ANALISIS SWOT DAN REKOMENDASI STRATEGIS UNTUK PENINGKATAN DAYA SAING STUDI KASUS USAHA BAKSO MAS WAHYU

Authors

  • Zainarti Zainarti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nada Sausan Adha Fili Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Afiyah Dwi Astri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Alwi Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61722/jrme.v1i3.1736

Keywords:

SWOT analysis, strategic, competitiveness

Abstract

Abstract. This research aims to increase the competitiveness of the Bakso Mas Wahyu business through SWOT analysis and strategic recommendations. SWOT Analysis (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats) With this analysis, companies can find out internal strengths and weaknesses as well as external opportunities and threats that can influence business success. SWOT analysis will help identify four main components that influence the competitiveness of Bakso Mas Wahyu: strengths, weaknesses, opportunities and threats. This research uses a qualitative approach with a case study method to explore it. The case study was chosen because it allows researchers to obtain in-depth and comprehensive information about the Bakso Mas Wahyu business, including the strengths, weaknesses, opportunities and threats it faces. Based on the SWOT analysis and strategic recommendations that have been carried out for the Bakso Mas Wahyu business, it can be concluded that Bakso Mas Wahyu has great potential to continue to grow and develop in the market.

References

DAFTAR PUSTAKA

Amirulloh, M. R. (2016). Strategi Pemasaran Untuk Peningkatan Daya Saing Produk Sepatu Pada Sentra Industri.

Astutie, C. S. A. (2018). ANALISIS SWOT SEBAGAI STRATEGI MENINGKATKAN DAYA SAING USAHA TAHU DI DESA HAJORAN KECAMATAN SUNGAI KANAN KABUPATEN LABUHAN BATU SELATAN. 1–26.

Conference-mbic, M. B. I., & Tanjungpura, U. (2024). PENERAPAN ANALISIS SWOT TERHADAP STRATEGI PENINGKATAN DAYA SAING USAHA “YANGKO PAK PRAPTO” DI KOTA YOGYAKARTA. 7, 990–1005.

Desiyanti, R. (2019). Analisis Swot Dan Strategi Pengembangan Pada Keberhasilan Industri Kecil Rotan Kota Padang. Jurnal Apresiasi Ekonomi, 4(1), 1–14. https://doi.org/10.31846/jae.v4i1.142

Kognisi, P. K., Risiko, P., Jenis, D. A. N., Bidori, F., Puspitowati, L. I. dan I., Wijaya, I. G. B., Alifah, U., Artikel, I., Paedagoria, S. N., Anwar, I., Jamal, M. T., Saleem, I., Thoudam, P., Hassan, A., Anwar, I., Saleem, I., Islam, K. M. B., Hussain, S. A., Witcher, B. J., … alma. (2021). PENERAPAN ANALISIS SWOT SEBAGAI STRATEGI PENINGKATAN DAYA SAING PERUSAHAAN DALAM KEGIATAN SEWA-MENYEWA KAPAL DI PT. SURF MARINE INDONESIA. Industry and Higher Education, 3(1), 1689–1699. http://journal.unilak.ac.id/index.php/JIEB/article/view/3845%0Ahttp://dspace.uc.ac.id/handle/123456789/1288

Mashuri, M., & Nurjannah, D. (2020). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 1(1), 97–112. https://doi.org/10.46367/jps.v1i1.205

Putra, R. A., & Masruroh, N. (2023). Daya Saing Usaha Dengan Analisis Swot Pada Budidaya Di Desa Panti Skripsi.

Putri, elysa paramitha. djunaidi, much & kholid al-ghofari, A. (2019). ANALISIS SWOT SEBAGAI STRATEGI MENINGKATKAN DAYA SAINGPADA BISNIS USAHA BATIK (Studi Kasus: Industri Batik SYN-Surakarta). 1–15.

Rahmawati, S., & Sutantri. (2019). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing Bisnis Toko Surabaya Ampel Kota Kediri. Jurnal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah, 1(2), 90–117.

Zainarti Dra. Zainarti, M. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia: Reformulasi Sumber Daya Manusia Berkarakter Islami.

Downloads

Published

2024-06-15

Issue

Section

Articles