Upaya meningkatkan ketelitian dan kesabaran anak melalui bermain puzle usia 4-5 tahun di TK Aiyiah Bustanul Athfal
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v2i2.3945Keywords:
accuracy and patience; puzzle; early childhoodAbstract
Abstract: Accuracy and patience are one of the characteristics of children which can influence their cognitive development, considering that early childhood children have not yet stabilized their patience and accuracy characteristics, so they are given treatment by playing, one of which is playing puzzles. The objectives in this plan use pre-test and post-test. The data collection method in this research is based on observation and documentation. The data analysis method used in this research uses random sumpling, namely quantitative statistics. The independent sample test is used when carrying out data analysis. This shows a sig (2-tailed) value of 0.01. This can be seen when children are given educational games in the form of puzzles so that when playing children can develop the qualities of patience and accuracy in childrenKey words: accuracy and patience; puzzle; early childhood
References
Agus, F., Mahendra Putra, G., Alfandi Kamil, Z., Arifin, I., & Ihza Gifari, O. (n.d.). Peningkatan Kemampuan Analisis Statistik Kuantitatif Pada Riset Eksperimen Dengan Metode Workshop. http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/palat
Andriani, J., Qalbi, Z., Kunci, K., Permainan, A., Motorik, E. P., Anak, H., & Dini, U. (2021). Pengaruh penggunaan APE puzle terhadap perkembangan motorik halus anak usia dini: studi literatur. https://ejournal.upi.edu/index.php/RECEP
Anisah Yasmin, S., Rahman, T., & Indihadi, D. (2022). Analisis Penggunaan Media Puzzle Hijaiyah untuk Keterampilan Mengenal Huruf Hijaiyah pada Anak Usia 4-5 Tahun. In Desember (Vol. 6, Issue 2).
Asmarani, S. U., Istiqomah, S. Y., Adawiyyah, R. D., Optiana, R., & Nuranti, N. (2023). Penerapan Permainan Puzzle Untuk Perkembangan Emosi Kognitif Dan Kemampuan Motorik Halus Pada Anak. Kolaborasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(5), 315–320. https://doi.org/10.56359/kolaborasi.v3i5.266
Dian Pertiwi, Syafrudin, U., & Drupadi, R. (2021). Persepsi Orangtua terhadap Pentingnya CALISTUNG untuk Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(02), 62–69. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.5875
Idhayanti, R. I. (2022). Mozaik dan puzle mampu meningkatkan perkembangan motorik halus anak prasekolah. Jurnal Sains Kebidanan, 4(1), 14–23. https://doi.org/10.31983/jsk.v4i1.8226
Maulana, A., Yunitasari, N., Nurul Hikmah, R., & Fanhas Fatwa Khomaeny, E. (2018). Bermain ludo king untuk meningkatkan kemampuan sosial anak (Vol. 2, Issue 2).
Nari, N., Akmay, Y., & Sasmita, D. (2020). Penerapan permainan puzzle untuk meningkatkan kemampuan membilang. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 7(1), 44–52. https://doi.org/10.21831/jppfa.v7i1.26499
Pendidikan, J. P. (2020). Pengertian Pendidikan (Vol. 4). http://repo.iain-
Qomariah, Q., Marlina, L., & Oktamarina, L. (2020). Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Mozaik Pada Siswa Kelompok B. Journal of Early Childhood Education (JECE), 2(1), 37–48. https://doi.org/10.15408/jece.v2i1.14336
Rama, R., Selatan, T., Palupi, R., & Watini, S. (2022). Penerapan Model Atik untuk Meningkatkan Kognitif Anak Usia Dini melalui Permainan Tata Balok di PAUD. In JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (Vol. 5, Issue 2). http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Rista Dwi Permata. (2020). Pengaruh permainan puzle terhadap kemampuan pemecahan masalah anak usia 4-5 tahun.
Sukino. (2018). Konsep sabar dalam Al-qur’an dan kontekstualisasinya dalam tujuan hidup m,anusia melalui pendidikan. ariefsukino@yahoo.co.id
Ula Al Etivali, A., & Bagus Kurnia PS Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Surabaya alexbagus, A. M. (2019). Pendidikan Pada Anak Usia Dini.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.