Transformasi Peran Organisasi Kepemudaan Dalam Pendidikan Politik: Studi Kasus Banteng Muda Indonesia di Provinsi Lampung

Authors

  • Nadya Mahamida Universitas Lampung
  • Sinta Bella Farah Kirani Universitas Lampung
  • Rozalia Rozalia Universitas Lampung
  • Teki Prasetyo Universitas Lampung
  • Ana Mentari Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v2i4.5036

Keywords:

Banteng Muda Indonesia; political education; youth empowerment; youth organization

Abstract

This study aims to analyze the transformation of youth organizations’ roles in political education in Indonesia, focusing on the Banteng Muda Indonesia (BMI) organization in Lampung Province. As the youth wing of the Indonesian Democratic Party of Struggle (PDI-P), BMI holds a crucial role in promoting political values, disseminating party ideology, and shaping the political awareness of the younger generation. The transformation of this role is significant to examine in light of the evolving political landscape, shifting preferences among youth, and new challenges in political communication influenced by social media and information technology. This research investigates how BMI Lampung has adjusted its approaches and strategies in political education over time. Previously, the organization's approach tended to be indoctrinative and top-down; however, it has gradually shifted towards a more participatory and dialogical model. In this new model, young cadres are empowered to engage actively in political discussions, leadership training, and community service activities. This transformation reflects not only internal organizational change but also an adaptive response to external factors such as increasing political apathy and declining public trust in political parties.

References

Artikel Jurnal

Widiatmaka, P., Mujahidah, N., Rahmap, R., & Arifudin, A. (2023). Pendidikan karakter melalui karang taruna untuk membangun karakter sosial pada generasi digital native. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(1)

Nugraha, Y., Sofyan, F. S., & Repelita, T. (2024). Pembentukan karakter Generasi Z melalui lembaga pusat karakter sebagai implementasi profil pelajar Pancasila. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 9(1)

Zuhroh, F., Apriani, F., Yurniwati, Y., & Imaningtyas, I. (2024). Penguatan karakter Pancasila melalui Dasa Darma Pramuka di era digital. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1).

Usanto, S., Nurlaela, L., Ningtyas, S., & Syahrial, R. (2024). Pelatihan dan pengembangan kepemimpinan dalam membangun karakter siswa berlandaskan nilai-nilai Pancasila. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat

Harizi, R., Wijaya, R. A., Trinadi, P., Saputra, A. C., & Jananda, B. (2025). Penguatan nilai-nilai Pancasila dalam pendidikan karakter di sekolah: Implementasi dan tantangan di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Sosial dan Konseling, 2(4), 1268–1272.

Sukamsi, S., Rahim, A., & Rohmah, S. N. (2025). Peran Organisasi Pelajar dalam Pendidikan Politik di Ma’had Al-Zaytun Perspektif Undang-Undang Nomor 2 Tahun 2008 dan Fiqh Siyasah Dusturiyah. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(4), 4113–4122.

Pratama, I. A. (2023). Peran Pendidikan Politik Pada Organisasi Mahasiswa KAMMI dan IMM di Kota Pangkalpinang dalam Pembentukan Budaya Politik Pancasila. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 10(1)

(Wachidah, M. F., Kusbandrijo, B., & Rochim, A. I. (2022). Implementasi Tugas Karang Taruna Menurut Permensos Nomor 25 Tahun 2019:(Studi Kasus Kelurahan Jepara Kecamatan Bubutan Kota Surabaya). PRAJA observer: Jurnal Penelitian Administrasi Publik (e- ISSN: 2797-0469), 2(01), 124-132.)

Panggabean, I. M., & Yuwono, T. (2023). Transformasi Media Pendidikan Politik di Era Politik Kontemporer melalui Website Bijakmemilih.id. Jurnal Politik dan Pemerintahan, Universitas Diponegoro.

Wahyuni, W., & Jailani, J. (2023). Peran Pemuda sebagai Agen Transformasi Sosial dalam Masyarakat. Jurnal Partisipasi dan Transformasi Masyarakat, 17703-17708.

Nugroho, E. P. (2023). Keterlibatan Pemuda dalam Politik: Dinamika dan Tantangan.

Liternote, Vol. 2, No. 1.

Prakoso, L. (2017). Implementasi UU No. 9 Tahun 2009 tentang Kepemudaan dalam Pemberdayaan Pemuda di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 118–127

Haryanto, A. (2016). Peran Pemerintah dalam Meningkatkan Partisipasi Pemuda Berdasarkan UU Kepemudaan. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 20(3), 235–244

uraini, S. (2019). Analisis Pelaksanaan Kebijakan Kepemudaan Berdasarkan UU No. 9 Tahun 2009. Jurnal Administrasi Publik, 6(1), 45–55.

Disertasi/Tesis/Paper Kerja

Nugraha, G. A. (2015). Peranan Komite Nasional Pemuda Indonesia Sebagai Sarana Pendidikan Politik Dalam Meningkatkan Partisipasi Politik Pemuda. Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia.

Faishol, M. A. (2019). Peran Organisasi Kepemudaan Dalam Pengamalan Nilai-nilai Pancasila Dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Ideologi Pemuda. Tesis, Universitas Gadjah Mada.

Downloads

Published

2025-06-09

Issue

Section

Articles