ANALISIS DIKSI PROMOSIONAL DALAM JUDUL BERITA TENTANG PANTAI PAPUMA JEMBER DI MEDIA ONLINE PADA KALANGAN GEN Z DAN MILENIAL

Authors

  • Ayunda Putri Nazarrina Universitas Muhammadiyah Jember
  • Annisa Dallilatul Hasanah Universitas Muhammadiyah Jember
  • Muhamad Ipnu Hasan Universitas Muhammadiyah Jember
  • Mohamad Afrizal Universitas Muhammadiyah Jember

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i5.5464

Keywords:

promotional diction, tourism journalism, Gen Z, millennials, online media

Abstract

This study analyzes the use of promotional diction in news titles about Papuma Beach Jember in online media targeting Gen Z and millennials. Digital media has changed the way tourism information is delivered, especially in the use of more persuasive and promotional language. This study uses a critical discourse analysis method with a qualitative descriptive approach to three news articles from PortalJTV.com, Kompas.com, and Suara Jatim Post. The findings show that the promotional diction used includes hyperbolic phrases such as "hidden paradise", "spoiling the eyes", and "very beautiful panorama" which are specifically designed to attract the attention of the younger generation. The results of the study indicate that online media adopts marketing language strategies in tourism journalism, creating a hybridization between informative and promotional content. This study contributes to the understanding of the transformation of journalistic language in the digital era and its implications for young readers' perceptions of tourism information.

References

Alimuddin, M. R. (2022). Ekspresi Pendirian Dalam Teks Jurnalistik Media Detik Dan Kompas Pada Topik Perubahan Iklim Di Indonesia: Analisis Linguistik Korpus= Stance Expressions Of Detik And Kompas News Media On The Topic Of Climate Change In Indonesia: Corpus Linguistics Analysis (Doctoral dissertation, Universitas Hasanuddin).

Anita, A. (2024). Strategi Media Online Pijar News Dalam Membangun Segmentasi Pembaca (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).

Asiani, F. (2020). Persuasive copywriting: sebuah seni menjual melalui tulisan. Anak Hebat Indonesia.

Chanra, M., & Tasruddin, R. (2025). Peran media sosial sebagai platform dakwah di era digital: Studi kasus pada generasi milenial. Jurnal Kolaboratif Sains, 8(1), 872-881.

Christiani, L. C., & Ikasari, P. N. (2020). Generasi Z dan pemeliharaan relasi antar generasi dalam perspektif budaya Jawa. Jurnal komunikasi dan kajian media, 4(2), 84-105.

Dewi, R. P., & Setyaningrum, R. A. (2022). Menulis Kreatif Konteks Bahasa Indonesia. Sanata Dharma University Press.

Evans, P., & Moore, S. (2023). The transformation of travel journalism in the digital age. International Journal of Media Studies, 18(2), 156-172.

Fabriar, S. R. (2024). Dakwah di era digital: Potret aktivitas dakwah Nawaning. Penerbit NEM.

Febriani, N. (2021). Efektivitas strategi komunikasi pemasaran celebrity endorsement di Instagram terhadap generasi Z. Jurnal Manajemen Komunikasi, 5(2), 238.

Hariyanto, D. (2023). Buku Ajar Komunikasi Pemasaran. Umsida Press, 1-142.

Hayati, A., Anggraini, N., & Nuraida, I. (2025). Analisis Diksi Promosi Pada Konten Media Sosial Untuk Meningkatkan Daya Tarik Kuliner Tradisional Di Pasar Lama Kota Tangerang. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 13(3).

HENDRIYANTO, A. (2024). Jurnalistik 4.0: Mengarungi Gelombang Revolusi Media.

Hidayat, A. A., Mahendra, Y. A., Anggraini, A. D., & Bagus, S. T. (2024). Dominasi Bahasa Gaul Di Kalangan Gen Z Dalam Konteks Presentasi Akademik: Studi Diskriptif Pada Mahasiswa Universitas Trunojoyo Madura. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(12).

Ifadhila, I., Rukmana, A. Y., Erwin, E., Ratnaningrum, L. P. R. A., Aprilia, M., Setiawan, R., & Setiawan, H. (2024). Pemasaran Digital di Era Society 5.0: Transformasi Bisnis di Dunia Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Kusumawati, A., & Pratama, R. (2023). Metafora dalam bahasa promosi wisata: Analisis kognitif linguistik. Jurnal Linguistik Indonesia, 41(2), 234-249.

Laowo, A. C., & Vanel, Z. (2024). Strategi Kampanye Digital Anggota Legislatif Untuk Meningkatkan Citra (Studi Kasus Di Kota Surakarta). Juremi: Jurnal Riset Ekonomi, 4(2), 437-456.

Listiyapinto, R. Z. (2024). Analisis Wacana Kritis dalam Film Budi Pekerti: Critical Discourse Analysis in Budi Pekerti Film. Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajaran, 8(1), 11-17.

Mahsya, F. A. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Sebagai Strategi Promosi Tempat Wisata di Kota Ternate oleh Dinas Pariwisata Kota Ternate (Studi Analisis Deskriptif Kualitatif Pada Akun Instagram@ Wonderfulternate) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia).

Naufaldhi, M. R. (2024). Strategi Kreatif Komunikasi Dakwah di Media Sosial Untuk Generasi Z Studi Kasus Realmasjid 2.0 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia).

Prabowo, A., Wahyuni, E. S., Tanjung, Y., Wijaya, M. R., & Adam, A. A. (2025). Manajemen Pemasaran (Strategi Pemasaran Era Digital: Menguasai Tren dan Teknologi Sebagai Konsep Baru Meningkatkan Penjualan). Serasi Media Teknologi.

Purba, A., Rahmadani, P., & Sari, S. (2024). Analisis Wacana Kritis Fairclough Dalam Teks Iklan Sprite 2024. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 5(2), 2185-2191.

Putri, S., & Lestari, R. (2024). Promotional journalism: Tantangan etika jurnalisme di era digital. Jurnal Etika Jurnalisme, 11(1), 23-38.

Shovmayanti, N. A. (2024). Generasi Digital: Mengasah Keterampilan Komunikasi di Era Teknologi. MEGA PRESS NUSANTARA.

Swari, N. K. T. N., Pramana, G. I., & Noak, P. A. (2025). Dampak Penggunaan Media Sosial Dan Kampanye Digital Terhadap Perilaku Pemilih Pemula (Gen Z) Dalam Pilkada Bali. Triwikrama: Jurnal Ilmu Sosial, 8(5), 61-70.

Swastiwi, A. W. (2024). Globalisasi dan Media: Konvergensi Budaya dan Komunikasi. PT Indonesia Delapan Kreasi Nusa.

Downloads

Published

2025-06-24