Pengembangan Media Video Tutorial Pembuatan Desain Busana Pesta di Fase F SMK Negeri 1 Wonoasri
DOI:
https://doi.org/10.61722/jmia.v2i6.7141Keywords:
development, evening gown design, learning outcomes, video tutorialAbstract
This study aimed to describe the feasibility level of the video tutorial for creating evening gown designs in Phase F at SMK Negeri 1 Wonoasri and to examine students’ learning outcomes after its implementation. This research employed a research and development (R&D) method using the ADDIE model. Data were collected through validation sheets assessed by three material experts, three media experts, and three language experts, as well as performance tests. The data were analyzed using descriptive statistics, including the calculation of average validation scores and learning mastery percentages. The results indicated that the video tutorial achieved a validity level of 96.1%, categorized as highly feasible, and the learning mastery reached 86.11%.
References
Abling, B. (2015). Fashion Sketchbook (6th ed.). Fairchild Books.
Adisasongko, N. (2020). Pemanfaatan media video tutorial sebagai alternatif pembelajaran di masa pandemi pada peserta didik kompetensi keahlian TKRO SMK. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 1–7.
Ahmadiah, Z., & Kharnolis, M. (2023). Pengembangan video tutorial pembuatan desain kemeja pria. Jurnal Pendidikan dan Praktik Tata Busana, 5(2), 112–120.
Anderson, L., & Krathwohl, D. (2021). A taxonomy for learning, teaching, and assessing. Longman.
Anggraeni, R. (2019). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis video. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 23–34.
Arsyad, A. (2021). Media pembelajaran (Edisi revisi). Rajawali Pers.
Batubara, H. (2020). Pengembangan video tutorial sebagai media pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 45–54.
Damayanti, D. (2020). Preferensi belajar generasi digital native. Jurnal Pendidikan, 18(1), 55–63.
Damayanti, E. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar siswa. Jurnal Edukasi, 6(2), 88–96.
Davis, M. L. (1980). Visual design in dress. Prentice Hall.
Dewi, R., & Paramita, D. (2021). Analisis bentuk dalam desain busana. Jurnal Busana, 4(2), 98–107.
Dheanisya, R., & Nahari, D. (2022). Pengembangan video tutorial sebagai media belajar desain. Jurnal Pendidikan Seni dan Desain, 3(1), 40–48.
Fajiyah, N., Rahayu, W., & Rahmah, N. (2024). Pengaruh video tutorial terhadap keterampilan desain siswa. Jurnal Tata Busana, 12(1), 15–22.
Fitriana, A., & Dewanti, N. (2021). Analisis tekstur kain dalam desain busana. Jurnal Tekstil Indonesia, 9(1), 20–29.
Hameed, S. (2022). Design principles in fashion illustration. International Journal of Fashion Design, 11(2), 77–85.
Heinich, R., Molenda, M., Russell, J., & Smaldino, S. (2002). Instructional media and technologies for learning. Pearson.
Hidayat, R., & Marlina, E. (2020). Motif dan aplikasinya dalam desain busana. Jurnal Seni & Mode, 3(1), 1–12.
Johnson, E. (1990). The fashion design process. McGraw-Hill.
Karwono, & Heni. (2017). Belajar dan pembelajaran serta pemanfaatan sumber belajar. PT Raja Grafindo Persada.
Kemdiktisaintek. (2023). Jenis-jenis media pembelajaran. Kementerian Pendidikan Tinggi, Sains, dan Teknologi.
Listiani, N., & Wulandari, D. (2023). Prinsip dan unsur desain busana pesta. Jurnal Tata Busana Indonesia, 5(1), 33–47.
Listiani, N., Wulandari, D., & Putri, A. (2023). Analisis prinsip desain dalam perancangan busana. Jurnal Pendidikan Seni & Desain, 4(2), 65–78.
Mardiana, S., & Kismiati, R. (2025). Efektivitas video pembelajaran dalam meningkatkan pemahaman siswa. Jurnal Multikarya Pendidikan, 9(1), 22–31.
Munir. (2012). Multimedia: Konsep dan aplikasi dalam pendidikan. Alfabeta.
Naz, A., & Akbar, S. (2021). Media learning as an information channel between teacher and student. International Journal of Instructional Media, 18(3), 45–52.
Neo, M., & Neo, T. (2019). The multimedia learning approach in Malaysian classrooms. Journal of Educational Multimedia, 6(2), 33–47.
Pagara, A., Yusuf, M., & Sari, N. (2022). Motivasi belajar melalui media. Jurnal Pendidikan, 14(2), 155–164.
PP No. 57 Tahun 2021 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Pratama, J., & Kusumawati, D. (2022). Garis dan aplikasinya dalam desain busana. Jurnal Desain Mode, 7(2), 55–63.
Purwanto, N. (2010). Evaluasi hasil belajar. Pustaka Pelajar.
Rahman, H., & Widodo, S. (2023). Pengukuran hasil belajar psikomotor. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 5(2), 70–79.
Restu, A., Fitria, S., & Huda, N. (2024). Kekurangan video pembelajaran pada siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 3(1), 12–19.
Riyana, C. (2007). Video pembelajaran: Teori dan pengembangannya. UPI Press.
Rochaendi, D., Putra, A., & Malik, F. (2024). Multimedia learning dalam pembelajaran vokasi. Jurnal Media Pendidikan Vokasi, 6(1), 88–102.
Rohani, A. (1997). Media instruksional edukatif. Rineka Cipta.
Rusman. (2022). Pembelajaran abad 21. PT Raja Grafindo Persada.
Sadiman, A. S., Rahardjo, R., & Haryono, A. (2009). Media pendidikan. Rajawali Pers.
Seivewright, S. (2012). Basic fashion design. AVA Publishing.
Sudjana, N. (2020). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Remaja Rosdakarya.
Sudjana, N., & Rivai, A. (2002). Media pengajaran. Sinar Baru Algensindo.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan. Alfabeta.
Syah, M. (2017). Psikologi pendidikan. Rajawali Pers.
Tjandra, V. (2016). Warna dan aplikasi desain mode. Jurnal Mode Indonesia, 1(1), 15–25.
Utomo, P., & Ratnawati, L. (2018). Tutorial sebagai metode belajar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 4(1), 44–52.
UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wirda, S. (2020). Evaluasi hasil belajar ranah kognitif, afektif, dan psikomotor. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 4(2), 33–40.
Wolfe, M. (2011). Fashion: From concept to consumer. Pearson.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL MULTIDISIPLIN ILMU AKADEMIK

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.









