PENTINGNYA LITERASI MEDIA DALAM MENGHADAPI INFORMASI HOAKS
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v2i4.5253Abstract
The advancement of digital technology has facilitated access to information but also increased the spread of hoaxes, which can harm individuals and society at large. In this context, media literacy is an essential competency that people must possess to navigate the rapid and often inaccurate flow of information. Media literacy refers to the ability to access, comprehend, evaluate, and produce information critically and responsibly. This article highlights the importance of media literacy as a tool to curb the spread of hoaxes and foster a critically thinking society. It also discusses various strategies to enhance media literacy, including education, training, and the use of information verification technologies. By strengthening media literacy, society is expected to engage more actively and responsibly in the digital sphere.
References
Alif, M. I., Hardian, A., Kurniawan, F., Triartanto, A. Y., & Suriyanto, A. D. (2018). Literasi Media Dalam Menanggulangi Berita Hoax (Studi Pada Pelajar SMKN 4 Bekasi dan Mahasiswa AKOM BSI, Jakarta). Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 416–423. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/abdimas/article/view/4052/2515
Amelia, S., & Heri Iswandi. (2023). Board Game Sebagai Media Literasi Digital Mengenai Pemajuan Kebudayaan di Kota Palembang. Besaung : Jurnal Seni Desain Dan Budaya, 8(2), 108–119. https://doi.org/10.36982/jsdb.v8i2.2978
Arifiah, A., Lestari, A., & Ichsan, M. N. (2022). Literasi Media sebagai Filter Hoaks di Media Sosial oleh Pelajar di Jakarta. JMS: Jurnal Masyarakat Siber, 1(1), 11–16.
Fauzi, A. (2018). Memahami Literasi Media Baru dalam Penyebaran Informasi Hoax dan hate speech (Studi Fenomenologi Dosen Pengguna Facebook dan Whatsapp). Promedia, 2, 56–76.
Lubis, K., & Nirmalasari, S. (2023). Gambaran Literasi Media Sosial pada Guru RA di Kota Medan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1587–1597. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.4116
Mansyur, M. . I. (2020). Literasi Media Digital Tentang Hoaks Bagi Karang Taruna Dukuh Banjarsari, Nglorog, Kabupaten Sragen. Intelektiva : Jurnalekonomi, Sosial & Humaniora, 20(01), 90–94. https://www.jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/510%0Ahttps://www.jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/download/510/374
Masril, M., & Lubis, F. W. (2020). Analisis Penggunaan Media Sosial dan Penyebaran Hoax Di Kota Medan. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study, 6(1), 11–22. https://doi.org/10.31289/simbollika.v6i1.2937
Nurhaipah, T., & Ramallah, Z. (2024). Literasi Media Dalam Menangkal Informasi Hoaks Jelang Kontestasi Politik 2024. Indonesian Journal of Digital Public Relations (IJDPR), 2(2), 100. https://doi.org/10.25124/ijdpr.v2i2.6834
Ramdani, A., Jufri, A. W., & Jamaluddin, J. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Masa Pandemi Covid-19 untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 433. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2924
Resti, R., Wati, R. A., Ma’Arif, S., & Syarifuddin, S. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Alat Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Siswa Sekolah Dasar. Al Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiya, 8(3), 1145. https://doi.org/10.35931/am.v8i3.3563
Sari, M. T., & Suharso, P. (2023). Representasi Literasi Media sebagai Upaya Preventif Penyebaran Hoaks dalam Film Pendek Tilik. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, Dan Informasi, 7(3), 559–572. https://doi.org/10.14710/anuva.7.3.559-572
Suriati. (2021). Pentingnya Literasi Informasi dalam Mengatasi Hoax. RETORIKA : Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 3(1), 1–27.
Tsaniyah, N., & Juliana, K. A. (2019). Literasi Digital Sebagai Upaya Menangkal Hoaks Di Era Disrupsi. Al-Balagh : Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 4(1), 121–140. https://doi.org/10.22515/balagh.v4i1.1555
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.