Generasi Milenial Sebagai Calon Pemimpin Masa Depan Dalam Perspektif Nilai-Nilai Pancasila

Authors

  • Agus Muhammad Barkah Universitas Garut

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v1i2.2760

Keywords:

generation, leadership, millennial, Pancasila

Abstract

This research is about how to see the strengthening and efforts to maintain and implement the values of Pancasila and make the values of Pancasila an important value for the life of the Indonesian nation, and also related to equipping the millennial generation as a potential recipient of the nation's leadership relay in the future, especially in the era of the Golden Indonesia 2045. The cultivation of Pancasila values in every generation, including the millennial generation, is very important because it can be decisive in efforts to advance the Indonesian nation into a developed nation and produce superior generations. This research uses a qualitative method by examining literature studies and referring to existing situations and conditions in Indonesia that occur in the formation and awareness of the millennial generation in the values of Pancasila.

References

Angel Dwi Septianingrum, & Dini Anggraeni Dewi. (2021). Implementasi Nilai Pancasila Pada Generasi Milenial Di Era Serba Modern. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 3(1), 28–35. https://doi.org/10.52647/jep.v3i1.31

Anggraini, D., Fathari, F., Anggara, J. W., & Ardi Al Amin, M. D. (2020). Pengamalan Nilai-Nilai Pancasila Bagi Generasi Milenial. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial Dan Politik, 2(1), 11. https://doi.org/10.33474/jisop.v2i1.4945

Anggriani, F. (2018). Opini Mengenai Hilangnya Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Berbangsa dan Bernegara. https://www.researchgate.net/publication/330468779_Opini_Mengenai_Hilangnya_Nilai_Pancasila_dalam_Kehidupan_Berbangsa_dan_Bernegara

Budiman, A. (2017). SEJARAH DIPLOMASI ROEM-ROIJEN DALAM PERJUANGAN MEMPERTAHANKAN KEMERDEKAAN REPUBLIK INDONESIA TAHUN 1949. 4, 87–112.

Haryanti, Amelia. “Peran Perempuan Dalam Sistem Politik Indonesia Di Era Reformasi.” Generasi Pancasila. 2021.

Hasanah, U. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Di Kalangan Generasi Millenial Untuk Membendung Diri Dari Dampak Negatif Revolusi Indutri 4.0. Pedagogy : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 52–59. https://doi.org/10.51747/jp.v8i1.705

Lorenza, A. N., Widya, U., & Madiun, M. (n.d.). Moral si penerus bangsa. Notoatmodjo, S. (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta : Rineka Cipta.

Oktaviani, R. (n.d.). Hubungan antar kelompok teman sebaya dengan perilaku “x” palembang. Jurnal Psyche, 1, 8–16.

Oktavianus, B. C. (n.d.). Generasi X, Y, dan Z: Apa Bedanya?”. https://www.cermati.com/artikel/

Priyambodo, A. . (2017). Implementasi Pendidikan Karakte: Semagat Kebangsaan dan Cinta Tanah Air Pada Sekolah Berlatang Islam di Kota Pasuruan. Jurnal Sains Psikologi, 1, 9–15.

Robbins, S.P. and Judge, T.A. Organizational Behavior (Perilaku Organisasi). Jakarta: Salemba Empat, 2011.

Sosial, P., & Sd, S. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Sosial Dalam Membentuk Perilaku Sosial Siswa Sd. Journal of Primary Education, 5(2), 113–119.

Suryadi, B. (2015). Generasi Y: Karakterristik, Masalah dan Peran Konselor.

Wahyu, A. (n.d.). Peran Generasi Penerus Bangsa Dalam Mempertahankan Budaya Bangsa Indonesia (The Role of the Nation’s Next Generation in Defending Indonesian Nation’s Culture).

Willya, Vincentius, Didin, H. (2018). POTRET GENERASI MILENIAL PADA ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0. Jurnal Pekerjaan Sosial, 2, 187 – 197.

Yudistira. (n.d.). Aktualisasi & Implementasi Nilai nilai Pancasila dalam Menumbuhkan Kembangkan Karakter Bangsa. 2016, 2, 421–436.

Downloads

Published

2024-04-27

Issue

Section

Articles