TEORI KOMUNIKASI AGENDA-SETTING DALAM K-POP: PERAN MEDIA TERHADAP MOTIVASI, KEPUASAN, DAN LOYALITAS FANS DALAM MENDUKUNG GRUP IDOLA
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v2i1.503Keywords:
Agenda Setting, Mass Media,K-popAbstract
The agenda setting theory is a concept in communication studies that states that mass media has the ability to influence public attention by determining topics or issues that are considered important. In the context of K-Pop, media has an extraordinary capacity to influence the motivation, satisfaction, and loyalty of their fan base. The agenda setting theory affects the motivation, satisfaction, and loyalty of K-pop fans through mass media information that influences their experience. Positive media information increases fan satisfaction and loyalty, as well as motivates support for idol groups. Media shapes issues, influences attention, and plays a crucial role in marketing strategies and influencing fan loyalty to K-pop. Media creates narratives that affect the motivation, satisfaction, and loyalty of fans.
References
Agnensia, NP (2019). Fan war fans k-pop dan keterlibatan penggemar dalam media sosial instagram (Disertasi Doktor, Universitas Airlangga).
Aisyah, S. (2021). Pengaruh Budaya Korean Popular Di Media Sosial Terhadap Perilaku Keagamaan Islam Remaja Kota Tangerang Selatan (Bachelor's thesis, Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).
Amalia, A. C. (2020). Teori Agenda Setting dan Framing dalam Media Relations. dalam Binus. ac.id, diakses dari: https://binus. ac. id/malang/2020/04/teori-agenda-setting-dan-Framing-dalam-media-relations.
Aulita, Cahya Tri. (n.d.). Dampak Korean Pop Terhadap Perubahan Perilaku Pada Penggemar Nctzen Jakarta.
Budiarti, E. P. (2022). Analisis Perilaku Loyalitas Dan Fanatisme Fans NCT.
Cho, J., & Lee, J. S. (2018). Effects of K-pop music videos on American young people’s perception of Korea. Media International Australia, 168(1), 140-155.
Cindoswari, A. R., & Diana, D. (2019). Peran Media Massa Terhadap Perubahan Perilaku Remaja di Komunitas KPopers Batam. Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(2), 275-285.
Hakim, A. R., Mardhiyah, A., Novtadijanto, D. M. I., Nurkholifah, N., Ramdani, Z., & Amri, A. (2021). Pembentukan identitas diri pada kpopers. Motiva: Jurnal Psikologi, 4(1), 18-31.
Jin, D. Y. (2012). K-pop idol boy bands and hegemonic masculinity. The Journal of Popular Culture, 45(3), 489-510.
Kim, T., & Kim, S. (2010). A celebrity in the eyes of the beholder: A synthesis of celebrity perspectives. Asian Journal of Communication, 20(1), 74-89.
Lestari, W. A. (2022). Motif dan Kepuasan Khalayak Penggemar Budaya Korean Pop (Kpop) dalam Penggunaan Media Online Coppamagz (Bachelor's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).
Lie, J. (2018). K-pop, “problematic” fan attitude, and idol girlfriend candidature: the predicaments of the engaged Hallyu fans. Continuum, 32(2), 170-184.
McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187.
Nursanti, M. I., & Lukmantoro, T. (2013). Analisis deskriptif penggemar k-pop sebagai audiens media dalam mengonsumsi dan memaknai teks budaya. Interaksi Online, 2(2).
Purba, H., Utami, K., Aristi, S. M., & Soetandijo, V. J. (2023). Menganalisa Perkembangan Budaya Korea Dan Pengaruhnya Di Indonesia Melalui Perspektif Teori Komunikasi: Sebuah Tinjauan Literatur. Nivedana: Jurnal Komunikasi dan Bahasa, 4(1), 110-123.
Rambe, S. N. A., Kusuma, R. S., Sos, S., & Kom, M. I. (2023). Partisipasi Penggemar Di Dalam Media Sosial Sebagai Aktivitas Penggemar K-Pop Dalam Digital Streaming (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Ritonga, E. Y. (2018). Teori agenda setting dalam ilmu komunikasi. Jurnal Simbolika: Research and Learning in Communication Study (E-Journal), 4(1), 32-41.
Seok, J. H., & Da Eun, S. (2019). Who are you in K-pop? A creative typology of fans’ identity. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 25(3), 216-233.
Shalihah, M. S. (2019). Perilaku Komunikasi Penggemar Kpop (Studi Fenomenologi Tentang Perilaku Komunikasi Penggemar Kpop Sebagai Audien Video Musik Girlband Blackpink “Ddu Du Ddu Du” Di Uin Sunan Ampel Surabaya.
Situmeang, IVO (2015). Pemanfaatan Media Massa Terhadap Hallyu Sebagai Budaya Populer Dan Gaya Hidup Mahasiswa (Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Bunda Mulia, Jakarta). Komunikologi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi , 12 (1).
Utami, L. S. S. (2022). Pengaruh Penyebaran Isu Standar Kecantikan Korea Selatan Melalui Media Sosial terhadap Perilaku Imitasi Penggemar K-Pop. Kiwari, 1(3), 511-518.
Yang, S. U. (2012). A middle path to realism: Netizens, celebrities, and construct of self in South Korea. Media International Australia, 144(1), 145-158.
Zahra, F., Mustaqimmah, N., & Hendra, M. D. (2020). Kekuatan Media Digital Pada Pembentukan Budaya Populer (Studi Pada Komunitas Moarmy Pekanbaru). Komunikasiana: Journal of Communication Studies, 2(2), 109-122.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.