Implementasi Visi Dan Misi Tk Dharma Wanita Persatuan Sentul Dalam Mencapai Pendidikan Unggul Melalui Budaya Organisasi

Authors

  • Erika Navi Mariani Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Mahardhika
  • Diah Ayu Sanggarwati Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Mahardhika

DOI:

https://doi.org/10.61722/jrme.v1i2.1454

Keywords:

Vision, Mission, Superior Education, Organizational Culture, Kindergarten

Abstract

Early childhood education or kindergarten plays an important role in forming the foundation for children's holistic development. A clear vision dan mission are the keys to directing cheerful dan motivating learning for children. This research aims to understdan how the integration of vision dan mission with organizational culture can support the achievement of superior education in kindergarten. Qualitative methods were used to collect data based on observation, document analysis dan interviews. The results show that the vision dan mission are reflected in daily practice, dan teachers, principals dan parents play an important role in supporting its implementation. An organizational culture based on the values of cooperation dan honesty strengthens the involvement of all community members. Despite facing challenges, a collaborative approach is able to overcome them. Thus, the implementation of the Dharma Wanita Persatuan Sentul Kindergarten vision dan mission is effective in achieving superior education through a strong organizational culture. Researchers suggest to Dharma Wanita Persatuan Sentul Kindergarten to strengthen the role of teachers, principals dan parents dan implement a routine evaluation system to improve the quality of education.

References

Anastasiou, S., & Papagianni, A. (2020). Parents’, Teachers’ And Principals’ Views On Parental Involvement In Secondary Education Schools In Greece. Education Sciences, 10(3), 69.

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif Dan Kuantitatif. Jurnal Ihsan : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9.

Ariyanti, T. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak The Importance Of Childhood Education For Child Development. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1).

Calam, A., Marhamah, A., & Nazaruddin, I. (2020). Reformulasi Visi, Misi Dan Tujuan Sekolah. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 10(2).

Calam, A., & Qurniati, A. (2016). Merumuskan Visi Dan Misi Lembaga Pendidikan. Jurnal Saintikom, 15(1).

Christiaan, P., Syamsul, S., & Jusup, S. M. (2020). Strategi Internalisasi Nilai Technopreneurship Dalam Pelaksanaan Tridharma Perguruan Tinggi Menuju Pencapaian Visi Universitas Ichsan Gorontalo Tahun 2036. Jas-Pt (Jurnal Analisis Sistem Pendidikan Tinggi Indonesia), 4(2), 87–96.

Hadijaya, Y. (2013). Menyusun Strategi Berbuah Kinerja Pendidik Efektif.

Hafizin, H., & Herman, H. (2022). Merumuskan Visi Dan Misi Lembaga Pendidikan. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(01), 99–110.

Hasanah, J., Alim, M. Z., Febriansyah, V., & Anshori, M. I. (2023). Budaya Organisasi Dan Kepemimpinan Transformasional: Sistematika Tinjauan Literatur. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 1(4), 248–261.

Henriyani, E. (2018). Pemimpin Dan Budaya Organisasi Di Era Perubahan. Moderat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 4(2), 61–71.

Ibrahim, M. M., & Violita, E. S. V. S. (2023). Perancangan Sistem Pengendalian Manajemen Berdasarkan Four Levers Of Control Pada Start-Up (Studi Kasus Pada Start-Up Xyz). Jurnal Ilmiah Wahana Akuntansi, 18(1), 105–127.

Irawan, M. N. L., Yasir, A., Anita, A., & Hasan, S. (2022). Strategi Lembaga Pendidikan Islam Dalam Menjawab Tantangan Pendidikan Kontemporer. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 4(6), 4273–4280.

Maryani, A., Lian, B., & Wardarita, R. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Budaya Organisasi Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Journal Of Innovation In Teaching And Instructional Media, 1(1), 18–25.

Muis, M. R., Jufrizen, J., & Fahmi, M. (2018). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 1(1), Article 1.

Niviana, A., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Studi Literatur: Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Di Kota Padang. Jrti (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(2), 233.

Pratama, M., & Munafiah, N. (2023). Berhitung Menggunakan Media Pohon Angka Anak Usia 5–6 Tahun Di Taman Kanak–Kanak Insan Mandiri Sidodadi. Murangkalih: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(01), 40–49.

Rizkita, K., & Supriyanto, A. (2020). Komparasi Kepemimpinan Pendidikan Di Indonesia Dan Malaysia Dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(2), 155–164.

Sanggarwati, D. A., Subiantoro, B., & Adi, T. W. (2024). The Impact Of Charismatic Leadership, Organizational Culture, And Organizational Commitment On The Discipline. 1978.

Downloads

Published

2024-05-25

Issue

Section

Articles