PENGARUH PEMBERIAN TERAPI BREATHING AND IMAGERY EXERCISE TERHADAP PENURUNAN STRESS PADA SISWA KORBAN BULLYING DI SMP N 2 JEPARA

Authors

  • Anindia Pratiwi Universitas Safin Pati
  • Akbar Amin Abdullah Universitas Safin Pati
  • Ratna Ratna Universitas Safin Pati

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v2i5.6526

Keywords:

Terapi Breathing, Imagery Exercise , Siswa Korban Bullying

Abstract

Based on a preliminary study on May 30, 2025 through interviews with 10 students of SMP Negeri 2 Jepara, it was found that 7 students had experienced bullying from classmates or from other class students. Objective: to determine the effect of Giving Breathing Therapy and Imagery Exercise on Stress Reduction in Students Victims of Bullying at SMP N 2 Jepara. Method: This type of research is quantitative research with the Quasy experiment method. The design used in the study is One Group Pretest-Posttest. The sampling technique in this study is non-probability sampling. The number of samples in this study was 39 respondents. Results: The results of statistical tests with the Wilcoxon test obtained a p value (0.000) <α (0.005) where the p-value is smaller than the alpha value and Ha is accepted. Conclusion: the results of the study concluded that there is an effect of giving breathing therapy and imagery exercise on stress reduction in students who are victims of bullying at SMP N 2 Jepara.

References

Adiyono, A., Irvan, I., & Rusanti, R. (2022). Peran Guru Dalam Mengatasi Perilaku Bullying. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 649–658.

Agisyaputri, E., Nadhirah, N. A., & Saripah, I. (2023). Identifikasi fenomena perilaku bullying pada remaja. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3, 19–30. https://jurnal.stkipmb.ac.id/index.php/jubikops/article/view/201/152

Agustina, D,Y,P. ( 2024 ). HUBUNGAN BULLYING DENGAN KESEHATAN MENTAL PADA REMAJA DI SMP NEGERI 2 AIR PUTIH INDRAPURA TAHUN 2024. Skripsi.

Ahmad, N. (2021). Analisis perilaku bullying antar siswa terhadap pembentukan karakter siswa di SDN Sangir Kecamatan Wajo Kota Makassar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, (November), 150–173. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1062

Akbar, R. R., Anissa, M., Hariyani, I. P., & Rafli, R. (2022). Edukasi masyarakat mengenai gejala cemas. Dinamika: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(4), 876–881.

Anggarawati, T., Lestari, D. T., Ananda, E. W., & Selviana, D. (2021). Efektivitas terapi expressive writing dengan terapi tertawa untuk menurunkan stress pada mahasiswa tingkat akhir. Jurnal Keperawatan Sisthana, 6(2), 54–60.

Arifin, Z., & Rachmawati, N. (2022). Dampak Bullying terhadap Kesehatan Mental Siswa. Jurnal Kesehatan Mental, 12(2), 45-52.

Bachri, Y., Putri, M., Sari, Y. P., & Ningsih, R. (2021). Pencegahan Perilaku Bullying Pada Remaja. Jurnal Salingka Abdimas, 1(1), 30–36.

Baker, A. J., Zhang, L., & Feng, X. (2021). The effect of slow breathing on physiological stress markers: A meta-analysis. Journal of Health Psychology, 26(10), 1500–1514. https://doi.org/10.1177/1359105319881635

Damaiyanti, S., Pratama, E. R., & Surya, I. P. (2021). Pengaruh terapi menulis terhadap peningkatan kemampuan mengelola emosi marah pada remaja di SMP Negeri 8 Bukittinggi. Human Care Journal, 6(3), 616.

Ersa, P, A.(2023). Hubungan Antara Tingkat Stres Dengan Kejadian Insomnia Pada Mahasiswa Fik Unissula Yang Akan Menjelang Ujian Akhir Semester. Skripsi.

Febriana, B. (2022). Penurunan kecemasan remaja korban bullying melalui terapi kognitif. Departemen Keperawatan Jiwa, Fakultas Ilmu Keperawatan, Universitas Islam Sultan Agung.

