Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Kemampuan Kolaborasi Matematis Siswa Kelas VII SMP Santa Lusia Sei Rotan

Authors

  • Elpita Cyndi Claudia Simarmata Universitas Katolik Santo Thomas Medan
  • Ribka Kariani Sembiring Universitas Katolik Santo Thomas Medan
  • Imelda Universitas Katolik Santo Thomas Medan

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v1i1.195

Keywords:

Learning Model, Numbered Head Together Type Cooperative, mathematical collaboration

Abstract

This research aims to find out whether the implementation of the Numbered Head Together type cooperative learning model can improve students' mathematical collaboration abilities in class VII of Santa Lusia Sei Rotan Middle School. This research method uses Classroom Action Research (PTK). The research procedure is cyclical. Each cycle consists of 4 stages, namely: planning, implementing actions, observing and reflecting. Data collection techniques through observation and tests. This data collection uses several instruments in the form of teacher observation sheets and student observation sheets. Meanwhile, to determine students' mathematical collaboration abilities, tests are used. The results of the research show that the use of the Numbered Head Together type cooperative learning model can improve students' mathematical collaboration abilities in mathematics lessons on algebra material. From the average value of the prerequisite abilities, namely 46, the average value of the mathematical collaboration ability of students in cycle I is 71 and the average value of the mathematical collaboration ability of students in cycle II is 76 and the teacher and student activity scores in cycle I are 64% and 59%. , and cycle II, namely 83% and 84%.

References

Apriono, D. (2018). Meningkatkan keterampilan kerja sama siswa dalam belajar melalui pembelajaran kolaboratif . E-Journal Unirow, 9(2), hlm 161-168.

Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah Semarang. Unissula Pres.

Dewi, A. P., Putri, A., Anfira, D. K., & Prayitno, B. A. (2020). Profil keterampilan kolaborasi mahasiswa pada rumpun pendidikan MIPA. Pedagogia Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(01), 229–238.

Kamdani, K., & Purnami, A. S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (Nht) Sebagai Upaya Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII D Smp Negeri 1 Nglipar Tahun Ajaran 2013/2014. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 125–132. https://doi.org/10.30738/.v3i2.297

Latifah, L. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Tipe Numbered Head Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA SDN 2 Rama Kelandungan Tahun Pelajaran 2018/2019. 65.

Lidia, W. (2018). Pengaruh Pembelajaran Numbered Head Together Dan Talking Stick Terhadap Hasil Belajar IPS. Insipirasi: Jurnal Ilmi-Ilmu Sosial, 15(2), 15–32.

Lingga, L. E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif The Learning Cell Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII Swasta Masehi. Skripsi.

Mustofa, A. A., & Tuharto. (2018). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Dengan Time Tokens Ditinjau Dari Pemahaman Konsep the Effectivity of Cooperative Learning Model Type Numbered Head Together ( Nht ) With Time Tokens Observed By the Ab. 7(2), 1–10.

Najaah, L. S., & Kunci, K. (2021). Analisis keterampilan berpikir kritis dan kolaborasi peserta didik sekolah menengah pertama (smp). 115–122.

Nurhamida, O. P. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (Nht) Dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Kemampuan Kolaborasi Siswa Kelas VIII MTS Plus Burhanul Hidayah. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Pahlawan, U., & Tambusaii, T. (2019). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 80–87. https://edukatif.org/index.php/edukatif/index

Palupi, D. I., Rahmani, E., Yusnita, E., Gustina, H., Pertiwi, H., & Priyanti, N. (2023). Mengenal Model Kooperatif Numbered Head Together (NHT) Untuk Pembelajaran Anak Usia Dini. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 21–28.

Refai, B. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Heads Together Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 12(1), 85–95. https://doi.org/10.33369/diadik.v12i1.21366

Sari, K. Arum., Zuhdan., Prasetyo, H., & Setiyo,. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik IPA Berbasis Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi dan Komunikasi Peserta Didik Kelas VII. Jurnal pendidikan dan Sains. 6(8).,1-7.

Saenab, S., Yunus, S, R., & Husain, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Project Based Learning Terhadapat keterampilan Kolaborasi Mahasiswa Pendidikan IPA. Biosel: Biology Science and Educatio, 8(1),29.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Matematics Education and Science2, 2(1), 58–67.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta

Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana

Wati, M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Mobile Learning Terhadap Kemampuan Kolaborasi Matematika Siswa Kelas IV SD. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 5(1), 56–64. https://doi.org/10.31605/ijes.v5i1.1834

Wati, W., & Fatimah, R. (2016). Effect Size Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (Nht) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(2), 213–222. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i2.121

Downloads

Published

2023-10-01