ANALISIS PANGSA PASAR DENGAN METODE BCG MATRIKS PADA KOPERASI SIMPAN PINJAM MAKMUR MANDIRI CABANG PURWOKERTO

Authors

  • Muhamad Ardaf Ramadhani UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Agestiana Anti Mukharomah UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Gigih Esa Pangestu UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Yoiz Shofwa Shafrani UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i3.4783

Keywords:

BCG Matrix, market share, marketing strategy

Abstract

This study aims to evaluate the market share position of various savings and loan products offered by the Makmur Mandiri Savings and Loan Cooperative, Purwokerto Branch using the Boston Consulting Group (BCG) Matrix approach. The BCG Matrix was chosen because of its ability to classify products based on two main aspects, namely relative market share and market growth rate. The data analyzed came from financial reports and the volume of cooperative transactions during the period 2020 to 2022. The results of the analysis show that the Employee Loan product is in the Star quadrant, Voluntary Savings is included in the Cash Cow quadrant, while Digital Services and MSME Assistance are included in the Question Mark quadrant. Meanwhile, Social Funds are included in the Dog quadrant. Each product category requires a different management strategy. These findings provide strategic input for cooperative managers in formulating the direction of product development and allocating resources optimally to encourage sustainable cooperative growth.

References

Andriany, Dynne, and Diar Muzna Tangke. “EKSISTENSI ROTI KERING SELAKU JAJANAN TRADISIONAL DI MASA” 10, no. 2 (2021): 223–32.

Bambang Riono, Slamet. “Analisis Strategi Pemasaran Kredit, Prosedur Pemberian Kredit, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Koperasi Simpan Pinjam.” Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan 1, no. 3 (2022): 375–86. https://doi.org/10.55606/jimak.v1i3.508.

Budhiartini, Dewi. “Peranan Tenaga Pemasaran Dalam Mencari Pangsa Pasar Untuk Memperluas Daerah Pada Danamon Simpan Pinjam.” Juripol 4, no. 1 (2021): 83–89. https://doi.org/10.33395/juripol.v4i1.10969.

Budhijana, R Bambang. “Analisis Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Pangsa Pasar Perbankan Syariah 2018” 8114 (2018).

Dr. Marissa Grace Haque-Fawzi, S.H., M.Hum., M.B.A., M.H., Msi, MM. Dr. Ahmad Syarief Iskandar, SE., M.Pd Dr. Heri Erlangga, S.Sos., MM Dr. Ir. H. Nurjaya., SE., and M.M. CHt. Denok Sunarsi, S.Pd. STRATEGI PEMASARAN Konsep, Teori Dan Implementasi, n.d.

Edy Fatmaraga, Theresia Militina, Mardiana. “ANALISIS PANGSA PASAR MOBIL TOYOTA AVANZA DI KUTAI TIMUR Edy Fatmaraga, Theresia Militina, Mardiana,” no. 80 (1945).

Fitriana, Rahayu. “ANALISIS MATRIKS BOSTON CONSULTING GRUP ( BCG ) PADA SEPEDA MOTOR MEREK HONDA (Studi Kasus Pada PT. Astra Honda Motor Tahun 2013).” Procedia Manufacturing 1, no. 22 Jan (2014): 1–17.

Hutabarat, Esterlina. “ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN MOTOR SUZUKI SATRIA FU PADA PT. SUNINDO VARIA MOTOR GEMILANG MEDAN Esterlina Hutabarat” 3, no. 1 (2017).

Kiki Maristia, Anur Anisa Fitri, Erika Yulistiara, Kurnia Yuni Setianingrum, and Vicky F Sanjaya. “ANALISIS MATRIKS BCG (BOSTON CONSULTING GROUP) DALAM STRATEGI MEMPERTAHANKAN PANGSA PASAR PADA SMARTPHONE MEREK SAMSUNG (STUDI KASUS PADA PT. SAMSUNG ELEKTRONIK INDONESIA TAHUN 2019)” XI (2020): 28–45.

Muslimin, Zabir Zainuddin, and Muh.Kepin Saputra. “STRATEGI PEMASARAN UNTUK MENINGKATKAN PENJUALAN PADA USAHA UMKM SEDERHANA (Studi Kasus Desa Konda Kec. Konda),” n.d., 132–49.

Novita, Diana, Agus Herwanto, Eko Cahyomayndarto, Dwi Rorin Mauludin Insana, Muhammad Laras Widyanto, and Sri Kurniawati. “Mengenali Pangsa Pasar, Cara Paling Efektif Dalam Memasarkan Produk.” Jurnal Abdimas 7, no. 9 (2021): 345–49.

Prof. Dr. Indrianty Sudirman, SE., M.Si, and M.Si Muhammad Ichwan Musa, SE. Strategi Pemasaran, n.d.

Purwanti, Endang. “Pengaruh Pangsa Pasar, Rasio Leverage, Intensitas Modal Terhadap Profitabilitas Koperasi Simpan Pinjam Di Salatiga.” Jurnal Among Makarti 3, no. 5 (2010): 1–13.

Rahayu, Sari. “Strategi Pemasaran Produk Dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan” 2, no. 1 (2023): 109–13.

Sejarah, Sulhaini, and H. Rusdan. “UNIVERSITAS MATARAM” 5, no. 4 (2016): 1–15.

Tsanti, Azzawilda. “Analisis Strategi Pemasaran Produk Susu Nandhi Murni Dalam Meningkatkan Pangsa Pasar Pada Koperasi Pemasaran Produk Susu (KPPS) Batu.,” 2009.

VIALI, YANUAR DWIKI. “No TitleΕΛΕΝΗ.” Αγαη 15, no. 1 (2024): 37–48.

Winarto, Hari, A Pendahuluan, and B Pengertian Pemasaran. “Strategi Pemasara,” n.d., 124–28.

Yolanda, Felicia. “STRATEGI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN PADA ANTENNA HDF SURABAYA” 16 (2015): 231–39.

Yusuf Aria Widjaja, Muhammad, and Nurul Istifadhoh. “Strategi Pemasaran Produk Simpanan Qurban Koperasi Syariah Mitra Usaha Ideal (KOPSYAH MUI) Cabang Dukun Gresik.” SAUJANA : Jurnal Perbankan Syariah Dan Ekonomi Syariah 5, no. 01 (2023): 34–46. https://doi.org/10.59636/saujana.v5i01.124.

Downloads

Published

2025-05-27