Penerapan Permainan Talking Stick dalam pembelajaran keterampilan membaca pada siswa kelas 12 di MAN 8 Jombang

Authors

  • Putri Dyah Fortuna Universitas Hasyim Asy’ari
  • Abdul Ghofur Universitas Hasyim Asy’ari

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i4.5282

Keywords:

Learning, Reading skills, Talking Stick.

Abstract

Lack of interest in reading, limited vocabulary, and low confidence in reading Arabic texts are the background of this study. Reading skills are an important aspect of Arabic language learning that requires mastery of pronunciation, vocabulary, and text comprehension. The “Talking Stick” method is a game-based strategy involving a relay stick that is given alternately to students as music is played. The student holding the stick when the music stops must read a designated section of text. This study examines: (1) the application of this method in reading learning, (2) the improvement of reading ability of grade XII students after the application of this method, and (3) the supporting and inhibiting factors. The approach used was descriptive qualitative with observation, interview, and documentation techniques. The results showed that this method improved students' focus, readiness, and participation in reading. Students' reading skills improved, characterized by courage and clarity of pronunciation. Supporting factors include teacher readiness, conducive classroom atmosphere, and student enthusiasm, while the main obstacles are differences in reading ability and time constraints. This research contributes to the development of Arabic learning strategies that are more interesting and in accordance with the needs of learners

References

Agama, Pendidikan, Islam Di, and M. A. N. Medan. 2022. “Implementasi Metode Outdoor Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Agama Islam Di MAN 1 Medan.” Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP 3(2):147–53. doi: 10.30596/jppp.v3i2.11758.

Alfansyur, Andarusni, and Mariyani. 2020. “Seni Mengelola Data : Penerapan Triangulasi Teknik , Sumber Dan Waktu Pada Penelitian Pendidikan Sosial.” Historis 5(2):146–50.

Apriyanti, Yoki, Evi Lorita, and Yusuarsono Yusuarsono. 2019. “Kualitas Pelayanan Kesehatan Di Pusat Kesehatan Masyarakat Kembang Seri Kecamatan Talang Empat Kabupaten Bengkulu Tengah.” Profesional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik 6(1). doi: 10.37676/professional.v6i1.839.

Cahyaningsih, Putri. 2011. “Penerapan Model Talking Stick.” Skripsi Tidak Diterbitkan. 5(1):21–32.

Dasar, Sekolah. 2020. “Jurnal Basicedu.” 4(4):1104–13.

Dita, Para. 2022. “Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar.” Early Childhood Islamic Education Journal 3(01):73–85. doi: 10.58176/eciejournal.v3i01.679.

Fitriyah, Zamilatul, and Luthfatul Qibtiyah. 2021. “Pengaruh Metode Talking Stick Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Kelas Viii Mts. Al-Amien Putri 1.” Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies 4(1):118–32. doi: 10.36835/al-irfan.v4i1.4346.

Gardner, Erle Stanley. 1960. “Triangulasi Sumber Data.” (5):63–65.

Ghofur, Abdul. 2018. “إعداد المواد التعليمية لتنمية مهارة الكلام على أساس الموضوعات النّحوية في كتاب الشيخ العمريطي للصفّ الثاني بالمدرسة الثانوية" منبع الصّالحين" سوجي غرسيك.”

Hasriadi, H. 2022. “Metode Pembelajaran Inovatif Di Era Digitalisasi.” Jurnal Sinestesia 12(1):136–51.

Husnul Khaatimah, Restu Wibawa. 2017. “Efektivitas Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition Terhadap Hasil Belajar.” Jurnal Teknolofi Pendidikan 2(2):76–87.

Ishak, Dina Mustika, Efi Nur Fitriyanti, and Imroatul Azizah. 2020. “Pengaruh Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’ah Untuk Siswa Madrasah Aliyah Terhadap Pemahaman Budaya Arab.” Prosiding Semnasbama IV UM JILID 1 (1):62–67.

JASMINE, KHANZA. 2014. “Jurnal.” Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu 7(1):24–32.

Junaidi, Junaidi. 2019. “Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar.” Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan 3(1):45–56. doi: 10.35446/diklatreview.v3i1.349.

Mita, Rosaliza. 2015. “Wawancara Sebuah Interaksi Komunikasi Dalam Penelitian Kualitatif.” Jurnal Ilmu Budaya 11(2):71–79.

Nurcholis, Ahmad, Syaikhu Ihsan Hidayatullah, and Muhamad Asngad Rudisunhaji. 2019. “Karakteristik Dan Fungsi Qira’ah Dalam Era Literasi Digital.” El-Tsaqafah: Jurnal Jurusan PBA 18(2):131–46.

Pramiyati, Titin, Jayanta Jayanta, and Yulnelly Yulnelly. 2017. “Peran Data Primer Pada Pembentukan Skema Konseptual Yang Faktual (Studi Kasus: Skema Konseptual Basisdata Simbumil).” Simetris : Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer 8(2):679. doi: 10.24176/simet.v8i2.1574.

Rachman, Arif, Universitas Pertahanan Indonesia, and Hery Purnomo. 2024. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&d.

Rahman, Anwar Abd. 2018. “Keterampilan Membaca Dan Teknik Pengembangannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Diwan : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 3(2):155. doi: 10.24252/diwan.v3i2.4602.

Ratunguri, Yusak, Stelly Viane Manawan, and Deisye Supit. 2023. “Penggunaan Model Talking Stick Untuk Memastikan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Sekolah Dasar.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 5(6):2488–97. doi: 10.31004/edukatif.v5i6.5772.

RI, Kementerian Agama. 2020. Statistik Pendidikan Islam Tahun Pelajaran 2019/2020.

Riyana, Cepi. 2012. Buku Komputer Dan Media Pendidikan Di Sekolah Dasar.

Sugiyono, Prof. Dr. 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D). Bandung: Afabeta.

Taopan, Yana. 2020. “Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Game Untuk Meningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Organ Gerak Hewan Kelas V SD Negeri Dendeng Tahun Pelajaran 2018/2019.” Journal on Teacher Education 2(1):49–58. doi: 10.31004/jote.v2i1.904.

Wahidmurni. 2017. “Pemaparan Metode Penelitian Kualitatif.” 13(3):5.

Zaini Miftach. 2018. “Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Di MIN 22 Hulu Sungai Tengah.” 4(3):53–54.

Downloads

Published

2025-06-19