulfide, and nitrogen dioxide, as well as hazardous dust. This study aims to help students better understand how to prepare for a disaster, so that they can reduce the potential for harm. The research used in this study is qualitative. The subjects in this study were fifth grade students of SD Negeri 050750 Pangkalan Brandan, Langkat Regency. The results of this study indicate that if baking soda is added first, the volcano will erupt slowly and produce foam over time. But if vinegar is added first, the volcano will erupt much faster.

References

Anggun, Ahirotunisa, S., & Munawaroh, H. (2024). Motekar : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Efektivitas Eksperimen Sederhana “ Gunung Meletus ’’ Untuk Meningkatkan Minat Belajar Dan Sikap Sains Anak Di Tk Nu Al- Madani Motekar : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini | 1 Motekar : Jurnal Pendidika. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 1–13.

Ardiansyah, R., Hastuti, D. N. A. E., & Sari, M. K. (2023). Pembelajaran Pjbl Pada Materi Ipas Kelas Iv Sekolah Dasar. Didakti: , 9(4). Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 3(3), 627–632.

Ashari, & Purwantara. (2022). Bentanglahan Vulkanik Indonesia: Aspek Fisikal Dan Kultural. UNY Press.

Bella, K. T. (2024). Hubungan Antara Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ipa Peserta Didik Sds Amkur Bengkayang. , 4(4). ADIBA: Journal Of Education, 4(4), 588–592.

Cahyani, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Ipas Siswa Kelas V Sdn 2 Talesan Dengan Penerapan Model Pembelajaran Pjbl Melalui Media Diodrama. Jurnal Jaringan Penelitian Pengembangan Penerapan Inovasi Pendidikan (Jarlitbang), 137–144. https://doi.org/10.59344/jarlitbang.v9i2.151

Genika, P. R., Luthfia, R. A., & Wahyuningsih, Y. (2023). Urgensi Pembelajaran Mitigasi Bencana terhadap Kesiapsiagaan Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 3239–3246.

Kurniawan, D. (2021). Pengembangan Media Miniatur Bencana Erupsi Gunung Api Untuk Meningkatkan Kesiapsiagaan Bencana Siswa Kelas Iv. Basic Education, 10(3), 239–249. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgsd/article/view/17752

Maulan, N., & Lutfia. (2024). Pemberdayaan Masyarakat: Pengaruh Proyek Sains Berbasis Eksperimen Sederhana Terhadap Peningkatan Literasi Membaca Dan Pemahaman Konsep Sains Pada Anak-Anak Di Yayasan Taman Bacaan Masyarakat Di Desa Cikuya. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat.

Rizki, A. M., Saputra, D. W., & Hayun, M. (2024). Implementasi Pembelajaran Berbasis Project Based Learning melalui Media Miniatur Gunung Meletus dalam Mata Pelajaran IPAS Kelas IV di SDN Pondok Cabe Ilir 01. 2650–2655. file:///C:/Users/ASUS/Downloads/24067-63670-1-PB (2).pdf

Sari, T. A. R., Permana, E. P., & Anam, M. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Project Based Learning Dengan Eksperimen Gunung Berapi. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 11. https://doi.org/10.47134/pgsd.v2i3.1552

Downloads

Published

2025-07-04

Issue

Section

Articles