Peran Supervisi Manajerial Dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Pembelajaran

Authors

  • Assyifa Wahidatul Sholeha Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Dhea Tamara Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Dian Irdasari
  • Subandi Subandi Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.61722/jrme.v2i1.3189

Abstract

Abstract. This study aims to explore the role of managerial supervision in improving the effectiveness of the learning process in educational institutions. Managerial supervision, as part of school management, plays an important role in monitoring, evaluating, and providing support for improving the quality of learning. Through a qualitative approach, this study conducted an in-depth literature review of various related studies to analyze how the role of managerial supervision contributes to the quality of teaching, teacher motivation, and student academic achievement. The results of the study indicate that effective managerial supervision is able to create a conducive working environment for teachers, improve professional competence, and encourage innovation in teaching strategies. Supervision that is carried out in a planned and sustainable manner has been proven to have a positive impact on improving the quality of learning. The conclusion of this study shows that managerial supervision has a significant contribution in realizing an effective and quality learning process.

Keywords: Managerial Supervision, Effectiveness, Learning Process

References

Agung D., P., Heryana, N., Putri A., V., Putri W., T., Aurelia, A., Hayat, A., & Khumaidi, N. (2022). Efektivitas pelaksanaan supervisi manajerial dalam upaya meningkatkan kinerja organisasi pendidikan. Ma’arif Journal of Education, Madrasah Innovation and Aswaja Studies, 1(1), 30–37. https://doi.org/10.69966/mjemias.v1i1.5

Agustina Endah Ekawaty. (2018). Pelaksanaan Supervisi Manajerial Oleh Pengawas Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sdn 3 Percontohan Peusangan Kabupaten Bireuen. Jurnal Magister Administrasi Pendidikan, 6(3), 183–191.

Andriani, D., Nisa, F., & Azizah, N. (2022). Supervisi Manajerial Dan Peran Supervisor Dalam Peningkatan Kualitas Akademik Dan Kelembagaan Pendidikan Islam. Mindset: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(September), 98–106. https://doi.org/10.58561/mindset.v1i2.48

Firmansyah, D., & Dwi Cahyani, R. (2024). Peran Supervisi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Era Digital. Jurnal Media Akademik, 2(6), 3031–5220.

Hermansyah, A., Jaelani, D. A., Erviana, R., Afifah, S. N., & Khadafi, A. (2023). Implementasi Supervisi Manajerial Pengawas Sekolah Pada Madrasah di Kabupaten Sukabumi. Jurnal Pendidikan West Science, 01(09), 610–620.

Hidayat, S. (2018). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Andi Offset

Huluk, Hafid, & Sulaiman. (2023). Implementasi Supervisi Manajerial Pengawas Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Management Education, 3(September), 55–68. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/nazzama/article/view/40607/

Juliarti, E. (2022). Efektivitas Supervisi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru (Studi Kasus di SMAN 6 Talang Empat Bengkulu Tengah). GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2, 155–162. http://202.162.210.184/index.php/guau/article/view/148

Nasution. (2015). Penelitian Naturalistic Kualitatif. Jakarta : PT Bumi Aksara

Nirmayanthi, A., Semi, H., & Rahman, D. (2023). Supervisi Manajerial Dalam Meningkatkan Pengelolaan Sekolah yang Efektif. Nazzama Journal Of Management Education, 3(1), 18–19.

Rohmatika, R. V. (2016). Urgensi Supervisi Manajerial Untuk Peningkatan Kinerja Sekolah. Ijtimaiyya, 9(1), 1–20.

Saputra, J., Khair, D., & Yanti, D. (2023). Peran Supervisi dalam Meningkatkan Kinerja Kepala Sekolah dan Guru di SMP. Tazkirah, 8(1), 38–45.

Suri, D. R. (2020). Peran Supervisor dalam Pengawasan Manajerial dan Faktor-Faktor yang Memengaruhi Kinerja Tenaga Administrasi Sekolah. Akademika: Jurnal Keagamaan Dan Penddikan, 16(2), 210–220.

Tyaningsih, S. (2024). Peran Supervisi Manajerial Dalam Meningkatkan Kualitas Sekolah Di SDN Ibu Dewi 3 Kabupaten Cianjur program kegiatan atau kebijakan dalam mewujudkan sasaran , tujuan , visi dan misi organisasi dapat dicapai oleh seseorang atau sekelompok orang dalam suatu. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(1), 260–275.

Umarih. (2021). Manajemen Dan Keguruan Peran Supervisi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sma. Jurnal Madinasika Manajemen Dan Keguruan, 2(2), 104–113. http://ejurnalunma.ac.id/index.php/madinasika

Downloads

Published

2024-12-11

Issue

Section

Articles