Penerapan Model Pembelajaran Roar (Read, Observe, Auditory, Review) Berbantukan Media Baamboozle Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v1i1.193Keywords:
Baamboozle, Concept Understanding, ROARAbstract
The main problem related to this research is the low concept understanding ability of students in economic subjects so that the purpose of this study is to determine the effect of using the ROAR (Read, Observe, Auditory, Review) learning model assisted by Baamboozle on students' concept understanding. The method used in this research is an experimental method with a non-equivalent control group design, and data collection techniques through multiple choice tests. The population of this study was all XI social studies classes at SMAN 4 Tasikmalaya in the 2023/2024 school year totaling 186 with 76 samples of students, consisting of 36 experimental class students and 36 control class students with sampling techniques using probability sampling. Data analysis techniques using the help of the SPSS 25 program, namely paired sample t-test and independent sample t-test with a significance level of 5% or 0.05. Based on the results of the study obtained a sig. (2-tailed) value of 0.000 <0.05 which indicates that Ho is rejected so that it can be seen that there is an effect of the ROAR learning model assisted by Baamboozle media on increasing students' concept understanding in economic subjects
References
Buku
Azis, E., Asfar , A. T., Asfar, A. A., Rianti, M., Hasanuddin, & Nur, A. (2020). ROAR: Solusi Peningkatan Pemahaman Konsep Pembelajaran . Sukabumi: CV Jejak, anggota IKAPI.
Bluman, A. G. (2012). Elementary Statistics A Step by Step Approach. New York: The McGraw-Hill Companies.
Fathurrohman, M. (2015). Pembelajaran Inovatif Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media .
Haerullah, A., & Hasan, S. (2017). Model & Pendekatan Pembelajaran Inovatif (Teori dan Aplikasi). Yogyakarta: Lintas Nalar, CV.
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Harap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., . . . Indra, I. M. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: CV Tahta Media Group.
Rayanto, Y. H., & Dies, N. (2021). Epistimologi Pembelajaran. Sukabumi: CV Jejak.
Syahza, A. (2021). Metodologi Penelitian (Edisi Revisi Tahun 2021) . Riau: UR Press.
Artikel Jurnal
Abdullah, M. N. (2023). Meningkatkan Kemampuan Matematis Melalui Pembelajaran ROAR (Read, Observe, Auditory, Review) (Penelitian Tindakan Kelas di SMA Negeri 1 Sukaresmi). Bandung: Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. UIN Sunan Gunung Djati.
Azis, E., Asfar, A. M., Rianti, M., Asfar, A. M., Hasanuddin, & Nur, A. S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran ROAR (Read, Observe, Auditory, Review) Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Indonesia Journal of Learning Education and Counseling Volume 2 Nomor 2, 139-147.
Cassandra, A., Effendi, Z. M., & S, A. (2021). Persepsi Siswa tentang Metode Pembelajaran yang Digunakan Guru dan Hubungannya dengan Motivasi Belajar Ekonomi. EcoGen: Jurusan pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang, Indonesia Volume 4 Nomor 2, 251-258.
Faiz, A., Putra, N. P., & Nugraha, F. (2022). Memahami Makna Tes, Pengukuran (Measurement), Penilaian (Assessment), dan Evaluasi (Evaluation) dalam Pendidikan. Jurnal Education and Develpoment , 492-495.
Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telambanua, T., Hulu, F., Talembanua, K., . . . Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal Volume 08 Nomor 1, 325-332.
Hermansyah, & Aras, I. (2019). Teori Elaborasi Sebagai Strategi Pengorganisasian Isi Materi Pembelajaran Matematika . Mathematic Education And Aplication Journal Volume 1 Nomor 1 , 26-36.
Jannah, N. H. (2022). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Game-Based Learning (Baamboozle) dan Model Pembelajaran Blended Learning terhadap hasil belajar siswa pada bidang studi PAI. Serang: Program Pascasarjana. Tidak diterbitkan. UIN Sultan Maulana Hasanudin Banten.
Khairunnisa, Sari, F. F., Anggelena, M., Agustika, D., & Nursa'adah, E. (2022). Penggunaan Effect Size Sebagai Mediasi Dalam Koreksi Efek Suatu Penelitian. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education Volume 5 Nomor 2 , 138-151.
Magdalena, I., Fauziah, S. N., Faziah, S. N., & Nupus, F. S. (2021). Analisis Validitas, Reliabilitas, Tingkat Kesulitan dan Daya Butir Soal Ujian Akhir Semester Tema 7 Kelas III SDN Karet 1 Sepatan. Bintang: Jurna Pendidikan dan Sains Volume 3 Nomor 2, 198-214.
Mariani, S. D., Larasati, D. A., Prasetya, S. P., & Stiawan, A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Hybrid Learning Menggunakan Media Baamboozle Terhadap Hasil belajar Dan Minat Belajar Siswa SMP. Dialektika: Pendidikan IPS Volume 2 Nomor 2, 206-216.
Mohamed, R. A., Ali, A. H., & Nasir, M. (2021). Aplikasi Ranah Kognitif Anderson & Krathwohl dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pantin di Sekolah Dasar. Journal of Humanities and Sozial Sciences Volume 3 Nomor 3, 110-118.
Oktavia, M., Prasasty, A. T., & Isroyati. (2019). Uji Normalitas Gain untuk Pemantapan dan Modul dengan One Group Pre and Post Test. Simposium Nasional Ilmiah (Peningkatan Kualitas Publikasi Ilmiah Melalui Hasil Riset dan Pengabdian Kepada Masyarakat (pp. 596-601). Jakarta: Institute for Research and Community Services (LPPM) Universitas Indraprasta PGRI.
Radiusman. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Siswa Pada Pembelajaran Matematika. FiIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika Volume 6 Nomor 1, 1-8.
Saud, S., Aeni, N., & Azizah, L. (2022). Leveraging Baamboozles And Quizziz to Engage EFL Student In Online Classes. International Journal of Language Education Volume 6 Nomor 2, 169-182.
Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan Volume 7 Nomor 1, 17-23.
Zulfi, R. A., & Syofyan, R. (2021). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Ekonomi pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. EcoGen: Jurusan Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang, Indonesia, 541-550.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.