Gaya Bahasa pada Teks Cerita Fantasi Karya Siswa Kelas VII SMPN 3 Lubuk Basung

Authors

  • Shobrina Shifa Auliyah Universitas Negeri Padang
  • Syahrul Ramadhan Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v2i2.1184

Keywords:

Language styles, Writing skills, Literary education

Abstract

. In the digital era, access to information through various media has rapidly expanded. Studies indicate that students often encounter difficulties in writing, particularly in expressing ideas, developing sentences, and using correct spelling. This research, conducted among seventh-grade students at SMPN 3 Lubuk Basung, aims to assess the effectiveness of using information technology in teaching writing, analyze the role of language styles in enhancing students' writing skills, and develop innovative teaching methods integrating technology and various language styles to improve students' writing skills. The study employs a qualitative approach with descriptive methods. It reveals that the simile style of language is the most dominant, with 15 citations, followed by personification and metaphor with 6 citations each. Repetition and hyperbole styles appear less frequently, with 5 citations each. These findings demonstrate students' understanding of various language styles, with simile being the most commonly used, followed by repetition and hyperbole. The implications underscore the importance of deeper literary education in schools to encourage students to use language styles in their writing, especially in fantasy stories, and to reinforce proper grammar. Hence, further research is necessary for the development of literary education in schools with greater enthusiasm.

 

References

Afifah, U. (2019). Penggunaan Gaya Bahasa dalam Antologi Cerpen “Cermin Waktu” Karya Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 2011 Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Padang. (Skripsi, Universitas Negeri Padang). Diakses dari http://repository.unp.ac.id/22652

Al-Ma’ruf, A. I. (2009). Stilistika: Teori, Metode, dan Aplikasi Pengkajian Estetika Bahasa. Surakarta: Cakra Books Solo. Almahameed, Y. S. (2020). A Stylistic Analysis of the Short Story “The Little match Girl.” International Journal of Innovation, Creativity, and Change, 14(12).

Azzahra, Y. R. (2022). Penggunaan Bahasa dalam Cerita Fantasi Siswa Kelas VII di SMP Negeri 6 Malang. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 2(7).

Dendy, S. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Keempat. Jakarta: Gramedia Pustaka

Erni, E. (2018). Analisis Gaya Bahasa dalam Kumpulan Cerpen Senyum Karyamin Karya Ahmad Tohari (Suatu Tinjauan Stilistika). In Thesis (Diploma). Universitas Negeri Makassar.

Fauziah, P. A., & Khaerunnisa, K. (2022). Unsur Imajinasi dalam Sastra Anak Dongeng Anatomi Karya Eramayawati. Prosiding Samasta, 387–392.

Febriani, S. (2019). Gaya Bahasa Retoris dan Kiasan Najwa Shihab dalam Gelar Wicara Mata Najwa di Trans 7. (Skripsi, Universitas Negeri Padang). Diakses dari http://repository.unp.ac.id/23492/

Harsiati, D. (2016). Bahasa Indonesia: Buku Siswa. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Isnatun, S. (2016). Bahasa Indonesia. Jakarta: Yudhistira.

Keraf, G. (2009). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Khairani, R. P. Y. dkk. (2022). Analisis Gaya Bahasa dalam Cerpen yang Berjudul “Banun” Karya Damhuri Muhammad. Jurnal Multidisiplin Dehasen, 1(3).

Laurensius, Nurdi, & Triani, S. N. (2017). Pemajasan dalam Kumpulan Cerpen Rectoverso Karya Dewi Lestari. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1).

Mahsun, M. S. (2014). Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Depok: Raja Grafindo Persada.

Mehmood, N., Bashir, R., & Omar, F. R. (2020). Lexical and Trope Analysis of Short Story “Eleven.” Journal of Critical Reviews, 7(6).

Mu’minin, M., & Sari, M. N. I. (2021). Kajian Stilistika Kumpulan Puisi “Tidak Ada New York Hari Ini” Karya M. Aan Mansyur. Prosiding SNasPPM, 5(2), 72 298–300.

Muchtar, R. (2021). Gaya Bahasa Kiasan dalam Novel Ular Keempat Karya Gus Tf Sakai dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Teks Novel di Sekolah Menengah Atas. (Skripsi, Universitas Negeri Padang). Diakses dari http://repository.unp.ac.id/33396/

Napier, S. J. (1996). The Fantastic in Modern Japanese Literature: The Subversion of Modernity. New York: Routledge.

Priyatni, E. T. (2014). Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara. Purbania, B., Rohmadi, M., & Setiawan, B. (2020). Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Basastra: Jurnal Bahasa, 73 Sastra, dan Pengajarannya, 8(1), 63.

Rumanti, N. P. Y., Rasna, I. W., & Suandi, I. N. (2021). Analisis Gaya Bahasa Kumpulan Cerpen Sagra Karya Oka Rusmini dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 10(1).

Saputra, K. R. dkk. (2018). Penggunaan Video Anak “Petualangan Alice di Negeri Ajaib” untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Menulis Cerita Fantasi di Kelas VII H SMP Negeri 2 Sawan. Jurnal Pendidikan Bahasa dan 74 Sastra Indonesia Undiksha, 8(1).

Setiawati, W., & Maryani. (2018). An Analysis of Figurative Language in Taylor Swift’s Song Lyrics. Project (Professional Journal of English Education), 1(3).

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wang, X., & Chen, R. (2021). An Analysis of Figures of Speech from the Perspective of Relevance Theory-Case Study of Alice’s Adventures in 75 Wonderland. International Journal of Frontiers in Sociologi, 3(20).

Downloads

Published

2024-04-22