Revitalisasi Pendidikan Karakter untuk Membentuk Generasi Berintegritas di Era Modern
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i4.5056Keywords:
character; education; integrity; revitalization; technologyAbstract
This study discusses the revitalization of character education as a strategic effort to shape a generation with integrity in the modern era, marked by rapid technological advancement and globalization. The objective is to analyze the concepts, strategies, and practices of character education revitalization to address contemporary challenges and foster youth who are not only intellectually capable but also morally and ethically strong. Employing a qualitative approach through literature review and content analysis, the research reveals that holistic integration of character education within the curriculum, supported by active roles of teachers, families, and communities, as well as adaptability to the digital era, is effective in building students’ integrity. Collaborative and contextual revitalization of character education is essential to preserve national values and develop a competitive educational ecosystem amid global challenges.
References
Darul, U., & Islamic, U. (2023). Revitalisasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Lokal Pendahuluan. 2(2), 597–606.
Fauzi, A., & Irawan, H. (2025). Peran Pendidikan Karakter dalam Membangun Generasi Muda yang Berintegritas. 3(2), 111–119.
Firdaus, M. F., & Fadhir, M. (2019). Pentingnya Pendidikan Karakter Di Era Digital Untuk Masa Depan. Menjadi Mahasiswa Yang Unggul Di Era Industri 4.0 Dan Society 5.0, 109–113.
Gusna, N. S., Ayu, S., Tasya, A., & Sari, C. K. (2025). Pendidikan Karakter Sebagai Pilar Generasi Berintegritas dalam Kurikulum Nasional. 3.
Hartono, M. O., Aprison, W., Islam, U., Sjech, N., & Djambek, M. D. (2024). Etika dan Integritas Akademik di Era Digital : Tantangan dan Solusi bagi Perguruan Tinggi Islam. 8, 42965–42974.
Inmandari, F., Yusuf, N., & Handayani, T. (2020). Revitalisasi Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Peneguhan Kesadaran Nasional Pada Siswa SMAN 01 Batu. Jurnal Civic Hukum, 5(1), 1. https://doi.org/10.22219/jch.v5i1.9367
Julianti, W., Nurfadhilla, I., Giftiani, Y., Metra, A. P., Hudi, I., & Bangsa, K. (2025). Volume 11 No. 1, February 2025. 11(1), 31–42.
Khairunisa, A., Kumala, C., & Rahmadani, F. (2025). Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Membangun Generasi Berintegritas di Era Globalisasi Program Studi PGSD , Universitas Samudra peserta didik agar memiliki sifat dan perilaku yang sesuai dengan karakter yang tertera dalam.
Laka, L., & Krismiyanto, A. (2024). Integritas Akademik Siswa ditinjau dari Religiositas, Dukungan Guru dan Teman Sebaya. Jurnal Psikologi : Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 11(1), 27–40. https://doi.org/10.35891/jip.v11i1.4715
Masturin. (2015). Pendidikan Karakter Pada Materi PAI dalam Pembentukan Manusia Berkualitas. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(1), 51–62.
Munawwirah, Z., & Amiruddin. (2023). Strategi Pendidikan Anti-Korupsi : Membangun Integritas dan Karakter Kejujuran Mahasiswa di Era Modern. Jurnal Seumubeuet : Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 120.
Naashiruddin, S., Junanto, S., Naashiruddin, S., & Junanto, S. (2023). Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik Sesuai Enam Pilar Karakter Di Nadzom Alala di Era 5 . 0. DINAMIKA : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Keislaman, 8(2), 48–61.
Norhudlari, A. (2023). Eksistensi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Di Era Modern Dalam Buku Pribadi Dan Martabat Buya Hamka. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 13(1), 49–65. https://doi.org/10.18592/jtipai.v13i1.9417
Nugraha, D. A., Fitrie, N., Fitrie, N., Nurlaila, E., Supianti, I. I., Kartasasmita, B. G., & Sahrudin, A. (2020). Etika dan Ketidakjujuran Akademik di Perguruan Tinggi. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.30653/003.202061.89
Pujiono, S. (2020). Membangun Integritas Pendidikan Etika Dalam Konsep Islam. Jurnal Media PEndidikan, Kependidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 1(1), 40.
Putra, A., Tobing, H., Rahajeng, O., & Yuhan, R. (2019). The Indonesian Journal of Social Studies. The Indonesian Journal of Social Studies, 2(2), 37–45. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpips/article/view/8508/4156
Ramdliyah, N.-. (2020). Revitalisasi Pembinaan Pendidikan Karakter Santri Untuk Memperbaiki Degradasi Moral Generasi Milenial. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 117–145. https://doi.org/10.24235/tarbawi.v5i2.6562
Rizki, M., Sinta, P. D., Sari, H. P., Pendidikan, J., Islam, A., Tarbiyah, F., Islam, U., Sultan, N., & Kasim, S. (2025). Pendidikan Sebagai Pembentuk Karakter Era Modern Menurut Perspektif Ibnu Khaldun. 2.
Rukhmana, T., Mulyapradana, A., Baruno, Y. H. E., Karsim, Franchitika, R., & Ikhlas, A. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter di Era Digital Untuk Masa Depan Siswa Sekolah Dasar. Journal On Education, 06(03), 15795–15800. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SNHPP/article/view/1538
Sagala, K., Naibaho, L., & Rantung, D. A. (2024). Tantangan Pendidikan karakter di era digital. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 6(01), 1–8. https://doi.org/10.53863/kst.v6i01.1006
Sari, C. K., Maulida, T. N., & Situmorang, Y. M. (2025). Membangun Generasi Berintegritas melalui Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Nasional. 3, 208–217.
Subroto, D. E., Atikah, T., Aulia, Y., & Sukmawati, S. (2025). Peran Pendidikan Karakter dalam Membangun Generasi Berintegrasi dan Beretika.
Ummah, M. S. (2020). Revitalisasi Pendidikan Untuk Melahirkan Generasi Berkarakter. AL-ILMU, 5(2), 95–109. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Wolo, H. B., & Resi, B. B. F. (2023). Urgensi Integritas Akademik di Perguruan Tinggi dalam Menyikapi Problem Integritas Civitas Akademika. Journal.Unublitar.Ac.Id, 7(3), 2598–5175.http://journal.unublitar.ac.id/pendidikan/index.php/Riset_Konseptual/article/download/718/517
Wulandari, F. M., Cahyani, Y. N., Hapsari, F. H., & Wulandari, N. (2024). Analisis Nilai Karakter Integritas Pada Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Era Society 5 . 0 Kelas VI SD Islam Imama. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(5), 442–448.
Zety, Suziana, & Hidayat, R. S. (2024). Peran Pendidikan dalam Pengembangan Karakter di Era 4.0 -. Journal Scientific of Mandalika (JSM), 5(7). https://www.kompasiana.com/pahrirzk2646/64b28948e1a1670e5d2faff2/peran-pendidikan-dalam-pengembangan-karakter-di-era-4-0
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.