PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN INTELLIGENCE MIND MAPPING PRESENTATION TERHADAP KEMAMPUAN REPRESENTASI SISWA PADA PEMBELAJARAN IPAS DI KELAS IV MIS YPI BATANG KUIS

Authors

  • Nazar Ikhwan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nirwana Anas Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ramadhan Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i2.4184

Keywords:

Influence, Strategy, Intelligence Mind Mapping Presentation, Student Representation

Abstract

This study aims to determine how students' argumentation representation abilities in the subject of social studies are relatively concerning, students are less interested in social studies. In fact, the curriculum requires that the skills acquired involve high-level speaking skills. The Intelligence Mind Mapping Strategy is a special learning strategy that trains students to hone their ability to write ideas and be accountable for those ideas. The research methodology uses quantitative research with a quasi-experimental design approach with a control class and an experimental class. The research population is MIS YPI BATANG KUIS students with a sample size of 25 students each in the control and experimental groups. Based on research conducted in class IV MIS YPI BATANG KUIS, the use of the Intelligence Mind Mapping Strategy turned out to deliver significant results on students' representation abilities in social studies. This can be seen through the average score of students' representation abilities using mind mapping, which is 90.4. Meanwhile, according to the results of the t-test obtained in 2017> 1692, the average representation ability of students who did not use Mind Mapping was 74.3.

References

Alhadad, B., Arifin, A. A., & Azzahra, R. (2020). Penerapan Media Mind Mapping dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Antarpribadi Mahasiswa. KONSELING: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Penerapannya, 2(1), 11-17Author 1, Author 2, & Author 3. (2017). Title article. Seminar Nasional: Jambore Konseling 3, 00(00), XX–XX. https://doi.org/10.1007/XXXXXX-XX-0000-00

Ananda, H. A., Mulyono, N. R., Rijono, N., Sudarman, S., & Afendi, A. R. (2023). The Influence of Mind Mapping Model towardsthe Result on Economical Lesson for Tenth Grade Islamic Senior High School in MAN 2 Kutai Kartanegara.

Anwar, Chairul. 2017. Buku Terlengkap Teori- Teori Pendidikan Klasik Hingga Kontenporer, (Jakarta : IRCiSod). h. 210

Arief S. Sadiman, dkk. 2003. Media Pendidikan, (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada), h.49- 50

Arif, S., & Muthoharoh, A. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis powtoon dalam meningkatkan kemampuan representasi IPA di tengah pandemi covid 19. JIPI (Jurnal IPA )

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. Arsyad, Azhar. 2013.

Arsyad, Azhar. 2007. Media Pembelajaran, (Jakarta: Raja Grafindo Persada), h.17.

Darmawan, D., & Wahyudin, D. (2018). Model pembelajaran di sekolah.

Ghani, A. ( 2023 ). Paradigma Diferensiasi dalam implementasi kurikulum merdeka : konteks pembelajaran pendidikan agama islam di sekolah dan madrasah. EI-Hikmah. Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 17 (2), 169-1

Imron, I. (2019). Analisa pengaruh kualitas produk terhadap kepuasan konsumen menggunakan metode kuantitatif pada CV. Meubele Berkah Tangerang. Indonesian journal on software engineering (IJSE), 5(1), 19-28.

Lestari,Sri.(2024)Pengaruh metode Mind Mpping Terhadap hasil belajar bahasa Indonesia Pada materi menulis cerita pendek kelas V di SDN.Mangunharjo 3.Vol 5.Hal 6

Maghfiroh, S., & Rohayati, A. (2020). ANALISIS KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA SMP PADA MATERI SEGIEMPAT. JURNAL PENELITIAN DAN KARYA ILMIAH, 10(1). https://doi.org/10.33592/pelita.vol10.iss1.373

Mardianto.(2014). Psikologi Pendidikan Landasan Untuk Pengembangan Strategi Pembelajaran. Medan : Perdana Publishing.

