Pengaruh Kemasan Produk dan Variasi Menu terhadap Daya Tarik Konsumen pada UMKM Jasa Catering
DOI:
https://doi.org/10.61722/jrme.v2i5.7500Keywords:
UMKM, kontribusi PDB, penyerapan tenaga kerja, tantangan UMKM, strategi pengembanganAbstract
This study aims to evaluate and explore the contribution of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) to Indonesia’s economic dynamics, focusing on their capacity to absorb labor, their role in contributing to the Gross Domestic Product (GDP), as well as the various challenges and development strategies they face. MSMEs have proven to be a key pillar of the national economy, particularly due to their resilience during crises and their ability to support equitable development. This study employs a descriptive qualitative approach through literature review and direct observation of MSME activities. The findings indicate that MSMEs contribute more than 60% to the national GDP and absorb up to 97% of the workforce, reaffirming their significant role in job creation and poverty reduction. However, MSMEs continue to face multiple obstacles, such as limited access to capital, low utilization of technology, and difficulties in reaching wider markets. Therefore, policy synergy among the government, industry players, and financial institutions is needed to enhance MSME competitiveness amid the challenges of digitalization and globalization. The study concludes that strengthening support systems for MSMEs is essential to promoting sustainable and inclusive economic growth.
References
Aminah, S., Indriyani, Antesty, S., Masela, M. Y., Desembrianita, E., & Mariana, R. R. (2023). Sosialsiasi Pelaku Umkm Untuk Membangun Brand Awareness Pada Produk Makanan: Dengan Teknik Pemasaran Inovatif. Eastasouth Journal of Impactive Community Services, 1(03), 173–181. https://doi.org/10.58812/ejimcs.v1i03.129
Afriani, M., & Pratama, T. (2022). Pengaruh Cita Rasa dan Variasi Menu terhadap Keputusan Pembelian Kembali (Studi Kasus pada Zactie Bar and Restaurant).
Warmadewa Management and Business Journal, 5(1), 1–13.
Afriani, D., & Pratama, R. (2022). Diversifikasi Menu dan Loyalitas Konsumen di Bisnis Kuliner. Jurnal Ekonomi Kreatif.
Clara (2021) "PENGARUH DESAIN DAN MANFAAT KEMASAN TERHADAP MINAT PEMBELIAN FMCG" Jurnal keuangan dan bisnis
Clara, N. (2021). Pengaruh Desain Kemasan dan Inovasi Menu terhadap Daya Tarik Konsumen. Jurnal Bisnis dan Inovasi.
Finthariasari, M., Ekowati, S., & Krisna, R. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Display Layout, Dan Variasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 8(2), 149–159. https://doi.org/10.37676/ekombis.v8i2.1081
Fatimah, R., et al. (2022). Peran Kemasan dalam Peningkatan Daya Saing Produk UMKM. Jurnal Ekonomi dan Bisnis.
Fatimah, E. Y., dkk. (2022). Evaluasi dan InovasiDesain Kemasan Produk UMKM Kota Depok – Jawa Barat. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 5(1), 159–168
Fanny, S. S. (2024). Pengaruh Daya Tarik Wisata da n Fasilitas terhadap Minat Berkunjung di Kawasan WisataKuliner Taman Panda Kabupaten Bima. Bening Journal, 5(1), 25–35.
Harefa, L. N., Mendrofa, Y., Harefa, I., & Zalukhu, Y. (2024). Analisis Efektivitas Marketing Mix Dalam Menarik Minat Beli Konsumen Pada Restoran Grand Kartika Di Kota Gunungsitoli. Jurnal Ilmiah Muqoddimah : Jurnal Ilmu Sosial, Politik, dan Humaniora, 8(2), 742. https://doi.org/10.31604/jim.v8i2.2024.745-753
Harto, D., Pratiwi, S. R., Utomo, M. N., & Rahmawati, M. (2019). Penerapan Internet Marketing Dalam Meningkatkan Pendapatan Pada UMKM. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 39. https://doi.org/10.30595/jppm.v3i1.3033
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson Education.
Mulia, D., Pasca, P., Universitas, S., & Buana, M. (2015). Ukuran Toko Dan Homogenitas Barang Dagangan, XIX(03), 426–437.
Parassih, FiElfa Karin, E. H. S. (2020). PENGARUH VISUAL PACKAGING DESIGN (WARNA, BENTUK, UKURAN) DAN PACKAGING LABELING (KOMPOSISI, INFORMASI NILAI GIZI, KLAIM) TERHADAP PURCHASE INTENTIONS PRODUK MAKANAN DAN MINUMAN DALAM KEMASAN DI JAKARTA, 2507(February), 1–9.
Paperocks Indonesia. (2024). Pentingnya Kemasan Produk dalam Meningkatkan Daya Tarik Konsumen.
Riftian, D., & Sugiyono, S. (2021). Strategi Variasi Menu dalam Menarik Minat Konsumen. Jurnal Kuliner Nusantara.
Riftian, N. M., & Sugiyono, S. (2021). Analisa Pengaruh Keragaman Menu, Harga dan Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Usaha KulinerManalagi Tropodo. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 10(2), 75–84.
Sari, R. P., Retno Tri Wahyuni, & Elva Susianti. (2023). Workshop Foto Produk UMKM Sebagai Bagian dari Strategi Promosi di Media Sosial. JITER-PM (Jurnal Inovasi Terapan - Pengabdian Masyarakat), 1(2), 53–60. https://doi.org/10.35143/jiter-pm.v1i2.5901
Suardana, I. N. G., dkk. (2019). Perancangan Desain Kemasan Sebagai Media Promosi Produk Tahu Gejrot. Jurnal Ilmu Ilmu Perdagangan, 3(2), 45–52.
Suardana, I. B. G., et al. (2019). Kemasan dan Strategi Pemasaran UMKM. Jurnal Manajemen Pemasaran.
Sari, M. (2021). Persepsi Konsumen terhadap Variasi Menu dan Kemasan dalam Bisnis Kuliner. Jurnal Pemasaran Modern.
Sarstedt, D. (2016). Practical business statistics. Academic Press.
Silayoi, P., & Speece, M. (2007). The importance of packaging attributes: A conjoint analysis approach. European Journal of Marketing, 41(11–12), 1495–1517. https://doi.org/10.1108/03090560710821279
Susanto, B., Hadianto, A., Chariri, F. N., Rochman, M., Syaukani, M. M., & Daniswara, A. A. (2020). Penggunaan Digital Marketing untuk Memperluas Pasar dan Meningkatkan Daya Saing UMKM. Community Empowerment, 6(1), 42–47. https://doi.org/10.31603/ce.4244
Timo, F. (2021). Pengaruh Variasi Menu Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Tamu Di Hotel Victory Kefamenanu. Inspirasi Ekonomi : Jurnal Ekonomi Manajemen, 3(3), 8–16. https://doi.org/10.32938/ie.v3i3.1267
Yeni, H., & Inzani SL, J. F. (2021). Analisis Pengaruh Strategi Adaptasi Terhadap Kinerja UMKM Di Kabupaten Mamuju. AkMen JURNAL ILMIAH, 18(3), 256–266. https://doi.org/10.37476/akmen.v18i3.2041
Yan Adimayu, Y., & Ernawati, S. (2020). AnalisisPengaruh Daya Tarik Wisata Kuliner dan Fasilitas Publik terhadap Minat Beli Ulang di Kawasan Wisata KulinerPasar Lama Tangerang. Jurnal KAGANGA, 3(2), 45–55.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL RUMPUN MANAJEMEN DAN EKONOMI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.









