PENGARUH MATERI BAHASA INDONESIA TERHADAP KETERAMPILAN BERFIKIR KRITIS MAHASISWA

Authors

  • Dea Rosalina Ritonga Universitas Negeri Sumatera Utara
  • usiono Universitas Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i1.3416

Keywords:

BERFIKIR KRITIS, BAHASA INDONESIA

Abstract

This study intends to investigate how Indonesian language teaching resources affect the critical thinking abilities of students. Critical thinking abilities are essential skills required in today's globalized world to facilitate analytical, logistical, and creative decision-making. The approach taken for this study is a library study method. Data collection involved gathering information from multiple sources, including books, journals, and previous research. The goal of this research is to explore the experiences, perspectives, or processes that students encounter when enhancing their critical thinking skills through Indonesian language content.

References

Brookfield, S. D. (2012). Mengajar untuk berpikir kritis: Alat dan teknik untuk membantu siswa mempertanyakan asumsi mereka. San Francisco: Jossey-Bass.

Ennis, R. H. (2011). Berpikir kritis: Refleksi dan sudut pandang Bagian I. Inquiry: Berpikir Kritis di Berbagai Disiplin, 26(1), 4-18.

Santoso, D. (2018). Dampak pendekatan berbasis teks terhadap kemampuan berpikir kritis mahasiswa. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 5(2), 123-130.

Siregar, A. (2019). Pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 45-55.

Suherman, U. (2020). Pengintegrasian pengajaran bahasa dengan logika: Implikasi untuk pengembangan kemampuan berpikir kritis. Jurnal Bahasa dan Sastra, 15(1), 67-78.

Widodo, P. (2021). Studi tentang dampak pembelajaran Bahasa Indonesia pada kemampuan berargumentasi mahasiswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(4), 245-252.

Downloads

Published

2024-12-08