RELEVANSI PENDIDIKAN PANCASILA DALAM MEMBENTUK KARAKTER GENERASI MUDA
RELEVANSI PENDIDIKAN PANCASILA DALAM MEMBENTUK KARAKTER GENERASI MUDA
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v2i6.7122Keywords:
Pendidikan Pancasila, Nilai-Nilai Pancasila, ImplementasiAbstract
The purpose of this paper is to examine the relevance of Pancasila Education in shaping the character of the young generation amid the rapid development of globalization. This study uses a normative method by collecting data from various sources. Pancasila Education plays an important role in shaping the character of the younger generation as the foundation of the Indonesian state. The values of Pancasila aim to instill a sense of responsibility, mutual cooperation, justice, and love for the homeland. Strengthening Pancasila values in education can help young people become individuals with noble character, broad insight, and the ability to maintain unity and harmony amid diversity. Therefore, the implementation of education based on Pancasila is crucial to creating a strong and competitive national character in the future.
References
Buku:
Zainudin Hasan, Pancasila Dan Kewarnegaraan (2025): Penerbit CV. Alinea Edumia.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republic Indonesia (2020) Modul Penguatan Pendidikan Pancasila dan wawasan Kebangsaan. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Notonagoro. (1983). Pancasila dalam Konteks Ketatanegaraan Indonesia. Jakarta: CV. Bina Aksara.
Jurnal :
Amiroh, S. (2024). Model Pendidikan Karakter Berbasis Pancasila dan Ketahanan Nasional di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial Indonesia, 4(1), 5463.
Dahlia, L. (2024). Relevansi Pendidikan Pancasila Dalam Membentuk Karakter Bangsa Pada Generasi Muda. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 3(12), 3693-3700.
Haryoko, S., Ahamad, I.,&Fadillah, R.(2023). Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Menanamkan Nilai-Nilai Paancasila pada Generasi Milenial. Eduvest Journal, 3(4), 1128-1138.
Lestari, S. O., & Kurnia, H. (2022). Peran Pendidikan Pancasila dalam pembentukan karakter. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 25-30.
Masrukhi, M., Sholehah, A., & Rahman, D. (2023) Pendidikan Karakter, Kearifan Lokal, dan Profil Siswa Pancasila: Tantangan dan Potensi Pendekatannya, Jurnal Riset Pendidikan Indonesia, 7(1), 55-67.
Nur, R. A. P., Truvadi, L. A., Agustina, R. T., & Salam, I. F. B. (2023). Peran Pendidikan Pancasila dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia: Tinjauan dan Implikasi. ADVANCES in Social Humanities Research, 1(4), 501-510.
Parwati, N. P., & Suastra, I.W. (2024). Kajian Kritis Filsafat Pendidikan : Implementasi Pendidikan Karakter Pada Profil Siswa Pancasila. Jurnal Internasional Pengembangan Pendidikan, 8(2), 115-128.
Ramadhani, A. B., Halizah, F. N., Untari, H., Anggraini, M. S., Kristina, M. A., & Puspita, A. M. I. (2024). Transformasi Pancasila di era digital: Peluang dan tantangan. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(3), 153-157.
Rohman, N., Sari, R. A. & Fitriyah, L.(2023) Implementasi Nilai-nilai Pancasila dalam Kegiatan Ekstrakurikurel di Sekolah Menengah, Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Pancasila, 5(2), 101-110.
Rusmulyani, D. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter PNS untuk menanamkan Nilai-nilai Pancasila. Jurnal Ketahanan Nasional, 30(1), 45-56.
Sihotang, K., Mikhael, M. B., Molan, B., & Kama, V. F. (2019). Pendidikan Pancasila: Upaya Internalisasi Nilai-nilai Kebangsaan. Penerbit Unika Atma Jaya Jakarta.
Zainudin Hasan Pancasila Dan Kewarganegaraan (2025). Pendidikan Pancasila. Peran Pendidikan Karakter dalam cerdas mengembangkan moral. Junal Pendidikan Karakter, (4) 1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.









