IMPLEMENTASI E-MODUL BERBASIS MULTIMEDIA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM: STUDI KUALITATIF TERHADAP KETERLIBATAN SISWA
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i4.5323Keywords:
e-module, multimedia, Islamic Religious Education, student engagement, interactive learning.Abstract
This study aims to describe the implementation of multimedia-based e-modules in Islamic Religious Education (PAI) learning and to analyze their impact on student engagement. A qualitative descriptive approach was employed, involving observation, in-depth interviews, and documentation with teachers and students at the junior secondary school (MTs) level. The implemented e-modules included interactive content such as videos, animations, digital quizzes, and external links designed to support conceptual understanding. The findings reveal that the use of multimedia-based e-modules enhances students’ active participation, strengthens conceptual comprehension, and fosters a more engaging and contextual learning experience. Student engagement was evidenced by their enthusiasm in discussions, increased frequency of questions, and ability to independently complete digital-based assignments. These results affirm that integrating multimedia technology into PAI instruction serves as an effective strategy to holistically promote student engagement.
References
Hikmah, A. N., Meliny, M., & Azis, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Modul Digital Interaktif pada Mata Pelajaran Fiqih Materi Zakat, Infaq, dan Sedekah Siswa Kelas X di MA Muslimat NU Palangka Raya. ADIBA: Journal of Education, 2(1).
Ilmiani, A. M. (2023). Penggunaan Produk Media Pembelajaran Bahasa Arab di SMAS IT HASANKA Boarding School. Pendidikan Bahasa Arab FTIK IAIN Palangka Raya.
Ilmiani, A. M., Ahmadi, A., & Rahman, N. F. (2020). Multimedia Interaktif untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1).
Iskandar, A. Z., Azis, A., & Hamdi, H. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPIT Se-Kalimantan Tengah. Jurnal Mu'allim, 5(2).
Jasiah, J., Rahmah, Z., & Liadi, F. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Blended Learning pada Mata Kuliah Ilmu Pendidikan Prodi Pendidikan Agama Islam. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 5(2).
LP2M IAIN Palangka Raya. (2019). Pedoman Penelitian. Palangka Raya: LP2M IAIN Palangka Raya.
Maghfirah, U., & Jasiah. (2024). Pengembangan Modul Digital Interaktif Menggunakan Canva pada Materi PAI di MTs Terpadu Berkah Palangka Raya. Masaliq: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 45-56.
Mulyani, A. A. (2023). Membangun Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran: Studi Kasus Peran Guru di Era Disrupsi Pendidikan. Tesis, Universitas Pendidikan Indonesia.
Munji, A. (2023). Penggunaan Media Digital dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam: Perspektif Studi Pustaka. Adz-Zikr: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 7(1), 1-15.
Muttaqin, Z. (2024). Efektivitas Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Studi Kasus Implementasi Platform E-Learning. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 18(3), 2154-2166.
Ningsih, S. (2023). Implementasi Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Akidah Akhlak di Sekolah SMP Muhammadiyah 02 Medan. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.
Nofmiyati, Miftahuddin, & Zatrahadi, M. F. (2023). Analisis Partisipasi Siswa dalam Pembelajaran Agama Islam: Analisis Studi Literatur. Jurnal Administrasi Pendidikan & Konseling Pendidikan, 4(1), 1-10.
Pribowo, M. A., Hadiati, E., Koderi, & Sufian, M. (2024). Pengembangan E-Modul Pendidikan Agama Islam Interaktif Berbasis Flipbook untuk Meningkatkan Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama. PAIRF: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(4), 961-974.
Prodi PAI FTIK IAIN Palangka Raya. (2023). Prodi PAI Adakan Pelatihan Media dan Bahan Ajar Berbasis Online. Retrieved from
Radhiati, R., Rizal, S. U., & Hikmah, N. (2024). Pengembangan Modul Digital Pendidikan Agama Islam Berbasis Kearifan Lokal Kalimantan pada Materi Penyebar Ajaran Islam di Indonesia. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 9(2).
Rahmah, Y. (2021). Inovasi Pembelajaran: Mata Kuliah Maharah Kalam Terintegrasi dengan Teknologi AI. Pendidikan Bahasa Arab FTIK IAIN Palangka Raya.
Retnadi, E., & Tresnawati, D. (2015). Strategi Pengembangan dan Implementasi Sumber Belajar Berbasis Multimedia dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Cendekia, 12(2), 572–578.
Rizal, S. U., Hamdi, H., & Hikmah, N. (2023). Digitalisasi Pembelajaran PAI dalam Menunjang Kualitas Pembelajaran dan Implikasinya Terhadap Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. The 3rd Annual Conference on Islamic Religious Education, Lombok.
Setiawan, H. (2023). Perancangan Aplikasi E-Modul Perkuliahan pada Fakultas Ushuluddin, Adab dan Da’wah IAIN Palangka Raya. Jurnal Sains Komputer dan Teknologi Informasi, 6(1).
Surawan, S., Syahmidi, M. R. A., & Luthfi, S. (2023). Pembinaan Keagamaan bagi Mahasiswa melalui PPI (Praktik Pengamalan Ibadah) di IAIN Palangka Raya. Jurnal Paris Langkis, 4(1).
Tristianti, H. (2023). Meningkatkan Pemahaman Ilmu Tajwid Melalui Pemanfaatan Media Pembelajaran Elektronik Modul (E-Modul) Berbasis Multimedia Pada Siswa Kelas 7C SMP Negeri 2 Cangkringan. Al-Khos: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 37-45.
Zulkarnain, A. I., Azis, A., & Hamdi, H. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI di SMPIT Se-Kalimantan Tengah. Jur
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.