ANALISIS AKTIVITAS VALUE CHAIN TERHADAP KUALITAS PRODUK PADA UMKM BIKA AMBON

Authors

  • Ricky Widyanto Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Dian Farindah Damanik Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Farah Ananda Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Titania Febrianti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nurbaiti Nurbaiti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61722/jrme.v2i1.3447

Keywords:

MSME, Value Chain, Product Quality

Abstract

Micro,i Smalli andi Mediumi Enterprisesi (MSMEs)i arei onei ofi thei people'si businessesi thati havei ai significanti contributioni toi thei country'si economy.i Ani effectivei andi efficienti valuei chaini willi certainlyi makei businessi activitiesi ablei toi continuei toi survivei ini thei midsti ofi increasinglyi tighti industriali competition.i Ini accordancei withi thisi study,i thei influencei ofi valuei chaini activitiesi oni producti qualityi ini MSMEsi bikai amboni ini thei cityi ofi Medan.i Thisi studyi usesi ai descriptivei qualitativei methodi byi utilizingi secondaryi datai toi accessi thei latesti datai andi informationi relatedi toi thei Valuei Chaini oni producti qualityi ini MSMEsi bolui Bikai Amboni ini thei cityi ofi Medan.i Thei resultsi ofi thisi studyi arei thati thei applicationi ofi valuei chaini analysisi hasi ai significanti influencei oni improvingi thei qualityi ofi bolui Bikai Amboni products.i Byi conductingi detailedi mappingi ofi eachi stagei ini thei productioni processi -i startingi fromi thei procurementi ofi rawi materials,i thei productioni process,i toi distributioni -i MSMEsi bolui Bikai Amboni cani identifyi andi improvei importanti aspectsi thati affecti thei qualityi ofi theiri products. With the aim of identifying and evaluating each stage in the value chain that contributes to improving product quality, as well as providing strategic recommendations for MSME players to optimize their value chain management.

References

Arsiwi, P., Adi, P. W., & Subhiyakto, E. R. (2018). Analisis value chain sebagai upaya peningkatan nilai produk ikan asap Bandarharjo Kota Semarang. IEJST (Industrial Engineering Journal of The University of Sarjanawiyata Tamansiswa), 2(1).

Arifin, J., & Jumaidi, L. T. (2023). Analisis Rantai Nilai Produk Telur Asin. Jurnal Riset Mahasiswa Akuntansi, 3(4), 51-62.

Baihaky, S., Yogatama, A. N., & Mustikowati, R. I. (2022). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Tokkebi Snacks Malang. JISOS: Jurnal Ilmu Sosial, 1(2), 85-104.

Hindratmo, A., & Abdullah, M. H. PERANCANGAN KLASTER INDUSTRI PADA UMKM PENGOLAHAN IKAN LAUT AREA WISATA KENJERAN DENGAN PENDEKATAN VALUE CHAIN DAN AHP.

Lihawa, A., Uloli, H., & Rasyid, A. (2021). Analisis Rantai Nilai (Value Chain) Pada Komoditas Jagung. Jambura Industrial Review (JIREV), 1 (2), 94–103.

Mahalizikri, I. F. (2019). Membangun dan mengembangkan serta meningkatkan UMKM di Desa Tenggayun. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(2), 185-194.

Marisa, J. (2017). Analisis Strategi Rantai Nilai (Value Chain) Untuk Keunggulan Kompetitif Melalui Pendekatan Manajemen Biaya Pada Industri Pengolahan Ikan. Jasa Padi, 2(02), 7-17.

Sriyanto, A., & Utami, D. A. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, Dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Produk Dadone Di Jakarta. Jurnal Ekonomika Dan Manajemen, 5(2), 163-175.

Suseno, A., Arifin, J., & Sutrisno, S. (2020). Analisis value chain management pada usaha mikro kecil dan menengah di Indonesia. Go-Integratif: Jurnal Teknik Sistem dan Industri, 1(01), 24-33.

Yusnawati, Y., Zeki, M. Z., Nadya, Y., Handayani, N., Sabardi, W., & Dewiyana, D. (2022). Rancangan Model Value Chain untuk Meningkatkan Nilai Tambah Pada Umkm Kerupuk Mangrove di Kota Langsa. Jurnal ARTI (Aplikasi Rancangan Teknik Industri), 17(1), 33-41.

Downloads

Published

2024-12-20

Issue

Section

Articles