PENGEMBANGAN ASESMEN DIAGNOSTIK PADA MATERI MENJAHIT BLAZER SMK NEGERI 2 TUBAN

Authors

  • Puput Putriani Program Studi S1 Pendidikan Tata Busana, Fakultas Teknik, Universitas Negeri Surabaya
  • Ma'rifatun Nashikhah Universitas Negeri Surabaya
  • Marniati Marniati Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jmia.v2i6.7086

Keywords:

Diagnostic Assessment, Blazer Sewing, Validity, Student Response, Learning Outcomes

Abstract

The diagnostic assessment sheet in this study was administered before the learning process began, aiming to assist teachers in identifying students’ strengths and weaknesses so that learning activities could be designed according to students’ individual needs. The assessment sheet consisted of both cognitive and non- cognitive components related to blazer sewing material. This research employed the Research and Development (R&D) method, conducted at SMK Negeri 2 Tuban, involving 24 students from Class 12 DPB 2 as research subjects. The results of the diagnostic assessment development on blazer sewing material at SMK Negeri 2 Tuban are as follows : 1) Validity results from experts indicated a “Very Valid” category with an average score of 91.4%, based on evaluations by assessment and language experts. The assessment experts gave a score of 89.5% (“Very Valid”), while the language experts gave 93.5% (“Very Valid”) 2) Student responses showed an average score of 70.1%, categorized as “Positive.” 3) Learning outcomes demonstrated an improvement in classical completeness by 21% (from 62.5% to 83%).

References

Azis, A. C. K., & Lubis, S. K. (2023). Asesmen Diagnostik Sebagai Penilaian Pembelajaran Dalam Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 20–29. https://doi.org/10.33830/penaanda.v1i2.6202

Elvina, E. (2022). Modul Costum Made Kelas XII Tata Busana. [FlipHTML5]. Retrieved from https://fliphtml5.com/dwszj/xbjs

Hadi, S., Ismara, K. I., & Tanumihardja, E. (2015). Pengembangan Sistem Tes Diagnostik Kesulitan Belajar Kompetensi Dasar Kejuruan Siswa Smk. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 19(2), 168–175. https://doi.org/10.21831/pep.v19i2.5577

Hasanah, U. (2024). Pemanfaatan hasil asesmen diagnostik non- kognitif dalam pembelajaran berdiferensiasi di sekolah dasar (Universitas Muhammadiyah Malang). Universitas Muhammadiyah Malang. Retrieved from https://eprints.umm.ac.id/id/eprint/13614/

Hilman, I. (2023). Analisis Gaya Belajar Peserta Didik Melalui Asesmen Diagnostik Non Kognitif Pada Pembelajaran Diferensiasi di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Dan Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 161–167.

Himmah, F., Rufi’i, R., & Wiyarno, Y. (2023). Pengembangan Aplikasi Asesmen Diagnostik Berbasis Computer Based Test (Cbt) Menggunakan Moodle. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 8(3), 1022–1032. https://doi.org/10.29100/jipi.v8i3.4380

Huda, A. A. S., & Nurhuda, A. (2023). Asesmen Diagnostik Non-Kognitif Gaya Belajar Siswa SMP Kelas 7 di Lembang, Indonesia: Non-Cognitive Diagnostic Assessment of Learning Styles for 7th Grade Junior High School Students in Lembang, Indonesia. Nusantara Journal of Behavioral and Social Sciences, 2(3), 55–60.

Itriani, A. F., Aini, N., & Sintawati, E. (2021). Analisa Blazer menggunakan Pola Dankaerts Ditinjau dari Faktor Kenyamanan pada Ukuran M, L dan XL. Jurnal Inovasi Teknologi Dan Edukasi Teknik, 1(3), 185–191. https://doi.org/10.17977/um068v1n3p185-191

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Keputusan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 719/P/2020 tentang Pedoman Pelaksanaan Kurikulum pada Satuan Pendidikan dalam Kondisi Khusus. Jakarta: Kemendikbud.

Khairiyah, U. (2018). Respon Siswa Terhadap Media Dakon Matika Materi KPK dan FPB pada Siswa Kelas IV di SD/MI Lamongan. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 5(2), 197–204. https://doi.org/10.53627/jam.v5i2.3476

Khasanah, N., Elmalia, Y., & Musdalifah. (2019). Perbedaan Proses Dan Hasil Blazer Wanita Antara Yang Dikerjakan Di Tailor Dengan Di Modiste. Jurnal Fashion and Fashion Education. Retrieved from https://www.minsal.cl/wpcontent/uploads/2019/01/2019%0A.01.23_Plan-Nacional-de-Cancer_web.pdf%0A

Lovendra, C., & Aisiah, A. (2023). Pengembangan Instrumen Asesmen Diagnostik Kognitif Pembelajaran Sejarah. Jurnal Kronologi, 5(4), 44–55. https://doi.org/10.24036/jk.v5i4.764

Maryani, I., Hasanah, E., & Suyatno. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka. Penerbit K-Media.

Maut, W. O. A. (2022). Asesmen Diagnostik dalam Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) di SD Negeri 1 Tongkuno Kecamatan Tongkuno Kabupaten Muna Sulawesi Tenggara. Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat Dan Pengabdian, 2(4). Retrieved from https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/dikmas/article/v iew/1878

Mujiburrahman, M., Kartiani, B., & L Parhanuddn. (2023). Asessmen pembelajaran Sekolah Dasar dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Universitas Terbuka, 1(1), 45.

Mulatsih, B. (2021). Penerapan Taksonomi Bloom Revisi Pada Pengembangan Soal Kimia Ranah Pengetahuan. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah Guru, 6(1), 1–10.

Muliawan, P. (2019). Konstruksi pola busana wanita (Cet. ke-3). Jakarta: Libri.

Prasetyo, R. (2023). Analisis validitas instrumen asesmen pembelajaran dalam meningkatkan kepercayaan pengguna di lingkungan pendidikan. Jurnal Evaluasi Dan Pengukuran Pendidikan, 9(1), 56–65. https://doi.org/10.31004/jepp.v9i1.6123

Rifdah, N., & Mayasari, P. (2024). Pengaruh motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa pada elemen menjahit produk busana di smk negeri 2 lamongan. Jurnal Online Tata Busana, 13(2), 24–32. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-tata- busana/index

Sudiro, J. T. A. (2024). Implementasi Asesmen Diagnostik Pendidikan Agama Islam dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SDN Gayamsari 02 Semarang. Universitas Islam Sultan Agung Semarang.

Sulistyaningsih, D., & Wening, S. (2017). Diagnosis Kesulitan Belajar Praktek Menjahit Kemeja Pria Pada Kelas XI SMK Negeri 1 Dlingo, Bantul, Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Busana UNY, 3, 1–13.

Suprapti, D., & Ridho, A. R. (2024). Asesmen Diagnostik Sebagai Penilaian Pembelajaran Dalam Kurikulum Merdeka di MIN 2 Boyolali. Katalis Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Matematika, 1(2), 253–263. https://doi.org/10.62383/katalis.v1i2.447

Wibowo. (2019). Manajemen kinerja. Jakarta: Rajawali Pers.

Wulandari, G. A. P. T. W., Putrayasa, I. B., & Martha, I. N. (2023). Efektivitas Asesmen Diagnostik dalam Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pelajaran Bahasa Indonesia. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(3), 433–448. https://doi.org/10.14421/njpi.2023.v3i3-5

Downloads

Published

2025-11-20

Issue

Section

Articles