Multazam, M. I., & Hanif, M. (2022). Spiritualitas Sebagai Basic Modal dalam Pembentukan Karakter Al-Qur’an Surah Ali Imran ayat 190-191. Edunity : Kajian Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 1(03). https://doi.org/10.57096/edunity.v1i03.21

Neliwati, S. Ag, M. Pd. ( 2018 ). Metodologi Penelitian Kuantitatif ( Kajian Teori dan Praktek ). In CV. Widiya Puspita ( Issue 57 ). http://repository.uinsu.ac.id/8959/1/BUKU METODOLOGI PENELITIAN KUANTITATIF. Pdf

Noeraini, I. A., & Sugiyono, S. (2016). Pengaruh tingkat kepercayaan, kualitas pelayanan, dan hargaterhadap kepuasan pelanggan JNE Surabaya. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen (JIRM),

Nurdiana, S. (2017). Psikologi dan Pembelajaran Matematika. Pendidikan dan Kependidikan, 2(1), 70-83

Pujiastuti, R. Y. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Berdasarkan Gaya Kognitif Pada Materi Pola Bilangan Peserta Didik Kelas VIII SMP Islam Ma’arif 02 Malang.

Putri, I. A., & Bandarsyah, D. (2022). Pembelajaran Ips Dengan Pendekatan Problem Based Learning Pada Kelas Iv Sdn Lenteng Agung 03. 10(3), 639–642.

Rambe, A. H. Studi P, Guru, P, Ibtidaiyah, M, Ilmu, F, Dan, T, Islam, U, & Sumatera, N. (2021). Diktat Edukatif Andina Halimsyah Rambe. Docx. Jurnal Article, 1-10

Rapson, J. E. (1968). Research and Development. Aircraft Engineering and Aerospace Technology, 40(5), 15–20. https://doi.org/10.1108/eb034372

Retnaningsih, D. (2018). Hubungan Komunikasi Perawat dengan Tingkat Kecemasan Keluarga Pasien di Unit Perawatan Kritis. Jurnal Keperawatan Soedirman, 11(1), 35. https://doi.org/10.20884/1.jks.2016.11.1.638

Rora.R.W, (2018). Implementasi pembelajaran PAKEM pada Materi Luas dan Keliling Bangun Datar, Jurnal AXIOM, 57-70

Rupia, i made. (2014). DENGAN MIND MAPPING TERHADAP HASIL BELAJAR IPA Universitas Pendidikan Ganesha e-Journal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. E-Journal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha,

Salim.(2019). Penelitian Pendidikan, Medan:Prenada Media Grup.

Sanjaya, W. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran,Jakarta:Pranada Media Grup.

Subhan,Muhammad.2023.Pengaruh model pembelajaran Mind Mapping terhadap hasil belajar siswa pada sub-tema 3 peristiwa mengisi kemerdekaan dikelas V SDN 01 Sitiung,Vol.9 Jurnal Ilmiah PGSD.

Syaukani, H. (2022). Metode Komunikasi Pembelajaran, Medan : CV. Manhaji Medan.

Syofyan, H., & Octavianingrum, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ipa Kelas V Pada Materi Alat Pernapasan Makhluk Hidup. Jurnal Forum Ilmiah, 16(2), 139–148. https://digilib.esaunggul.ac.id/public/UEU-Journal-18436-11_0868.PDF

Titis Dwi, L. (2023). PENGARUH LKPD BERBANTUAN MIND MAPPING MENGGUNAKAN MODEL DISCOVERY LEARNING PADA PEMBELAJARAN DARING TERHADAP KEMAMPUAN METAKOGNITIF DAN HOTS (HIGHER ORDER THINKING SKILL) PESERTA DIDIK SMP KELAS VIII.

Ulfah, E. (2021). Strategi Pembelajaran Temetik Akidah Akhlak Di madrasah Ibtidaiyah (MI). Darussalam.

UMMU, K. (2023). PENGEMBANGAN e-LKPD PEMBELAJARAN IPA TIPE CONNECTED BERBASIS MULTI REPRESENTASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRESENTASI DAN LITERASI SAINS PESERTA DIDIK (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS LAMPUNG).

Wibawanto, W (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Jember: Cerdas Ulet Kreatif.

Wowiling, Y. X., Machmud, T., & Yahya, L. (2014). Pengaruh Metode Pemetaan Pikiran (Mind Mapping) Terhadap Penguasaan Konsep Siswa Kelas VIII Pada Materi Kubus dan Balok. Universitas Negeri Gorontalo: Jurnal Pendidikan Matematika.

Yusnaldi, E, (2019). Potret Pembelajaran IPS. Medan: Perdana Publishing

Zunidar. (2020). Strategi Pembelajaran Medan : Perdana Publishing

Downloads

Published

2025-03-17