STRATEGI PEMASARAN TRANSAKSIONAL PRESPEKTIF ISLAM

Authors

  • Achmad Ilham Syiham Muzakky IAIN Kediri
  • Sulistyowati IAIN Kediri

DOI:

https://doi.org/10.61722/jrme.v2i1.3346

Abstract

Transactional marketing is a strategy focused on achieving short-term sales transactions through promotional tools such as discounts, bundling, and other incentives. While effective in increasing sales volume, transactional marketing is often criticized for neglecting long-term customer relationships. The Islamic perspective offers an alternative approach in implementing this strategy by integrating Sharia principles such as wisdom (hikmah), need, halal, welfare (falah), and mutual consent. By applying the characteristics of Islamic marketing, including rabbaniyyah (theistic), akhlaqiyyah (ethical), al-waqi’iyyah (realistic), and insaniyyah (humanistic), transactional marketing can become more ethical, inclusive, and have a positive impact on society. The application of Sharia principles in transactional marketing not only brings financial benefits but also creates fair, transparent business relationships that prioritize the welfare of the community. Therefore, Islamic marketing in the transactional context becomes a sustainable business solution, aligned with the principles of justice and goodness in Islam.

References

Alwi, R. (2024). Penguatan Pendidikan Sosial Masyarakat Dalam Pengamalan Ibadah. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 10(3), 972–982. https://doi.org/https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v10i3.930

Ambarwati, U., & Surakarta, U. M. (2024). Pengaruh Strategi Promosi Flash Sale Pada Shopee Berpartisipasi Yang Di Moderasi Oleh Perceived. 13(1), 100–114.

Basyariah, N. (2022). Larangan Jual Beli Gharar: Kajian Hadist Ekonomi Tematis Bisnis Di Era Digital. Mukaddimah: Jurnal Studi Islam, 7(1), 40–58. https://doi.org/10.14421/mjsi.71.2902

Efendi, M. I. Z., Darmawati, D., & Chandra, A. (2023). Strategi Bauran Pemasaran Syariah (Studi Kasus Sayuran Hidroponik Hani Farm Samarinda). Borneo Islamic Finance and Economics Journal, 3(1), 49–67. https://doi.org/10.21093/bifej.v3i1.5324

Fauzan. (2019). Manajemen Pemasaran Syariah (Sebuah Pengantar). Bildung.

Hasibuan, Z., Syahputri, N., Hamtheldy, R. Z., Islam, U., & Sumatera, N. (2022). Pentingnya Mengembangkan Produk dan Keputusan Merek dalam Pemasaran Global. Journal of Social Research, 1(4), 261–267. https://doi.org/https://doi.org/10.55324/josr.v1i4.89

Hidayah, H. (2022). Fiqih Ibadah & Muamalah. CV. Alfa Press.

Ichsana, Y., Monoarfa, H., & Adirestuty, F. (2019). Penerapan Etika Pemasaran Islam Dalam Penggunaan Digital Marketing Pada Usaha Kecil Menengah (UKM). JURNAL SCHEMATA Pascasarjana UIN Mataram, 8(2), 155–166. https://doi.org/10.20414/schemata.v8i2.1202

Jum’ai, A. M. (2021). MARKETING ISLAM DI DASARKAN PADA HUKUM ISLAM. Value Added : Majalah Ekonomi Dan Bisnis, 16(1). https://doi.org/10.26714/vameb.v16i1.7250

Kertajaya, H., & Setiawan. (2016). Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital. Gramedia Pustaka Utama.

Khadafi, M., Madinah, D., & Kurniasih, E. (2021). Tinjauan Hukum Islam terhadap Sistem Diskon dengan Mark Up Terlebih Dahulu. Al Barakat - Jurnal Kajian Hukum Ekonomi Syariah, 1(01), 45. https://doi.org/10.59270/jab.v1i01.46

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran (12th ed.). Erlangga.

Kurniawan, D. A., & Abidin, M. Z. (2018). Pengantar Pemasaran Islam (Konsep, Etika, Strategi dan Implementasi). UNIDA Gontro Press.

Maharani, D., & Yusuf, M. (2021). Implementasi Prinsip-Prinsip Muamalah dalam Transaksi Ekonomi: Alternatif Mewujudkan Aktivitas Ekonomi Halal. TAWAZUN : Journal of Sharia Economic Law, 4(1), 72. https://doi.org/10.21043/tawazun.v4i1.8338

Mardiyah, W. D. I. A. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Home Industri “Aura Cake & Cookies” Di Guntung Manggis Banjarbaru. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).

Mariati, N. P. A. M., Sudiarsa, I. W., & Pitriani, N. K. E. (2023). Strategi Peningkatan Pemasaran Produk Melalui Media Sosial dan Transactional Marketing sebagai Upaya untuk Meningkatkan Achievement Karyawan (Studi Kasus pada PT. Federal Internasional Finance). Jurnal SENEMA, 2(1), 214–219.

Nasution, L. M. (2017). Statistik Deskriptif. Jurnal Hikmah, 14(1), 49–55. https://doi.org/10.1021/ja01626a006

Prihatta, H. S. (2018). Pemasaran dalam Perspektif Ekonomi Islam. Maliyah Jurnal Hukum Bisnis Islam, 8, 96–124. https://doi.org/https://doi.org/10.15642/maliyah.2018.8.1.65-93

Puspita, O. D., & Fasa, M. I. (2024). Konsep Pemasaran dalam Perspektif Syariah. November, 7624–7635.

Putra, P., & Hasbiyah, W. (2017). Teori dan Praktik Pemasaran Syariah (Issue January). PT Raja Grafindo Persada.

Rachmawati, D., Udriyah, & Dewi, N. F. (2024). Analisis Strategi Green Branding Sebagai Usaha Menciptakan Sustainable Competitive Advantage Untuk Meningkatkan Kinerja Pemasaran di Era Ekonomi Global pada Brand Fashion Lokal Kota Bandung. Among Makarti, 17(1), 123–139. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.52353/ama.v17i1.624

Sahib, M., & Ifna, N. (2024). Urgensi Penerapan Prinsip Halal dan Thayyib dalam Kegiatan Konsumsi. POINT: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 6(1), 53–64. https://doi.org/10.46918/point.v6i1.2256

Sahla, H., Sayuti, M., Syahputra, R., & Arif. (2019). Konsep Pemasaran Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Pionir LPPM Universitas Asahan, 5(2), 57–61.

Sekolah, L., Ekonomi, T., Risqy, R., & Sekolah, K. (2022). PEMIKIRAN EKONOMI ISLAM PADA MASA DAULAH UMAYYAH. In Artikel Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam (Vol. 1, Issue 1).

Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan : pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. ALFABETA.

Sulistyowati. (2017). Rancang Bangun dan Nilai Dasar Universal Ekonomi Islam. Istithmar : Jurnal Studi Ekonomi Syariah, 1(2), 147–159. https://doi.org/https://doi.org/10.30762/istithmar.v1i2.118

Sunyoto, D. (2019). Dasar-Dasar Manajemen Pemasaran. CAPS.

Syaikhu, Ariyadi, & Norwili. (2020). Fikih Muamalah: Memahami Konsep dan Dialektika Kontemporer. K-Media.

Tjiptono, F. (2020). Strategi Pemasaran. Andi Publisher.

Umar, H. (2016). Teori Pemasaran Jasa: Dari Transaksional ke Pengalaman. Jurnal Manajemen, 6(1), 1–8. https://jurnal.kwikkiangie.ac.id/index.php/JM/article/view/339

Downloads

Published

2024-12-17

Issue

Section

Articles