Pengaruh Media Gambar Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 122365 Pematang Siantar
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v1i1.154Keywords:
image media, interest in learningAbstract
This research aims to determine the effect of image media on the learning outcomes of class IV students with sub-theme 2 Diversity of Living Creatures in My Environment at SD Negeri 122365 Pematang Siantar odd semester FY 2023/2024. The type of research in this research is quantitative research. The research population was all students in class IV A of SD Negeri 122365 Pematang Siantar totaling 23 students. The sampling technique in this research issimple random sampling, where the sample selected is a saturated sample. The sample in this study consisted of class IV of state elementary school 122365 Pematang Siantar, totaling 23 students. The results of this study show that the average score is 61.35 and for interest in learning the score is based on an average score of 53.17.
The results of the t distribution test at the significance level (ɑ = 0.05), dk = N-1 = 23-1 =22, namely tcount>ttable, then the data has a t distribution with results of 4.046>ttable 2.048 data can be said to have a significant influence. The results of the t-test table prove that there is an influence of image media (X) on interest in learning (Y) with the t-count results. The t-test results are 4.046, while tcount= 2,048. Face tcount> ttablenamely 4.046 > 2.048. . This proves that there is a significant influence from the use of image media on class IV learning interest in subtheme 2 Diversity of Living Creatures in My Environment at SD Negeri 122365 Pematang Siantar.
References
Annurrahman. 2014: belajar dan pembelajaran. Bandung : Alfabeta
Artikel: Pengaruh Minat Belajar Siswa dan Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Teknologi Informasi.
Arief S.Sadiman, dkk. 2009. Media pendidikan :pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Jakarta : PT. Raja Grafindo.
Arikunto, Suharsim.2006. Prosedur Penelitian. Jakarta : Rinaka Cipta.
Arsyad, Azhar. 2010. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo.
Azwar, Saifuddin. 2010. Reliabilitas dan Validitas. Yoyakarta : pustaka belajar.
Hamalik. 1994. Media pendidikan. Bandung : Citra Aditya Bakti.
Indriana, D. 2011. Alat bantu media pembelajaran. Yogyakarta.
Intansari, Rini. 2017. Skripsi: Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan minat belajar siswa.
Joyce, Bruce. 2009 : Models of teaching. Yogyakarta : pustaka belajar.
Juliana, 2016. Skripsi: Penggunaan Media Gambar Dalam Dalam Peningkatan Minat Belajar Fiqih Siswa Kelas IV MIN Ulee Kareng. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh.
Lisdayanti. 2014 : pengaruh model pembelajaran kooperatif talking stick berbantuan media gambar terhadap hasil belajar IPA siswa. Jurnal mimbar PGSD Universitas Pendidikan Genesha.
Khodijah, Siti. 2018. Jurnal: Pengaruh media gambar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia.
Noviyanti, Yohana Budi dkk. 2016. Keterampilan Bercerita Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Tanjung Senang Bandar Lampung. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Bandar Lampung.
Nurhadi. 2012. Menciptakan pembelajaran IPA efektif dan menyenangkan.
Rahmad, R. 2016. Kedudukan IPA pada sekolah dasar. Jurnal madrasah ibtidayah.
Rahman, Abdul dan Muhib, Abdul Wahab. 2009. Psikologi suatu Pengantar dalam Prespektif Islam. Jakarta: Kencana.
Sadiman, Arief S. 2003. Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Safitri, Apriani dan Nurmayanti. 2018. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Masyarakat Bajo. Universitas Muhammadiyah Surabaya: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan (Didaktis).
Setyani, Ricka Intan. 2016. Artikel: Hubungan Antara Pemanfaatan Media Pembelajaran Dan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Sosiologi Siswa Kelas Xi IPS SMA Negeri Kebakkramat Tahun Pelajaran 2015/2016. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan. Universitas Sebelas Maret. Surakarta.
Sudjana, Nana. 2006 : penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung : Grafindo Media Pratama.
Sugiyanto. 2010 : model-model pembelajaran inovatif. Surakarta : Yuma Pustaka.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Sugiyono. 2009 : Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta.
Suparlan, Henricus. 2014. Jurnal : “ filsafat pendidikan Ki Hajar Dewantara”
Usman samatowa. 2010 : pembelajaran IPA sekolah dasar. Jakarta : Indeks.
Vinayasari, Ni Made. 2021. Jurnal : pengaruh penerapan media gambar terhadap hasil belajar pada mata pelajaran PPKn kelas III di SDN 173 Kertoharjo Kabupaten Luwu Timur.
Conference on Islamic Studies (PINCIS). Vol. 1 (1).
Tibahary, A. R., & Mulliana, M. (2018). Modell-modell pelmbellajaran inovatif. Scolael: Joulrnal of Peldagogy, 1(1), 54-64.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.