MEWUJUDKAN LITERASI DIGITAL PADA GENERASI Z : TANTANGAN DAN PELUANG MENUJU PENDIDIKAN BERKUALITAS SDGS 2030
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v1i3.1383Keywords:
Generation Z, Digital Literacy, Sustainable Development Goals (SDGs) 2030, Quality EducationAbstract
The rapid digital development has brought great changes in various aspects of life, including education and learning. Digital developments in education provide many challenges and opportunities, such as in digital literacy. As Generation Z grows in the digital era in improving digital literacy, they are able to develop an attitude of online responsibility, digital ethics and critical thinking skills. In the context of Education for Sustainable Development (SDGs) 2030, it is important to understand the challenges and opportunities of digital literacy education that affect Generation Z's ability to understand and use information that comes from various sources in digital form. Digital literacy in the context of education plays a role as developing a person's knowledge and encouraging curiosity and developing creativity to process and understand good information to learn and understand. The purpose of this discussion is to find out the challenges and opportunities for education in the 2030 Sustainable Development Goals (SDGs). The type of research method used is literature review through a qualitative approach. Challenges and opportunities in digital literacy can have a positive impact and a negative impact on Generation Z. It can be concluded that, the results of this study are to find out the challenges and opportunities of digital literacy in realizing generation Z towards quality education Sustainable Development Goals (SDGs 2030).
References
Ardhiya, A., Audina, R., Ramadani, K. L., Kalijaga, S., Islamic, S., Kalijaga, S., Islamic, S., Kalijaga, S., Islamic, S., & Author, C. (2022). PERAN KONSELOR DALAM MEWUJUDKAN BERKUALITAS MENUJU SDGS 2030. 2, 176–187.
Annur, C. M. (2023, September 20). Pengguna Internet di Indonesia Tembus 213 Juta Orang hingga Awal 2023. Retrieved Mei 21, 2024, from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/09/20/pengguna-internet-di-indonesia-tembus-213-juta-orang-hingga-awal-2023.
Bappenas, K. (n.d.). SDGs KNOWLEDGE HUB. Retrieved Mei 21, 2024, from https://sdgs.bappenas.go.id/
Emas, M. G., Ekonomi, F., & Mahasaraswati, U. (n.d.). No Title. 1–11.
Fajri, F., Irwan, M., & Nasution, P. (2023). LITERASI DIGITAL : PELUANG DAN TANTANGAN DALAM MEMBANGUN KARAKTER PESERTA DIDIK DIGITAL LITERACY : OPPORTUNITIES AND CHALLENGES IN BUILDING. 11(01).
Hafshah, D. R. (2024). Dinamika Kesetaraan Pendidikan sebagai Fondasi SDGS. 1(3), 142–150.
Industri, R., & Ghufron, M. A. (2018). Revolusi industri 4.0: tantangan, peluang dan solusi bagi dunia pendidikan. 332–337.
Informasi, T., No, V., Sri, D., Wuisan, S., & Mariyanti, T. (2023). Analisa Peran Triple Helik dalam Mengatasi Tantangan Pendidikan. 1(2).
Kajian, J., & Islam, A. (2023). PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI. 7(12), 32–39.
Korespondensi, E., & Jakarta, U. M. (n.d.). Literasi digital. 195–202.
Lukum, A., Studi, P., Kimia, P., Universitas, F., & Gorontalo, N. (2019). PENDIDIKAN 4 . 0 DI ERA GENERASI Z : TANTANGAN DAN SOLUSINYA ABSTRAK Pendidikan di era revolusi industri 4 . 0 dipandang sebagai pengembangan tiga kompetensi besar abad ke-21 , yakni kompetensi berpikir , bertindak dan hidup di dunia . Kompetensi berpikir meliputi berpikir kritis , berpikir kreatif , dan pemecahan masalah . Kompetensi bertindak meliputi komunikasi , kolaborasi , literasi digital dan literasi teknologi . Sedangkan kompetensi hidup di dunia meliputi inisiatif , mengarahkan diri , pemahaman global serta tanggung jawab sosial . Pendidikan 4 . 0 secara keseluruhan akan berkontribusi dalam membangun generasi Z atau igeneration . Untuk itu diperlukan proses pendidikan yang mampu menyiapkan peserta didik untuk bisa bekerja yang pekerjaannya saat ini belum ada , untuk bisa menyelesaikan masalah yang masalahnya saat ini belum muncul dan bisa menggunakan teknologi yang sekarang yang teknologinya belum ditemukan . 2, 2011–2013.
Muhamad, N. (2021, November 30). Indeks Literasi Digital Indonesia Terus Meningkat sampai 2023. Retrieved Mei 21, 2024, from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/preview/2023/12/14/indeks-literasi-digital-indonesia-terus-meningkat-sampai-2023
Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z. 2(1), 1–19.
Ramadhan, A. (2023). Literaksi : Jurnal Manajemen Pendidikan Optimalisasi Literasi Digital Terhadap Generasi Z dan Merekontruksi Moral Menuju Pendidikan Berkualitas Perspektif SDGs 2030. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 01(02), 161–167.
Relations, I. (2022). Online di http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/jihi. 8, 217–231.
Restianty, A. (n.d.). Literasi Digital , Sebuah Tantangan Baru Dalam Literasi Media.
Safitri, A. O., Yunianti, V. D., & Rostika, D. (2022). Jurnal basicedu. 6(4), 7096–7106.
Thong, V., Wulandari, A., Adawiyah, R., Natasya, K., & Maharani, T. A. (2023). Peluang dan Tantangan Pendidikan Berbasis Digital Tinjauan Literatur. 3(3), 211–220
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.