PENGGUNAAN LITERASI DIGITAL DALAM MEMBANGUN MINAT BACA PADA SISWA FASE KELAS B
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v2i4.5252Abstract
Digital literacy is an important skill in the increasingly digitalized information era. In today's digital era, children are very familiar with technology so that a digital-based learning approach is one of the effective strategies for fostering reading habits. This study aims to describe how the use of digital media such as interactive e-books, learning videos, and online reading platforms can increase students' enthusiasm and motivation in reading. The results of the study show that digital literacy not only enriches reading sources but also encourages active student involvement through content that is more interesting and in accordance with their learning styles. With the right integration of digital literacy, teachers can create a learning environment that is more inclusive, enjoyable, and in accordance with students' developmental needs. Therefore, it is important for educators to continue to improve digital competence in supporting adaptive and sustainable learning processes.
References
Maitsa Sajidah, Mita Chairunnisa Rahman, Rinanda Achirani Dewi, Sofi Nur Kamilah, and Neneng Sri Wulan. 2023. “Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar Melalui Literasi Digital.” JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia 2(3):171–82. doi: 10.51574/judikdas.v2i3.821.
Maskur, Alfin. 2023. “Peningkatkan Minat Baca Bagi Siswa Melalui Gerakan Literasi Sekolah.” Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam 4(4):83–94.
Muflihin, A. (2020). Peran guru dalam membentuk karakter peserta didik melalui pembelajaran literasi digital. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(2), 115–123.
Muflihin, Ahmad. 2020. “PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL SISWA SEBAGAI KECAKAPAN ABAD 21 PENDAHULUAN Dalam Dunia Pendidikan , Perubahan Merupakan Sebuah Keniscayaan . Hal Tersebut Dikarenakan Dunia Berubah Dan Berkembang Secara Masif ; Dan Du.” 3(1):91–103.
Prasrihamni, Mega, Zulela, and Edwita. 2022. “Optimalisasi Penerapan Kegiatan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Cakrawala Pendas 8(1):128–34.
Putri, Syafira Raka, and Farid Ahmadi. 2023. “Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Literasi Digital, Minat Baca Dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar.” Journal of Education Action Research 7(3):446–55. doi: 10.23887/jear.v7i3.66997.
Resti, Resti, Rizka Annisa Wati, Salamun Ma’Arif, and Syarifuddin Syarifuddin. 2024. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Alat Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Siswa Sekolah Dasar.” Al Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiya 8(3):1145. doi: 10.35931/am.v8i3.3563.
Rochmatika, Indri, and Enceng Yana. 2022. “Pengaruh Literasi Digital Dan Gaya Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMAN 1 Tukdana.” Perspektif Pendidikan Dan Keguruan 13(1):64–71. doi: 10.25299/perspektif.2022.vol13(1).9491.
Suryaningsih, Hujjah Alfiah, and Heru Purnomo. 2023. “Kesiapan Guru Terhadap Literasi Digital Pada Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sd Negeri Sembungan.” Renjana Pendidikan Dasar 3(4):247.
Mustakim, M., & Subagja, I. K. (2021). Pengaruh media digital interaktif terhadap peningkatan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(1), 45–53.
Dunn, R., & Dunn, K. (1978). Teaching Students Through Their Individual Learning Styles. Prentice Hall
Rochmatika, I., & Yana, A. (2022). Peran guru dalam meningkatkan kemampuan literasi digital siswa di era teknologi digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(2), 101–110.
Muflihin, A. (2020). Peran guru dalam membentuk karakter peserta didik melalui pembelajaran literasi digital. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(2), 115–123.
Suparno, P. (2018). Pendidikan Literasi untuk Anak Usia Sekolah Dasar. Yogyakarta: Kanisius.
Sadiman, A. S. (2005). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.