IMPLEMENTASI METODE TOTAL PHYSICAL RESPONSE (TPR) DALAM MENINGKATKAN HAFALAN KOSA KATA BAHASA ARAB SISWA KELAS XI N DI MAN 4 JOMBANG

Authors

  • M Hafis Fatahillah Universitas Hasyim Asy’ari
  • Abdul Qodir Universitas Hasyim Asy’ari

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i4.5241

Keywords:

Arabic Vocabulary, Memorization, TPR, Language Learning, Arabic Education

Abstract

This study aims to examine the implementation of the Total Physical Response (TPR) technique in optimizing the memorization of Arabic vocabulary (mufrodat) of class XI N students at MAN 4 Jombang. The TPR technique is a language learning strategy that combines verbal instructions with physical responses, resulting in a dynamic and enjoyable learning atmosphere. Through a qualitative descriptive strategy, information collection is carried out through observation, interviews, and documentation. The research output shows that the implementation of the TPR technique is able to optimize students' memorization abilities for mufrodat, produce an interactive classroom atmosphere, and make students more dynamic in the learning process. However, there are obstacles such as the less than optimal use of this technique during afternoon lessons and limitations in teaching abstract vocabulary. This research provides an important contribution to the development of contextual and enjoyable Arabic language learning strategies, especially in terms of vocabulary mastery.

References

Demak, Sultan Fatah Bintoro, And Idaayu Anastasia. "Implementasi Media Lagu Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Kemampuan Menghafal Kosa Kata Pada Siswa Kelas Iii Mi." (2021).

Devianty, Rina. "Bahasa sebagai cermin kebudayaan." Jurnal tarbiyah 24.2 (2017).

Ghofur, A., & Riski, R. B. (2024). Pembelajaran Bahasa Arab di Era Digital: Tantangan, Peluang, dan Strategi Menuju Pembelajaran yang Efektif. El-Fusha: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan, 5(1), 15–28. http://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/alfusha/index

Hidayah, Nuriyatul. "TPR (Totally Physical Response) sebagai Metode yang Efektif untuk Meningkatkan Pemahaman Kosa Kata Bahasa Arab bagi Anak-anak." Pembelajaran Bahasa, Sastra Dan Budaya Arab (2017): 53-63.

Mu’at, & Setyabudi, M. A. (2020). Model-Model Strategi Belajar Mufradat Menurut Teori Oxford di Pondok Pesantren Putra Al-Munawaroh Ngemplak Jombang. Prosiding Seminar Nasional Sainsteknopak Ke-4, LPPM UNHASY Tebuireng Jombang, 61–66.

Niswah, I. M. Z., Qomariyah, L., Budiarti, E. M., Afyatul Masruroh, S., Setyabudi, M. A., & Fathurrahman, F. (2024). Pendampingan Belajar Bahasa Arab dengan Metode Karya Wisata untuk Meningkatkan Mufrodat Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Ulum Dero Kesamben Jombang. Prosiding Seminar Nasional Sainsteknopak VIII, LPPM UNHASY Tebuireng Jombang, 284–289.

Palupi, Anggini Tyas, et al. Metode dan Media Inovatif Jadikan Siswa Luar Biasa Terampil dalam Berbahasa. Cahya Ghani Recovery, 2023.

Salsabila, Rahardjo, R. P., & Naseha, S. D. (2024). Pendidikan Bahasa Arab dengan Menerapkan Metode At-Thoriqoh Al-Istinqo’iyyah pada Siswa Madrasah Ibtidaiyyah Tarbiyatunnasyiin Jombang. Muhibbul Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 39–46. Institut Agama Islam Negeri Jember. https://ejournal.iain-jember.ac.id/index.php/muhib/article/view/XXXXX (link lengkap tidak tersedia di gambar)

Setyabudi, Mohammad Arif. "MODEL-MODEL STRATEGI BELAJAR MUFRADAT MENURUT TEORI OXFORD DI PONDOK PESANTREN PUTRA AL-MUNAWAROH NGEMPLAK JOMBANG." Prosiding Seminar Nasional Sains, Teknologi, Ekonomi, Pendidikan dan Keagamaan (SAINSTEKNOPAK). Vol. 4. No. 1. 2020.

Downloads

Published

2025-06-17