PERAN GURU DALAM PEMBENTUKAN KEDISIPLINAN SISWA KELAS VI DI SD ISLAM AL-WASHOYA NGORO JOMBANG
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i2.4032Keywords:
Formation of Student Discipline, Role of TeachersAbstract
Discipline character is one of the most important traits to be possessed by every student. Therefore, in this case, the role of the teacher is very much needed to carry out the formation of student discipline. This research aims to analyze the role of teachers in the formation of discipline. This research uses a qualitative approach with a field research type. The instruments referred to in this study are observation, documentation, and interviews. The data collection techniques used in this research are library data and field data. In addition, the research results also show that the role of teachers in fostering discipline is good, although there are still some hindering factors in the formation of student discipline.
References
Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui
Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1), 24–25.
Anah, Ayatul. (2021). Peran Guru Terhadap Kedisiplinan Siswa Di MI Al-Huda Tulung Balak. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro, Lampung.
Arsini, Y., Yoana, L., & Prastami, Y. (2023). Peranan Guru Sebagai Model dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. MUDABBIR Journal Reserch and Education Studies, 3(2), 27-35.
Ekosiswoyo, R dan Rachman, M. 2000. Manajemen Kelas: Sesuai dengan Kurikulum D-II PGSD. Semarang: CV IKIP Semarang Press.
Fauzi, S. A., & Mustika, D. (2022). Peran guru sebagai fasilitator dalam pembelajaran di kelas v sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 2492-2500.
Hulu, Y. (2021). Peran guru dalam pengembangan karakter pada siswa kelas III SD Negeri 071154 Anaoma Kecamatan Alasa. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 18-23.
Ibrahim, R., Asmarika, A., Salim, A., Wismanto, W., & Abunawas, A. (2023). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. Journal of Education Research, 4(3), 1082-1088.
Ifnaldi, H., dan Fidhia Andani. Etika dan Profesi Keguruan. Bengkulu: Andhra Grafika, 2021.
Lembaga Ketahanan Nasional dan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (1997). Kewiraan Buku Induk Pendidikan Kewiraan/Kewarganegaraan. Jakarta : Lembaga Ketahanan Nasional
Meri, E. G., & Mustika, D. (2022). Peran guru dalam pembelajaran di kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 200-208.
Mirnawati,”Upaya Guru Dalam Pembinaan Sikap Disiplin Pada Peserta Didik Min 6 Aceh Besar”, Skripsi, Banda Aceh: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar Raniry , 2021, h.32.
Mulyasa, E. 2005. Kurikulum Berbasis Komputer Konsep, Karakteristik, dan Implementasi, Bandung: Remaja Rosdakarya.
Pratama, A. H. H. (2013). Strategi pembentukan disiplin siswa melalui pelaksanaan tata tertib di SMA Negeri 1 Krian Sidoarjo. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 1(1), 84-100
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.