PANCASILA SEBAGAI FONDASI ETIKA DIGITAL: MENGHADAPI TANTANGAN GLOBALISASI DAN DISRUPSI TEKNOLOGI

PANCASILA SEBAGAI FONDASI ETIKA DIGITAL: MENGHADAPI TANTANGAN GLOBALISASI DAN DISRUPSI TEKNOLOGI

Authors

  • Raqhel Candy Vertika Universitas Bandar Lampung Lampung, Indonesia
  • Hana Aprilia Hakim Universitas Bandar Lampung
  • Joshua Andika Zion S Universitas Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v2i6.6932

Keywords:

Globalization, Technology, Challenges, Value Strengthening.

Abstract

The digital era and globalization have brought about significant changes in the way humans interact, think, and behave. Technological disruption presents both opportunities and ethical challenges that have the potential to shift the nation's moral values. This article aims to examine the role of Pancasila as a foundation for digital ethics to maintain national identity and societal morality amidst globalization. The research method used is descriptive qualitative with literature analysis from various trusted academic sources. The results of the discussion indicate that Pancasila values ​​can serve as moral and ethical guidelines in the use of digital technology in accordance with the principles of humanity and social justice

References

Darmuwason, D. (2009). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Bandung: Alfabeta.

Hasan, Z. (2025b). Pancasila dan Kewarganegaraan. Cilacap: CV. Alinea Edumedia Press.

Kaelan, M.S. (2018). Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: Paradigma.

Kemendikbud. (2021). Pendidikan Pancasila untuk Mahasiswa. Jakarta.

Kusumo, N., & Dewi, R. S. (2023). Pancasila sebagai Benteng Ideologi dalam Menghadapi Arus Globalisasi Budaya. Jurnal Kewarganegaraan, 7(1), 1-10.

Latif, Y. (2015). Revolusi Pancasila. Jakarta: Mizan.

Mulyono, D. (2022). Pancasila sebagai Filter Globalisasi Budaya. Jurnal Ideologi dan Politik, 7(3), 102-106.

Naskah/Rambu. (2000). Pancasila Sebagai Filter Globalisasi. Yogyakarta: Despublih.

Nurdin, A. S., & Alvian, B. (2021). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Pembentukan Karakter Siswa di Era Disrupsi Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 5220-5230.

Pramono, E. Y., dkk. (2020). Revitalisasi Pengamalan Pancasila di Kalangan Generasi Z dalam Perspektif Tantangan Global. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 24(1), 1-15.

Setiadi, S. A. (2019). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Pancasila. Jakarta: Bumi Aksara.

Suharto, S. (2022). Transformasi Nilai Pancasila dalam Pendidikan Abad ke-21. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suseno, R. (2020). Etika Pendidikan dalam Meminternasionalisasi Nilai Pancasila di Era Digital. Jurnal Kebijakan Pendidikan Indonesia, 3(1), 19-20.

Wahyono, H. (2020). Nilai-Nilai Pancasila di Tengah Perubahan Global. Surakarta: UNS Press.

Wibowo, A. J. (2017). Implementasi Pancasila sebagai Paradigma Etika Politik di Indonesia. Jurnal Konstitusi, 14(3), 608-628.

Downloads

Published

2025-11-04

Issue

Section

Articles