Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membentuk Karakter Nasional Generasi Z
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v2i4.5067Keywords:
Gen Z; Character Building; Role of Education.Consists.Abstract
Civic Education has a key function in building the character of the younger generation amidst the complex issues of globalisation. This research aims to explore the contribution of Citizenship Education in shaping the character of an adaptive and nationalist Generation Z. The method used is library research by analysing various accredited journals and scientific articles related to learning theory, morals, character, citizenship, and globalisation. The research process was conducted by reading, summarising, and developing the information obtained. The results show that the implementation of Civic Education that focuses on experience, ethical values and digital technology can build critical attitudes, nationalism and a sense of social responsibility among the younger generation. This research shows that an approach that suits the character of digital natives is essential to keep civic values relevant and contextualised in modern times.
References
Afifah, Kiki Rizkiatul, dan Nurul Awaliyah Mukhlis. "Strategi yang Relevan dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Jenjang Sekolah Dasar." Ganesha Civic Education Journal 6, no. 2 (2024): 161–168.
Amelia, A. P., Pakpahan, P. E., & Azizah, N. C. (2024). Implementasi nilai-nilai demokrasi melalui pembelajaran pendidikan kewarganegaraan di MTs Swasta 27 Firdaus. Journal on Education, 6(3), 3403–3407.
Agustin, D. S. Y. (2011). Penurunan rasa cinta budaya dan nasionalisme generasi muda akibat globalisasi. Jurnal Sosial Humaniora, 4(2), 177–185.
Fitriani, S. (2023). Inovasi pendidikan kewarganegaraan untuk mempersiapkan generasi Z yang bertanggung jawab. Jurnal Pendidikan Nasional, 10(3), 120–125.
Ibda, F. (2023). Perkembangan moral dalam pandangan Lawrence Kohlberg. Intel: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 62–63.
Irmania, Ester. 2021. "Upaya Mengatasi Pengaruh Negatif Budaya Asing terhadap Generasi Muda di Indonesia." Jurnal Dinamika Sosial Budaya 23 (1): 148–160.
Nugroho, D. A. (2023). Pentingnya pendidikan kewarganegaraan dalam membentuk karakter Gen Z di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 45–51.
Nurhasanah, Y., Pahdulrahman, I., & Sari, F. R. I. (2024). Peran pendidikan kewarganegaraan dalam membentuk identitas nasional di era globalisasi generasi Z. International Journal of Interdisciplinary Multidisciplinary, 3(1), 45–53.
Nurhasanah, et al. (2024). Peran dan hak warga negara dalam perspektif sosial. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 3(1), 48.
Prasetyo, A. (2020). Demokrasi deliberatif dalam pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 8(1), 23–25
Rahmat, D. (2023). Peran pendidikan kewarganegaraan dalam pembentukan identitas dan moral bangsa di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(1), 45–51.
Ramadani, A., Khoiriyah, L., & Afandi, Y. A. (2023). Pentingnya pendidikan kewarganegaraan dalam membentuk karakter Gen Z di era globalisasi. Universitas Muhammadiyah Pringsewu.1-7
Ramadani, et al. (2023). Pendidikan kewarganegaraan di era modern. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan,1-10.
Sari, D. R. (2021). Digital native dan implikasinya dalam pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 45–48.
Sukardi, I., Astuti, M., & Bustomi. (2024). Pemikiran konstruktivisme dalam teori pendidikan kognitif Jean Piaget dan Lev Vygotsky. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(4), 2–3.
Sukmana, R. (2022). Modal sosial dan pembangunan masyarakat. Jurnal Sosiologi Reflektif, 16(2), 104–105.
Suri, E., Darys Pesona, M., & Annissa, N. (2025). Penanaman rasa cinta tanah air pada anak usia dini melalui permainan tradisional. Edusiana: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 129– 139.
Susanti, S. E. (2022). Pendidikan karakter dalam membangun kecerdasan moral bagi anak usia dini perspektif Thomas Lickona. TRILOGI: Jurnal Ilmu Teknologi, Kesehatan, dan Humaniora, 3(1), 45–52.
Susanto, E. (2021). Konsep komunitas terbayang dalam pendidikan nasional. Jurnal Pendidikan Kebangsaan, 4(1), 15–16.
Susilo, A. (2022). Tantangan pendidikan moral dalam menghadapi era globalisasi dan digitalisasi. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(2), 90–95.
UNESCO. (2020). Global citizenship education: Topics and learning objectives. UNESCO Publishing.
Wiratomo et al. (2025). Persepsi mahasiswa generasi Z terhadap pembelajaran pendidikan kewarganegaraan di Universitas Negeri Semarang. Integralistik, 36(1),16-23
Zainal, A. (2022). Globalisasidan identitas nasional: Tantangan pendidikan kewarganegaraan di era digital. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 134–137.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.