TANTANGAN MENJAGA NILAI KETUHANAN DI ERA AI: PERSPEKTIF MAHASISWA BARU INFORMATIKA UNIVERSITAS JEMBER
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v2i6.7139Keywords:
Artificial Intelligence, Digital Ethics, Divine ValueAbstract
The development of artificial intelligence (AI) has brought about significant changes in the way students think, learn, and interact. This study aims to explore how students in the Informatics Study Program at the University of Jember understand and uphold divine values amidst the increasing use of AI. Using a descriptive quantitative method through a survey of 30 new Informatics Study Program students, the results show that the majority of students recognize the importance of divine values as ethical guidelines in the use of AI. However, some face a dilemma between technological efficiency and spiritual integrity, particularly regarding academic integrity and the potential for dependency that undermines religious reflection. Nevertheless, a new awareness is emerging that AI should be used as a tool that supports human values. This study emphasizes the need for a digital literacy curriculum that integrates technical skills with moral and spiritual values to ensure the ethical use of AI and shape students' character in the digital era.
References
Aisyah, F. N., & Najicha, F. U. (2023). Peran Pancasila di era digital dalam mewujudkan penggunaan teknologi yang bertanggung jawab dan beretika.
Amalia, P., Majid, H. A., & Sahrah, I. A. (2024, October). Peran teknologi AI dalam pengembangan kemampuan berpikir kritis mahasiswa. In Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai (Vol. 3, pp. 26-31).
Amir, D. R., & Lestari, S. A. (2024). Implementasi nilai filosofis sila pertama pancasila dalam pembelajaran pendidikan pancasila pada pendidikan teknologi informasi. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 9(1), 44-51.
An Nurrahman, M. V., & Najicha, F. U. (2024). Dampak Kehadiran Artificial Intelligence Terhadap Penegakan Nilai-Nilai Pancasila di Indonesia. UMMAT Scientific Journals, 10(1), 16085.
Apriadi, E. A., Julianto, R., Dwiatmoko, F., Kom, S., Kom, M., Bisri, M., & Kom, M. (2025). KECERDASAN BUATAN Teori, Implementasi, dan Aplikasi di Era Digital. Eko Aziz Apriadi.
Farwati, M., Salsabila, I. T., Navira, K. R., & Sutabri, T. (2023). Analisa pengaruh teknologi artificial intelligence (AI) dalam kehidupan sehari-hari. Jursima, 11(1), 39-45.
Huda, M., & Suwahyu, I. (2024). Peran Artificial Intelligence (Ai) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. REFERENSI ISLAMIKA: Jurnal Studi Islam, 2(2), 53-61.
Ibad, M. I., Yazid, S. R., & Farhan, N. (2024). Literature Review: Pengaruh Penggunaan AI Terhadap Pengerjaan Tugas Mahasiswa. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(6), 5105-5118.
Irawan, I. (2024). Penerapan Etika Pancasila dalam Pengembangan Artificial Intelligence. Jurnal Bina Teknologi, 17(4), 1740.
Manshur, A., & Isroani, F. (2023). Tantangan kurikulum Pendidikan Agama Islam di era digital. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(4).
Maulana, M. R., Najicha, F. U., & Data, S. (2024). Pancasila sebagai fondasi untuk kecerdasan buatan yang etis dalam ranah digital. Researchgate. Net, 36.
Nabila, A. E. (2024). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA SILA KE-1 DI ERA GLOBALISASI. Lentera Ilmu, 1(2), 77-86.
Nurgiansah, T. H. (2022). Pendidikan Pancasila sebagai upaya membentuk karakter religius. Jurnal Basicedu, 6(4), 7310-7316.
Patimah, N. N., Rahmanita, M. A., & Raharja, R. M. (2024). Adaptasi Penggunaan Artificial Intelligence (AI) Pada Mahasiswa. International Journal of Educational Technology and Society, 1(2), 114-123.
Priyanka, M., Bella, A. S., Nathatrya, A., Aproditya, A. A., Wafa, M. A., & Ghozali, I. (2024). Tantangan dan peluang pendidikan kewarganegaraan di era digital. Jurnal Pengabdian K
Rosyadi, Z. (2025). Generasi Z dan Tantangan Moral di Era AI. Jurnal Pendidikan Islam, 14(4), 1156.
Shadiqin, S. I., Fuadi, T. M., & Ikramatoun, S. (2023). AI dan agama: Tantangan dan peluang dalam era digital. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Malikussaleh (JSPM), 4(2), 319-333.
Syahputra, A. (2024). Penerapan Pancasila di Dalam Era Digital. HUBISINTEK, 3(1), 3457.
Syahroni, M. I. (2022). Prosedur penelitian kuantitatif. EJurnal Al Musthafa, 2(3), 43-56.
Wahyudinarti, E., Rachmatika, P. A., & Ain, R. N. (2025). Meningkatkan efektivitas pembelajaran mahasiswa dengan AI. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 9(1), 488-491.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.









