PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POWERPOINT INTERAKTIF PADA MATERI PESAWAT SEDERHANA UNTUK PESERTA DIDIK KELAS VIII SMPN 5 JOMBANG
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i1.3404Keywords:
Learning Media; Powerpoint; Simple Plane MaterialAbstract
The learning media plays an important role in the learning process. Proper selection of media learning can increase the motivation and understanding of pesera learners in the process of learning teaching. The mainstream media is a powerpoint medium that can display text, pictures, and animated videos. However, the senior high school media is still on the chalkboard. Thus, asa solution to the problem researchers developed interactive, powerpoint learning media on simple aircraft matter viii. The study follows the development of addie through analysis (analysis), design (design), development (development), implementation (application), and evaluation (application). It aims to produce a worthy learning medium on the basis of validity, practicality, and effectiveness. The results of this study are stated to be perfectly valid by the validator with an average score of 3.61. Practical test results came from the educational response sheet with an average score of 95% of the most practical criteria. Then the effectiveness of interactive powerbased teaching media is categorized highly effective with an average score of 87.5%. From these results it may conclude that the interactive powerpoint learning media is declared to be very valid, very practical, very effective, and worthy of use as learning media.
References
Aghni, Rizqi Ilyasa. 2018. “Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi.” Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia 16(1): 98- 107.
Anwar, Aspul. 2012. “Meningkatkan Hasil Belajar IPA Tentang Pesawat Sederhana Melalui Model Make A Match Untuk Peserta Didik Kelas.V SDN Binturu Kecamatan Kelua Kabupaten Tabalong.” Journal Inovasi Pendidikan Sains 3(2): 161–79.
Anyan, Anyan, Benediktus Ege, and Hendry Faisal. 2020. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Microsoft Power Point.” JUTECH : Journal Education and Technology 1(1): 15 – 20.
Citra, Cahyani Amildah, and Brillian Rosy. 2020. “Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Teknologi Perkantoran Peserta Didik Kelas X SMK Ketintang Surabaya.” Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP) 8(2): 261–72.
Dewi, Ni Luh Putu Sintia. 2021. “Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Peserta Didik Kelas VI SD.” Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan 5(1): 76–83.
Dewi, Nanda, R. Eka Murtinugraha, and Riyan Arthur. 2018.
“Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Kuliah Teori Dan Praktik Plambing Di Program Studi S1 Pvkb Unj.” Jurnal PenSil 7(2): 95–104.
Elpira, and Ghufron. 2015. “Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Dan Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas IV SD.” Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan 2(1): 94–104
Falahudin, Iwan. 2014. Pemanfaatan media dalam pembelajaran biologi di sekolah. Jurnal ilmiah DIDAKTIKA. 12(1): 149-162
Hilman, Irfan Febrianti, and Alifa Aulia. 2019. “Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Guna Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Universitas Garut 13(1): 152–57.
Irawan, N. W. 2015. Analisis dan perencanaan sistem pembelajaran online (E- learning) pada SMAK Mambaul Falah Kudus. Simetris, 345-352.
Istiqlal. 2018. “Manfaat Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar DanMengajar.” Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah 3(2): 139–44.
Jamilah, Nisaul. 2019. “Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Ispring Presenter Pada Materi Kosakata Bahasa Arab Peserta Didik Kelas V MI Tarbiyatul Athfal LampungTimur.” al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 5(1): 141–54.
Manurung, Purbatua. 2020. “Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19.” Al-Fikru: Jurnal Ilmiah 14(1): 1–12.
Moto, Maklonia Meling. 2019. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Dunia Pendidikan.” Indonesian Journal of Primary Education 3(1): 20–28.
Mustolehudin, Mustolehudin, and Siti Muawanah. 2018. “Pemikiran Pendidikan
K H. Ali Maksum Krapyak Yogyakarta.” EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan 16(1): 18–34.
Nadori, Supajrin, and Roro Hoyi. 2021. “Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Software Aurora 3D Materi Pengukuran.” Journal Evaluation in Education (JEE) 1(3): 78–82.
Syavira, Nadia. 2021. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Interaktif Materi Sistem Pencernaan Manusia Untuk peserta didik Kelas V SD.” OPTIKA: Jurnal
Pendidikan Fisika 5(1): 84–93.
Sri Anitah. 2008. Media Pembelajaran. Surakarta : LPP UNS dan UNS Press. Tafonao, Talizaro. 2018. “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa.” Jurnal Komunikasi Pendidikan 2(2):103.
Warkintin, Warkintin, and Yohanes Berkhamas Mulyadi. 2019. “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis CD Interaktif Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 9(1): 82–92.
Wahid, Abdul. 2018. “Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan prestasi Belajar.” Istiqra 5(meningkatkan presgtasi): 173–79.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.