PENGARUH VIDEO PEMBELAJARAN TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI BANGUN RUANG KELAS VI SDN CUKIR 1 DIWEK JOMBANG
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i1.4065Keywords:
Learning Videos, Mathematics Learning Outcomes, Spatial Building MaterialsAbstract
This study aims to analyze the effect of using learning videos on mathematics learning outcomes in spatial geometry material in grade VI of SDN Cukir 1, Diwek, Jombang. The research method used is quantitative with a One Group Pretest-Posttest design. The research sample consisted of 44 grade VI students. Data were collected through pretest and posttest tests and analyzed using the t-test. The results showed a significant increase in learning outcomes after using learning videos. The average pretest score was 40%, increasing to 80% in the posttest. The t-test showed tcount (3.73) > ttable (2.093), which indicated a significant effect of using learning videos on student learning outcomes. Video media has been shown to improve students' understanding of spatial geometry concepts and learning motivation. The implications of this study confirm that integrating technology in learning can improve the effectiveness of mathematics learning in elementary schools.
References
Affiati, A., Haifaturrahmah, H., Mariyati, Y., & Saddam, S. (2021). Tingkat Keaktifan Dan Kemampuan Kognitif Siswa Melalui Penggunaan Video Pembelajaran. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 4(1), 27–31.
Aulina, C. N. (2018). Penerapan Metode Whole Brain Teaching dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 1–12.
Fauziyyah, Z. (2019). Pengembangan media video pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan menyimak dan berbicara siswa kelas III SDN Merjosari 2 Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Fita, F., & Lestari, D. (2022). Pengaruh Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Media Video Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa SMPN 2 Baubau. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 101–107. https://doi.org/10.55340/japm.v8i2.866
Huda, M., & Mutia, M. (2017). Mengenal Matematika dalam Perspektif Islam. FOKUS Jurnal Kajian Keislaman Dan Kemasyarakatan, 2(2), 182. https://doi.org/10.29240/jf.v2i2.310
Kusumahwardani, D., Pramadi, A., & Maspupah, M. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Video Animasi Audiovisual Berbasis Animaker Pada Materi Sistem Gerak Manusia. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 110–115.
Pebriani, C. (2017). Pengaruh penggunaan media video terhadap motivasi dan hasil belajar kognitif pembelajaran IPA kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 5(1), 11–21.
Prigantini, R. D., & Abdullah, K. (2022). Perubahan Perilaku Belajar Dan Psikologis Siswa Saat Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 986–1001.
Slmateo, A. A., Utami, E., & Pangera, A. A. (2013). Penerapan Zachman Framework Dalam Merancang Sistem Pelaporan Kerusakan Komputer. Seminar Nasional Teknologi Informasi Dan Multimedia, 27–34.
Sudjana, N. (2009). Media pengajaran.
Yudianto, A. (2017). Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan 2017, 234–237.
Rusdiana, R. ., Basir, UPM ., & Nuruddin, M. . (2020). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PUZZLE FRAKSIONAL PADA SISWA KELAS III SDN PUCANGSIMO I. IJPSE Jurnal Pendidikan IPA SD , 1 (1), 8–17. https://doi.org/10.33752/ijpse.v1i1.1094
Anggraeni, DW, Nuruddin, M., & Asmarani, R. (2024). Penerapan Pengembangan Media Kreatif Puzzle pada Perbanyakan Tanaman Hias di Kelas IV SD. IJPSE Jurnal Pendidikan IPA Dasar , 5 (1), 131–136. https://doi.org/10.33752/ijpse.v5i1.7945
Lestari, TE, Nuruddin, M., & Susilo, CZ (2024). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Mata Pelajaran Matematika di SD Negeri Jombatan 6 Jombang. IJPSE Jurnal Pendidikan IPA Dasar , 4 (2), 274–280. https://doi.org/10.33752/ijpse.v4i2.4198
Nur Afinia, I., & Nuruddin, M. (2023). Pengembangan Media Video Berbasis Kinemaster Matematika Materi Jaring Konstruksi Kelas V. IJPSE Jurnal Pendidikan IPA Dasar , 4 (1), 82–89. https://doi.org/10.33752/ijpse.v4i1.2864 (Karya asli diterbitkan 28 November 2023)
Anhar, SPD, & Nuruddin, M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Probing-Prompting terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN Tejo 1 Mojoagung Jombang. IJPSE Jurnal Pendidikan IPA Dasar , 3 (1), 144–150. https://doi.org/10.33752/ijpse.v3i1.2811
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.