Pengaruh Game Edukasi Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik; Studi Kasus SDN Daleman I

Authors

  • Sukmawati Prodi PGSD STKIP PGRI Sumenep
  • ST Wardatul Ainiyah Prodi PGSD STKIP PGRI Sumenep
  • Eny Aulia Rohma Prodi PGSD STKIP PGRI Sumenep

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v2i1.3361

Keywords:

Educational Game;, Critical Thinking Skills; Learning.

Abstract

This study aims to analyze the effect of the use of educational games on critical thinkking skills of students at SDN Daleman 1. In the increasingly advanced digital era, educational games have become one of the interesting and interactive learning media. Educational games are believed to be able to encourage the development of critical thinking skills, such as analysis, synthesis, evaluation, and problem solving skills. These findings indicate that educational games can be an effective tool to improve students’ thinking skills, which are very important in facing the challenges of an increasingly complex world.  

 

References

AR, M. M., & Asmoni, A. (2023, December). IDENTIFIKASI POLA ASUH ORANG TUA PERANTAU KE-JAKARTA DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PENDIDIKAN ANAK SEKOLAH DASAR (STUDI SDN KALIANGET BARAT V SUMENEP MADURA). In PROSIDING SNAPMA (Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat LPPM UNIPMA) (Vol. 1, pp. 111-119).

AR, M. M., Asmoni, A., Aini, K., & Wardi, M. (2024). The Relationship of the 5th Batch Campus Teaching Program to Literacy and Numeracy Skills in Elementary Schools. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 16(2), 1999-2011.

Ar, M. M., Aini, K., & Hidayatillah, Y. (2024). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Literasi-Numerasi Digital Guru Sekolah Dasar Di Era Merdeka Belajar. Darmabakti: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 5(01), 111-125.

Asmoni, A., & Hodairiyah, H. (2022, November). IMPROVING TEACHER ABILITY IN CLASSROOM MANAGEMENT POST COVID-19 PANDEMIC AT INTEGRATED ISLAMIC ELEMENTARY SCHOOL, PANGARANGAN SUMENEP. In Proceeding International Conference on Digital Education and Social Science (Vol. 1, No. 1, pp. 1-6).

Budhiman, A., & Purnomo, H. (2022). Pengaruh Game Online Terhadap Aktivitas Belajar Peserta Didik Di Sd. Khazanah Pendidikan, 16(2), 99. https://doi.org/10.30595/jkp.v16i2.14027

Dwiyono. (2017). Game Media Pembelajaran Interaktif Pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Penggunaan Peralatan Tangan ( Hand Tools) Dan Peralatan Bertenaga (Power Tools). Program Studi Pendidikan Teknik Mekatronika, 7(4), 343–351.

Hardiansyah, F., Armadi, A., AR, M. M., & Wardi, M. (2024). Analysis of field dependent and field independent cognitive styles in solving science problems in elementary schools. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(3), 1159-1166.

Hendrawan, G. B., & Marlina, R. (2022). Persepsi Siswa Terhadap Penggunaan Game Edukasi Digital Pada Pembelajaran Matematika. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(2), 395. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.10288

Kurniawan, Y. I., Paramesvari, D. P., & Purnomo, W. H. (2021). Game Edukasi Pengenalan Hewan Berdasarkan Habitatnya Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Inovatif, 1(1), 57–66. https://doi.org/10.54082/jupin.6

Lailatul Qodaria, R., & Febrianto, P. T. (2024). Pengaruh Bermain Game Online terhadap Pembelajaran Anak SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 18101–18107.

Masya, H., & Candra, D. A. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Gangguan Kecanduan Game Online pada Peserta Didik Kelas X Di Madrasah Aliyah Al Furqon Prabumulih Tahun Pelajaran 2015/2016. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(2), 103–118. https://doi.org/10.24042/kons.v3i2.575

Najuah, Sidiq, R., & Sinamora, R. S. (2022). Game Edukasi: Strategi dan Evaluasi Belajar Sesuai Abad 21. In Yayasan Kita Menulis. http://digilib.unimed.ac.id/51618/

Natasyah, P. A., Zulaecha, N., & Asmun W., W. (2024). Dampak Game Online TerhadapHasil Belajar Siswa Di Smp Negeri 1Bokat. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(4), 6404–6412.

Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 140. https://doi.org/10.29210/022035jpgi0005

Rerika Landaini Putri, Angel Maria V. K, & Hery Setiyawan. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Digital Game Based Learning (DGBL) Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas V. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(3), 118–128. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i3.889

Rifqah Nabila, A., & dkk. (2022). Pemanfaatan Game Edukasi Online Matematika Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(2), 360.

Rizal, A., & Hernawati, K. (2017). Pengembangan Game Edukasi Matematika dengan Pendekatan Guided Discovery untuk Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 1–8. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/jpm/article/view/6660

Sutarman, A. B., Rahmanto, Y., & Puspaningrum, A. S. (2022). Pembuatan Game Edukasi Pembelajaran Kata Imbuhan Untuk Tingkat Sekolah Dasar (Studi Kasus Sd Negeri Karang Sari Lampung Utara). Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 3(2), 202–212. https://doi.org/10.33365/jatika.v3i2.2027

Waqi, A., & Nisa, S. (2024). Pengaruh Game Online terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Ahkam, 3(2), 567–574. https://doi.org/10.58578/ahkam.v3i2.3205

Downloads

Published

2024-12-18

Issue

Section

Articles