MERENCANAKAN KEGIATAN PEMBELAJARAN (MENYATAKAN TUJUAN PEMBELAJARAN )

Authors

  • Nurul Mutmainnah Universitas Negeri Makassar
  • Rezky Awalia Amanda Universitas Negeri Makassar
  • Bahri Bahri Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v1i5.2807

Keywords:

Learning Objectives;Planning Learning Activities

Abstract

. One step in the learning process that is always meant to yield the best results is the lesson plan. Teachers who constantly plan their lessons ahead of time are one of the keys to success. Finding out how to organize learning activities that align with specified learning objectives is the aim of this study. This study's methodology is library research, which gathers data by looking for sources and building from a variety of sources, including books, journals, and previous studies. According to the study's findings, we need to create a learning plan that we will follow in order to meet the learning objectives. Thus, in addition to being a legal document, a learning plan is a crucial tool for guaranteeing the efficiency.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394

Ashri, A., Frayoga, D. N., & Fitri, N. Z. N. (2024). Pentingnya Menentukan Langkah-langkah Pengembangan Perencanaan Pembelajaran. Karimah Tauhid, 3(5), 5387–5396.

Dewi Riang Tati, A., Karmila Sari Achmad, W., Pada, A., Syawaluddin, A., & Syamsul, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Program Macromedia Flash pada Mata Pelajaran IPS Sejarah di SD INPRES Sudiang Kota Makassar. Attoriolog Jurnal Pemikiran Kesejarahan Dan Pendidikan Sejarah, 20(1), 37–45.

Ergawati, E., Affan, I., Zulfahmi, T., Liesmaniar, C., Marsithah, I., & Milfayetty, S. (2023). Perencanaan Pengajaran Dalam Kegiatan Pembelajaan. Jurnal Guru Kita PGSD, 7(2), 212. https://doi.org/10.24114/jgk.v7i2.42464

Fadhli, M. N., Mawaddah, R., & Manurung, H. (n.d.). DESIGNING CHARACTER-BASED LEARNING. 55–62.

Hasanuddin, Chairunnisa, Novianti, W., & Edi, S. (2018). Perencanaan Pembelajaran (Kurikulum Merdeka Belajar). In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (Vol. 3, Issue 1). https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Hidayat, T., & Syafe’i, M. (2018). Filsafatat Perencanaan dan Implikasinya dalam Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Lentera Pendidikan, 21(2), 188–205.

Jaffarey, N. A. (2001). Problem based learning. Journal of the Pakistan Medical Association, 51(8), 266–267.

jurnal+rokhmawati. (n.d.).

Maghfiroh, L., Maulidafi, V., Pembelajaran, P., & Guru, P. K. (2024). Fungsi Perencanaan Pembelajaran Dalam Mendukung Peningkatan Kompetensi Guru. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7, 7046–7052.

Marlina, L. (2017). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2). https://doi.org/10.19109/ra.v1i2.2679

Maulida, S. (2024). Perencanaan pembelajaran: pengertian, fungsi dan tujuan. OJS, Karimah Tauhid, 3, 6014–6023.

Mustafa, P. S. (2022). Characteristics of Learners and Their Implications in Learning. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(4), 7043–7056. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i4.2751

Nasrullah. (2020). Taxonomy and Learning Objectives. International Confrence on Islamic Studies, 163. https://ejournal.iaforis.or.id/index.php/icois/article/view/84

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Putrianingsih, S., Muchasan, A., & Syarif, M. (2021). Peran Perencanaan Pembelajaran Terhadap Kualitas Pengajaran. Inovatif, 7(1), 206–231.

Rachman, F. (2018). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 3(2), 160–174. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v3i2.211

Rohmah, A. N. (2017). Belajar Dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar). CENDEKIA Media Komunikasi Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 09(02), 193–210.

Schmitz, E. and. (2012). No Title طرق تدريس اللغة العربية. Экономика Региона, 32.

Susanti, E., Alfiandra, A., Ramadhan, A. R., Nuriyani, R., Dameliza, O., & Sari, Y. K. (2023). Optimalisasi Pembelajaran Berdiferensiasi Konten dan Proses pada Perencanaan Pembelajaran PPKn. Educatio, 18(1), 143–153. https://doi.org/10.29408/edc.v18i1.14796

Sutarto, S. (2017). Cognitive Theory and Its Implications in Learning. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(2), 1.

Widyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi Perencanaan Pembelajaran. Satya Sastraharing, 04(02), 16–35.

Yustitia, V. (2017). Kemampuan Analisis Mahasiswa Pgsd Terhadap Tujuan Pembelajaran Dimensi Kognitif Pada Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran Sd. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 83. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2017.v7.i1.p83-93

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394

Ashri, A., Frayoga, D. N., & Fitri, N. Z. N. (2024). Pentingnya Menentukan Langkah-langkah Pengembangan Perencanaan Pembelajaran. Karimah Tauhid, 3(5), 5387–5396.

Dewi Riang Tati, A., Karmila Sari Achmad, W., Pada, A., Syawaluddin, A., & Syamsul, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Program Macromedia Flash pada Mata Pelajaran IPS Sejarah di SD INPRES Sudiang Kota Makassar. Attoriolog Jurnal Pemikiran Kesejarahan Dan Pendidikan Sejarah, 20(1), 37–45.

Ergawati, E., Affan, I., Zulfahmi, T., Liesmaniar, C., Marsithah, I., & Milfayetty, S. (2023). Perencanaan Pengajaran Dalam Kegiatan Pembelajaan. Jurnal Guru Kita PGSD, 7(2), 212. https://doi.org/10.24114/jgk.v7i2.42464

Fadhli, M. N., Mawaddah, R., & Manurung, H. (n.d.). DESIGNING CHARACTER-BASED LEARNING. 55–62.

Hasanuddin, Chairunnisa, Novianti, W., & Edi, S. (2018). Perencanaan Pembelajaran (Kurikulum Merdeka Belajar). In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (Vol. 3, Issue 1). https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Hidayat, T., & Syafe’i, M. (2018). Filsafatat Perencanaan dan Implikasinya dalam Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Lentera Pendidikan, 21(2), 188–205.

Jaffarey, N. A. (2001). Problem based learning. Journal of the Pakistan Medical Association, 51(8), 266–267.

jurnal+rokhmawati. (n.d.).

Maghfiroh, L., Maulidafi, V., Pembelajaran, P., & Guru, P. K. (2024). Fungsi Perencanaan Pembelajaran Dalam Mendukung Peningkatan Kompetensi Guru. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7, 7046–7052.

Marlina, L. (2017). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2). https://doi.org/10.19109/ra.v1i2.2679

Maulida, S. (2024). Perencanaan pembelajaran: pengertian, fungsi dan tujuan. OJS, Karimah Tauhid, 3, 6014–6023.

Mustafa, P. S. (2022). Characteristics of Learners and Their Implications in Learning. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(4), 7043–7056. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i4.2751

Nasrullah. (2020). Taxonomy and Learning Objectives. International Confrence on Islamic Studies, 163. https://ejournal.iaforis.or.id/index.php/icois/article/view/84

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Putrianingsih, S., Muchasan, A., & Syarif, M. (2021). Peran Perencanaan Pembelajaran Terhadap Kualitas Pengajaran. Inovatif, 7(1), 206–231.

Rachman, F. (2018). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 3(2), 160–174. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v3i2.211

Rohmah, A. N. (2017). Belajar Dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar). CENDEKIA Media Komunikasi Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 09(02), 193–210.

Schmitz, E. and. (2012). No Title طرق تدريس اللغة العربية. Экономика Региона, 32.

Susanti, E., Alfiandra, A., Ramadhan, A. R., Nuriyani, R., Dameliza, O., & Sari, Y. K. (2023). Optimalisasi Pembelajaran Berdiferensiasi Konten dan Proses pada Perencanaan Pembelajaran PPKn. Educatio, 18(1), 143–153. https://doi.org/10.29408/edc.v18i1.14796

Sutarto, S. (2017). Cognitive Theory and Its Implications in Learning. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(2), 1.

Widyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi Perencanaan Pembelajaran. Satya Sastraharing, 04(02), 16–35.

Yustitia, V. (2017). Kemampuan Analisis Mahasiswa Pgsd Terhadap Tujuan Pembelajaran Dimensi Kognitif Pada Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran Sd. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 83. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2017.v7.i1.p83-93

Downloads

Published

2024-10-31

Issue

Section

Articles