ANALISIS KEMAMPUAN BERFIKIR KREATIF DALAM PEMBELAJARAN IPA PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 104202 BANDAR SETIA TAHUN AJARAN 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i5.5450Keywords:
Levels of Creative Thinking, Indicators of Creative Thinking,Natural ScienceAbstract
The research that has been carried out is entitled "Analysis of Creative Thinking Ability
in Grade IV Science Learning at SD Negeri 104202 Bandar Setia which is based on the fact that
science learning is carried out only monotonously using the lecture method and students'
memorization without improving students' thinking skills. Even though science is not just rote
learning, it is also there are abilities and thinking processes in it, one of which is creative thinking
which is very necessary for students to prepare for the 21st century. This research aims to find
out: (1) The level of creative thinking in science learning in class IV students at SD Negeri 104202
Bandar Setia. (2) Knowing the Indicators of Creative Thinking Ability in science learning for
class IV students at Class IV Students at SD Negeri 104202 Bandar Setia. The research
methodology uses a qualitative approach with a case study method. The results of the research
revealed that the creative thinking abilities of students at SDN 104202 Bandar Setia were divided
into three categories, namely Creative, Less Creative and Quite Creative. Students' creative
thinking indicators also vary. Based on the research findings above, a student-centred learning
approach is suitable for teachers to implement as a solution to improve the quality of learning in
science subjects so that students can easily explain their ideas in detail, clearly and
independently.
References
Abdullah. (2008). Tafsir Ibnu Katsir Jilid 2. Jakarta: Pustaka Imam As-Syafi’i
Abu bakar, R. (2021). Pengantar Metodelogi Penelitaian. Yogyakarta: Suka-Press. UIN Sunan Kalijaga.
Agus Sujianto. (2010). Mathemagics. Jakarta: Bumi Aksara.
Al-Qur’an dan Terjemahnya. (2007). Bandung: PT Sygma Examedia Arkanleema.
Asrul, dkk. (2015). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Citapustaka Media.
Azhari dan Somakim, “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik
berfikir kreatif. Surabaya: Unesa.
Desmita. (2010). Psikologi Perkembangan. Cet. Ke-IV. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.
Eliyana, E. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa Belajar Ipa Materi Tumbuhan Hijau Pada Siswa Kelas V Sdn 3 Panjerejo Di Masa Pandemi Covid-19. dalam Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, Vol. 2(2).
Febrianti, Y., Djahir, Y., & Fatimah, S. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik dengan Memanfaatkan Lingkungan pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Profit, 3(1), 121–127.
Hadi Asrori Rusman. (2021). Penelitian Kualitatif Studi Fenomenologi, Case Study, Grounded. Theory, Etnografi Biografi. Banyumas: CV. Pena Persada.
Hamka, Tafsir Al-Azhar Juz 6, Jakarta: Gema Insani, Cet. Ke-1, 2015.
Handayani, N. A., & Jumadi, J. (2021). Analisis Pembelajaran IPA Secara Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(2).
Hardani, dkk. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu Grup.
Harriman. (2017). Berpikir Kreatif. dalam Journal of Chemical Information and Modeling. 53(9).
Helda Jolanda. (2017). Pengembangan Kreatifitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif Pelajaran Bahasa Inggris, dalam Jurnal Ilmiah Kependidikan: Universitas Indraprasta PGRI, Vol. 4(3).
Hikmawati. (2020). Metodologi Penelitian, Depok: PT Rajagrafindo Persada.
Isti, Nisa Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa melalui Model Pmbelajaran Inkuiri pada IPA. Dalam Jurnal Ilmiah Sedolah Dasar, Vol.3(11)
Izzaty, Rita Eka, dkk. (2008). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: UNY. Press.
KBBI. (2018). Jakarta: Penyusun KBBI
Kunandar. (2014). Guru Profesional. Jakarta: Rajawali Pers.
Kuswana, Wowo Sunaryo. (2011).” Taksonomi Berpikir”. Bandung: PT Remaja. Rosdakarya
Mahlianurrahman. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran untuk Meningkatkan kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. dalam Ar – Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar. Vol. 1(1).
Mathematical Problem Solving and Thinking in Problem Posing, dalam Junal ZDM: Jurnal Internasional tentang Pendidikan Matematika Vol. 29(3).
Mulyasa, E. (2019). Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan. Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Munandar, Utami. (2017). Mengembangkan Bakat dan Kreatiivitas Anak Sekola Jakarta: PT. Gramedia.
Ni’ma. (2022). “Upaya Guru dalam Meningkatkan Kreativitas Berpikir Peserta Didik di Sekolah Dasar”. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(2).
Nirma, Dkk. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV di SDN 36 Cakranegara. dalam Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, Vol 8(1b).
pengajuan dan pemecahan masalah untuk meningkatkan kemampuan
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tahun 2005. (2005). Standar Nasional pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Rachmawati, T., Laurens, T., & Moma, L. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SD Negeri 40 Ambon Pada Materi Bangun Datar. 1, 93–103.
Rani, Dkk. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV. dalam Jurnal Ilmiah PGSD Universitas Mandiri, Vol 9(4).
Resti, Rendi. (2018). Keterampilan 4C Abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan dasar. dalam Jurnal tarbiyah Al-Awlad, Vol 8(2).
Roosinda, F. W., dkk. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Zahir Publising.
Saifuddin Azwar, Metode Penelitian, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1998). Lihat juga Rianto Adi, Metode Penelitian Sosial dan Hukum, (Jakarta: Granit, 2004).
Samsul, Novaliyosi. (2019). “Trends In International Mathematics science study”. Jurnal Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers.
Sandu Sitoyo dan M. Ali Sodik. (2015). Dasar Metodologi Penelitian, Yogyakarta: Literasi Media.
Sari. (2013). Pengaruh Kedisiplinan Belajar dan Kreativitas Guru dalam Mengajar Tahun Ajaran 2012/2013, dalam Jurnal Publikasi: Universitas Muhammadiyah Surakarta. Vol. 1(1).
Sarining, Dkk. (2015). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Pembelajaran IPA pada Siswa Kelas IV di SD Negeri 2 Pamoran Buleleng. Dalam E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, Vol. 3(1).
Shihab, M. Quraish. Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur‟an, (Jakarta: Lentera Hati, 2002), Cet. 11, Vol. 15
Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan. Ponorogo: CV Nata Karya.
Silver, Edward A. (1997). Fostering Creativity through Instruction Rich in
Siswa Melalui Pendekatan Konstruktivisme Di Kelas
Sugihartono. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, Dan. R&D. Bandung: Alfabeta
Suja’I. (2018). Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab. Semarang: Walisongo Press.
Tatag Yuli Eko Siswono. (2008). Model Pembelajaran Matematika Berbsis
Taufik Nur Rahmadi. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Probing-Prompting pada Pembelajaran IPA SMP Kelas VII Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. dalam Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains
Trianto (2007). Model Pembelajaran Terpadu Dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher
Undang-undang Sisdiknas. (2010). UU RI No.20 T 2003. Jakarta: Sinar Grafika.
Utami Munandar (2009). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.
Wahyuni, D., & Palupi, B. S. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Melalui Soal Open-Ended. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2), 76–83.
Widiastuti, T. A., Atmojo, I. R. W., & Saputri, D. Y. (2021). Profil Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA Kelas V di Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(3), 4–9. Siswono, 2011: 551
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.