Pengaruh Kebiasaan Belajar Dan Kreativitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMP Negeri 2 Siantar
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v1i1.160Keywords:
Study Achievement, Study Habits, Study AchievementAbstract
This research aims to determine the influence of study habits and learning creativity on learning achievement at SMP Negeri 2 Siantar. The type of research used in this research is quantitative research with research using survey methods. The population in this study was all 245 students in class VIII of SMP Negeri 2 Siantar. The sample in this study was 152 students. The sampling technique uses a random sampling technique where sampling and population are taken randomly. Data collection techniques use questionnaires. The data in this study were analyzed using the normality test, linearity test, multicollinearity test, heteroscedasticity test, multiple regression analysis, t test, F test, and coefficient of determination test. The results of the research show that there is an influence of habit on students' social studies learning achievement with tcount 2.021 > 1.976 ttable. Furthermore, there is an influence of learning creativity on students' social studies learning achievement with tcount > ttable (11.844>1.976). and there is an influence between study habits and learning creativity on students' social studies learning achievement with Fcount > Ftable (12,684>3,056).
References
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV
JURNAL :
Abdullah Sani Ridwan, Sudiran, (2017) Penelitian Tindakan Kelas: Pengembangan Profesi Guru, (Tanggerang : Tirta Smart)
Ahmad, Susanto. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group
Ahmadi, A & Supriyadi, W. (2003). Psikologi Belajar. Jakarta, PT. Rineka Cipta
Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta:Rineka Cipta.
Aris suherman dan Ondi Saondi (2010) Etika Profesi Keguruan Bandung: PT Refika Aditama
Aunurrahman. 2016. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
Ayu dan Sjafty Nursitti Maili. (2017) Kreativitas Pembelajaran Bahasa Inggris terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama Jagakarsa Jakarta Selatan. Jurnal Pendidikan Unsika Volume 5 Nomor 1, 1 Maret 2017.
Bentar Susdatira Falah Anhari “Pengaruh Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Non-Kejuruan Di Jurusan Teknik Gambar Bangunan SMK NEGERI 2 Yogyakarta
Dimyati dan Mudjiono. 2011. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : PT. Rineka Cipta
Djaali. 2015. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Djamarah, S. B., & Zain, A. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
E. Mulyasa. (2017). Kurikulum berbasis kompetensi. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.
Febrini Deni, 2017. Psikologi pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka pelajar
Freeman, Joan, dan Utami, Munandar. 2001. Cerdas dan Cemerlang. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Indonesia
Ghozali. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Helmawati. (2018). Mendidik Anak Berprestasi Melalui 10 Kecerdasan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
M.Ngalim Purwanto 2007. Psikologi Pendidikan. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.
Muhibbin Syah. 2015. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. 2017. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Munandar, Utami (2016). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta
Nurdeni dan Hawa Liberna (2012)”Pengaruh Kebiasaan Belajar Dan Kreativitas Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika (Survey Pada SMA Di Kecamatan Ciledug Tangerang
Pratiwi, Noor Komari. (2015). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMK Kesehatan di Kota Tangerang. Jurnal Kependidikan. 1(2).
Rosyid, M. Zaiful, dkk. 2019. Prestasi Belajar. Jawa Timur : Literasi Nusantara
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta
Sudjana, Nana. (2014). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta
Supriyadi, 2011, Strategi Belajar Mengajar, Yogjakarta: Cakrawala Ilmu.
Susanti, L. (2019). Prestasi Belajar Akademik & Non Akademik. Malang: Literasi Nusantara Abadi.
Suyanto dan Asep Jihad, 2013, Menjadi Guru Profesional, Jakarta: Erlangga Group
Yet Wani Hastuti(2017)” Pengaruh Kreativitas Belajar, Disiplin Belajar Dan Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII Di SMPN 3 Lengayang Kabupaten Pesisir Selatan”.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.