MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN APLIKASI WORDWALL MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS V SD NEGERI 241 PALEMBANG

Authors

  • Hervindri Indar Ningsih Universitas Sriwijaya
  • Yenny Anwar Universitas Sriwijaya
  • Nur Fitra Dewi SD Negeri 241 Palembang

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i1.3557

Keywords:

Learning Outcomes, Wordwall, Classroom Action Research

Abstract

The use of learning media is a very important factor to improve learning outcomes and learner motivation in learning. Wordwall is an application-based learning media that can be used as a learning medium that is easy to use and is able to improve the results of the learners' abilities. The purpose of this research is to improve the learning outcomes of students. The subjects in this study are students in class V of SD Negeri 241 Palembang which totals 28 students, divided into 13 boys and 15 girls. This type of research is a class action research with two cycles, the data collection technique used is observation and learning results test in the form of an evaluation sheet. Based on the research results, a completion percentage of 54% was obtained with 15 students in cycle I while cycle II obtained a completion percentage of 89% with 25 students. So it can be concluded that the learning results of students have improved after applying the wordwall application media in Pancasila Education subjects.

References

Akhyar, S. M., & Dewi, D. A. (2022). Pengajaran Pendidikan Pancasila di Sekolah Dasar Guna Mempertahankan Ideologi Pancasila di Era Globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1): 1541-1546.

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di Sekolah Dasar. PERNIK Jurnal PAUD, 3(1): 35-44.

Arikunto, S., Supardi., & Suhardjo. (2021). Penelitian Tindakan Kelas : Edisi Revisi. Bumi Aksara : Jakarta.

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosidang Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1): 586-595.

Larasati, R. H. (2023). Mengimplementasikan Nilai-Nilai Pancasila sebagai Fondasi Pendidikan Indonesia untuk menghadapi Tantangan Abad 21. National Conference for Ummah, 2(2): 8-13.

Nurdin, K., & Maharani, S. D (2023). Efektivitas Pembelajaran Luar Kelas Pada Materi Kenampakan Alam Terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Kerjasama Siswa SD Kelas IV. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 10(1): 75-82.

Pradani, T. G. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5): 452-457.

Pratiwi, D., Ami, E., & Anwar, Y. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah. PTK : Penelitian Tindakan Kelas, 4(1): 31-47.

Rachmah, M. N., Firdaus, M. N. A & Aini, N. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Wordwall pada Materi Pecahan Campuran. Nusantara Educational Review, 2(2): 65-70.

Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2): 2580-1147.

Safrudin., Wahyudi, S., Hutagaol, R., Mulya, F., & Sari, N. T. (2024). Penerapan Media Word Wall untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa di Kelas VA SD. Jurnal Masyarakat Negeri Rokania, 5(1): 449-454.

Setyorini, D., Suneki, S., Prayito, M., & Prasetiawati, C. (2023). Meningkatkan Minat Belajar dengan Menggunakan Media Wordwall Kelas 4 di Sekolah Dasar. Jurnal Sinektik, 6(1): 25-31.

Suartini, N. K. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Mastery Learning Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Seraya Barat. Cetta : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3): 530-540.

Downloads

Published

2024-12-24