Fitria, S., & Lestari, T. D. (2023). Bullying dan pengaruhnya terhadap kecemasan ocial pada remaja di Aceh. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 4(1), 1–9. http://dx.doi.org/10.32505/syifaulqulub.v4i1.5934

Fitriana, D., & Yuliana, R. (2022). Validasi bahasa Indonesia skala PSS-10 pada pelajar SMA di Jakarta. Indonesian Journal of Mental Health Nursing, 5(2), 100–110

Haidar, G., & Apsari, N. C. (2020). Pornografi pada kalangan remaja. Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 136.

Haikal, M. (2022). Terapi kognitif perilaku untuk mengurangi gejala kecemasan. Procedia: Studi Kasus dan Intervensi Psikologi, 10(2), 47–52.

Halimah, N. (2023). Penerapan Terapi Imajinasi Terpimpin dalam Konteks Sekolah Dasar. Jurnal Intervensi Psikososial, 4(1), 34–42.

Hanifah, R., & Farida, N. A. (2023). Peran keluarga dalam mengoptimalkan perkembangan anak. Az-Zakiy: Jurnal Islam Studi, 1(1), 23–33.

Hidayati, N., & Susanto, A. (2021). Efektivitas Terapi Pernapasan dan Imajinasi terhadap Stres. Jurnal Psikologi Pendidikan, 15(1), 23-30.

Husodo, B. T., Amelia, F. D. T., & Handayani, N. (2021). Strategi coping stress melalui media ocial pada remaja di Kota Semarang. Media Kesehatan Masyarakat Indonesia, 20(5), 327–333.

I Gusti Ayu Permata Dianastiti. ( 2021 ). Skripsi. Hubungan Kejadian Bullying Verbal Dengan Tingkat Stress Pada Remaja Putri Kelas Xi Di Sma Negeri 5 Denpasar.

Johnson, R., & Smith, M. (2022). Guided Imagery in Adolescent Mental Health. Journal of Adolescent Therapy, 11(3), 145–152.

Lucas-Molina, B., et al. (2022). Bullying, Cyberbullying and Mental Health: The Role of Guided Imagery in School Interventions. Psychosocial Intervention, 31(1), 33–40.

Notoatmodjo,S. 2018. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Ramadhani, A., & Prasetya, A. (2023). Pengaruh Guided Imagery dan Musik terhadap Kecemasan dan Stres pada Anak SMP. Jurnal Psikologi Anak, 8(2), 77–84.

Restania, N. D., Yuwono, S. And Psi, S. (2021) ‘Dinamika Stres Siswa SMA Selama Learning From Home’. Universitas Muhammadiyah Surakarta

Romadhoni, R. W. And Widiatie, W. (2020) ‘Pengaruh terapi mindfulness terhadap tingkat stres remaja di panti asuhan Al-Hasan Watugaluh Diwek Jombang’, Jurnal EDUNursing, 4(2), pp. 77–86.

Sari, P., & Wulandari, L. (2022). Pengaruh Terapi Relaksasi terhadap Penurunan Stres pada Remaja Korban Bullying. Jurnal Intervensi Kesehatan Mental Remaja, 3(1), 50–58.

Sekh, H. H. (2021) ‘Gambaran Stres Pada Mahasiswa Tahun Pertama Di Fakultas Kedokteran Universitas Muhammadiyah Semarang’. UNIMUS.

Sugiyono. (2020.). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif R&D. Jakarta, Alfabeta

Suryana, E., Hasdikurniati, A. I., Harmayanti, A. A., & Harto, K. (2022). Perkembangan remaja awal, menengah dan implikasinya terhadap pendidikan. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 1917–1928.

Thompson, J., et al. (2023). Guided imagery for adolescent stress relief: Cognitive and behavioral outcomes. International Journal of School Mental Health, 15(1), 22–34.

Verawati Sibiliana Hurat, Verent Vanda Nontje Jorompis. (2020). Skripsi Hubungan Antara Media Sosial Dan Kelompok Teman Sebaya Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja Di Smp Negeri 1 Tomohon.

WHO. (2020). Kesehatan Mental dan Stres di Kalangan Remaja

Downloads

Published

2025-09-10

Issue

Section

Articles