Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Minat Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab
DOI:
https://doi.org/10.61722/jirs.v1i2.66Keywords:
Interest in Learning, Learning Media.Abstract
This research aims to determine the effect of using puzzle media on increasing students' interest in learning Arabic at MIN 2 Purwakarta. Because this research was motivated by a lack of interest in learning Arabic and because the media and methods used were less attractive to children, the process of learning Arabic was less effective. Next, the media used is puzzle media. This research uses a quantitative approach with an experimental method, a pre-experimental research design with a one group pretest-posttest design type. In this study the population was all students at MIN 2 Purwakarta, and the sample taken consisted of 9 students. Thus, it can be seen from the research results that students are effective, namely by using puzzle media in increasing students' interest in learning Arabic at MIN 2 Purwakarta.
References
Al-Hanif, M. F., BEKTI, R. A., & ALLSABAH, M. A. H. (2021). SURVEI MOTIVASI DAN MINAT BELAJAR TERHADAP PEMBELAJARAN DARING MATA PELAJARAN PENJASORKES PADA PESERTA DIDIK DI SMK ISLAM AL QOMAR KECAMATAN PATIANROWO KABUPATEN NGANJUK TAHUN PELAJARAN 2020/2021.
Astuti, L. S. (2017). Penguasaan konsep IPA ditinjau dari konsep diri dan minat belajar siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1).
Cahyani, A. (2018). Hubungan Antara Persepsi Peserta Didik Terhadap Sistem Zonasi Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru Dengan Minat Belajar Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 1 Banguntapan Bantul.
Faidy, A. B., & Arsana, I. M. (2014). Hubungan Pemberian Reward Dan Punishment Dengan Motivasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas Xi Sma Negeri 1 Ambunten Kabupaten Sumenep. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 2, 454–468.
Ghuzali, M. A., & Ritonga, F. U. (2022). Tingkatkan Kemampuan Belajar Anak di Desa Paya Bakung Kecamatan Hamparan Perak Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(2), 617–622.
Hudaya, A. (2018). Pengaruh gadget terhadap sikap disiplin dan minat belajar peserta didik. Research and Development Journal of Education, 4(2).
Kartika, S., Husni, H., & Millah, S. (2019). Pengaruh kualitas sarana dan prasarana terhadap minat belajar siswa dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 113.
Kurnia, R. (2019). Bahasa Anak Usia Dini. Deepublish.
Noormansyah, N. (2023). Minat Membaca Dan Menulis Al-Qur’an Peserta Didik Sdn 3 Tumbang Jutuh Kecamatan Rungan Kabupaten Gunung Mas. ADIBA: JOURNAL OF EDUCATION, 3(1), 148–153.
Prastiti, T. D. (2012). Pelatihan Analisis Data Penelitian Tindakan Kelas (Ptk) Bagi Guru-Guru Smpn 7 Bondowoso. 393–403.
Rusmiati, R. (2017). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Bidang Studi Ekonomi Siswa MA AL FATTAH Sumbermulyo. Utility: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, 1(1), 21–36.
Saepudin, S. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab di Era Postmethode.
Sanjaya, D. H. W. (2016). Penelitian tindakan kelas. Prenada Media.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JURNAL ILMIAH RESEARCH STUDENT

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.