PENGEMBANGAN MULTIMEDIA UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA DALAM MATA PELAJARAN PAI KELAS VII DI SMP IT AL-QONITA PALANGKA RAYA IMPLEMENTASI MODEL KEMP
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i1.3510Keywords:
Development, Multimedia, Student engagementAbstract
This study aims to develop multimedia-based learning media in the material of prostration of gratitude, sahwi and tilawah to increase the activeness of seventh grade students at Al-Qonita Integrated Islamic Junior High School Palangka Raya. This research uses the Research and Development (R&D) method with the Kemp model. Data were collected through observation, interviews, questionnaires and documentation. Research instruments to test the feasibility of media, namely media expert validation instruments, material expert validation instruments, teacher and student questionnaires. The results of this study indicate that the feasibility of media based on the results of media expert validation obtained a score of 83% with very good criteria. Meanwhile, the validation results from material experts obtained a score of 78% with good criteria. Furthermore, the results of the teacher questionnaire obtained a score of 86% with very good criteria. While the results of student questionnaires obtained a score of 93.3% with very good criteria. In conclusion, multimedia-based learning media is very effective in increasing student activeness in PAI learning, from the results of the questionnaire that researchers get from educators also state that the media used is very interesting and makes students look active in learning.
References
Akbar, A., Wahab, & Kurniawan, S. (2024). Komparasi Desain Pengembangan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Model Jerrold E Kemp,Walter Dick dan Lou Carey serta I Nyoman Sudana Degeng. XI(3).
Anita, A. M. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Terhadap Peningkatan Motivasi Dan Prestasi Belajar Pai Pada Siswa Kelas Vii C Smp Negeri 01 Tebing Tinggi Empat Lawang. Jurnal Teknologi Pendidikan Islm, 103–114.
Eman Nataliano Busa. (2023). Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Keaktifan Peserta Didik Dalam Kegiatan Pembelajaran Di Kelas. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(2), 114–122. https://doi.org/10.55606/inovasi.v2i2.764
Farida, A., & Fatiha, I. (2020). Desain Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Digital. 1.
Machfud, N. U. A. C., Isnaini, A. N., & Bariyyah, K. (2024). Strategi Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Dalam Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa. ILJ: Islamic Learning Journal (Jurnal Pendidikan Islam), 661–684.
Nuriah, I. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif Dengan Menggunakan Aplikasi Sparkol Videoscribe Pada Tema 3 Kelas Iii.
Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2), 79–96. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Sasindo/article/view/8354
Rachmawati, I., & Kusmiyati, K. (2023). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Edusia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Asia, 3(2), 19–44. https://doi.org/10.53754/edusia.v3i2.662
Restiana, D. (2020). Komunikasi Guru dalam Pembelajaran PAI di SMA Islam Rambah. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 119–126.
Rohmah, S., & Tegeh, I. M. (2022). Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar PAI. Jurnal Edutech Undiksha, 10(2), 215–224. https://doi.org/10.23887/jeu.v10i1.43365
Rustamana, A., Hasna Sahl, K., Ardianti, D., Hisyam, A., Solihin, S., Sultan, U., Tirtayasa, A., Raya, J., No, C., & Banten, S. (2024). Penelitian dan Pengembangan (Research & Development) dalam Pendidikan. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(3), 60–69. https://doi.org/10.61132/bima.v2i3.1014
Syamsiani. (2022). Peran Multimedia untuk Pembelajaran dan Berbagai Bidang di Sekolah Dasar. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(3), 61–70. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v2i3.433
Syawaluddin, F. A., Siregar, J. S., Megawati, B., & Samsir, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Kemampuan Melakukan Sholat Siswa Sekolah Dasar. At-Ta’Dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 13(1), 39. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.495
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.