Pendampingan Strategi Kewirausahaan pada Kafe Kasanawa 03 melalui Inovasi Kemasan dan Media Sosial

Authors

  • Ita Purnama Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima
  • Muhammad Nur Haryadin Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima
  • Apriani Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i5.5559

Keywords:

digital marketing, entrepreneurship, MSMEs, packaging design, social media

Abstract

Micro, small, and medium enterprises (MSMEs) play an essential role in the regional economy but often face obstacles in marketing and branding. Kafe Kasanawa 03 in Bima City experienced challenges such as plain packaging without visual identity and the lack of digital promotional tools. This activity aimed to provide entrepreneurship-based mentoring to enhance the café’s competitiveness. The methods applied included surveys, interviews, discussions, and direct implementation of solutions, such as improved packaging and the creation of Instagram and Facebook accounts. The findings showed that adding logo stickers reinforced brand identity and increased product appeal, while social media use expanded the promotional reach and attracted new customers. These innovations effectively improved the market position and selling value of the café’s products. This initiative illustrates that student–MSME collaboration can be a strategic model for strengthening the local economy through practical, low-cost innovations.

References

Azzahra, S. F., & Sabilla, T. P. (2024). Pengaruh Inovasi Kemasan dan Promosi Digital terhadap Minat Beli Konsumen UMKM Kopi Adjie di Provinsi Lampung , Indonesia. 7(1), 7–18.

Deky. (2025). Pendampingan UMKM dengan Strategi Promosi, Inovasi Kemasan dan Produk untuk Peningkatan Daya Tarik dan Volume Penjualan Es Campur Aneka di Sampit. 4(2), 35–40.

Fernando, H., Tuti, M., Korespondensi, P., Image, B., Merek, C., & Pembelian, K. (2022). Jurnal human capital development. 1–15.

Gian. (2024). Pengaruh Digital Marketing Umkm Makanan Minuman Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Inovasi Produk Di Kota Pangkalpinang. JURNAL AGRIBISNIS DAN KOMUNIKASI PERTANIAN (Journal of Agribusiness and Agricultural Communication), 7(1), 68. https://doi.org/10.35941/jakp.7.1.2024.13817.68-77

Haryanto, J., & Lunarindiah, G. (2023). Pengaruh Strategi Manajemen Rantai Pasok Terhadap Kinerja Operasional Dengan Mediasi Kompetensi Organisasi Pada Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah. Jurnal Ekonomi Trisakti, 3(1), 1187–1196. https://doi.org/10.25105/jet.v3i1.15978

Kesuma, I. A. (2024). Strategi media sosial dalam pemasaran digital islami hotel grand rohan jogja untuk meraih minat konsumen muslim skripsi.

Maharani, *, Zafitri, V., & Mulyati, D. J. (2023). Penguatan Branding UMKM Puspazary Melalui Inovasi Kemasan Dan Pemasaran Digital Strengthening Puspazary UMKM Branding Through Packaging Innovation and Digital Marketing. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Indonesia (JPPMI), 2(4), 243–250.

Mardiana, R., Meilina, D., Octavia, A., Musnaini, M., Lubis, T. A., & Solikhin, A. (2024). Pendampingan Branding Umkm Melalui Sosial Media Dan Desain Kemasan Dalam Upaya Peningkatan Kinerja Pemasaran Pada Umkm Keripik Singkong Bu Wati. EJOIN : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(6), 962–969. https://doi.org/10.55681/ejoin.v2i6.2911

Milasari. (2024). Ekosistem Halal Dan Pemberdayaan Umkm Syariah Di Yogyakarta. 5, 184–195.

Primadhita, Y., Budiningsih, S., Wicaksana, I., & Melani, A. (2023). Pengaruh Pemasaran Digital, Kualitas Produk, Dan Inovasi Hijau Terhadap Kinerja UMKM Makanan Dan Minuman. Jurnal Manajemen & Bisnis Digital, 2(1), 49–61. https://journal.binawan.ac.id/JMBD/article/view/979

Rahmiatul, Maulida, I., Anora, A., & Mustika, V. M. (2024). Pendampingan Pembuatan Logo Dan Inovasi Kemasan Untuk. 3(2), 23–27.

Salim, E., Hendri, H., & Robianto, R. (2020). Strategi Pengembangan Usaha Dan Peningkatan Kinerja Dalam Menghadapi Era Digital Pada Umkm Café Tirtasari Kota Padang. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 4(1), 10. https://doi.org/10.31764/jmm.v4i1.1461

Sifwah, M. A., Nikhal, Z. Z., Dewi, A. P., Nurcahyani, N., & Latifah, R. N. (2024). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM. MANTAP: Journal of Management Accounting, Tax and Production, 2(1), 109–118. https://doi.org/10.57235/mantap.v2i1.1592

Sirodjudin, M., & Sudarmiatin. (2023). Implementasi Digital Marketing Oleh UMKM Di Indonesia: A Scoping Review. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manajemen, 2(2), 20–35.

Solihudin, D., Prihantono, W., Nindya, N. P., & Hidayat, N. F. (2024). Inovasi Pengemasan Produk UMKM Dalam Meningkatkan Nilai Jual Di Pasar Digital. 3(2), 226–233.

Teliana, N., Suhendra, S., Ramadini, G. A., Muhammad Agil Ghifari, M. A. G., Nurhanifah, N., & Saputra, R. M. (2024). Strategi Membangun UMKM Unggul Dengan Paningkatan Kemampuan Pemasaran dan Inovasi Kemasan Melalui Digital Marketing di Desa Cibuntu. Jurnal Ilmu Sosial, Manajemen, Akuntansi dan Bisnis, 5(1), 37–49. https://doi.org/10.47747/jismab.v5i1.1594

Tiara, C., Rochmaniah, A., & Febriana, P. (2023). Pendampingan UMKM Sambal Kemasan Dalam Menghadapi Persaingan Ekonomi Kreatif Pada Media Sosial. Jurnal Pengabdian Masyarakat , 6(1), 204–209.

Trisdayanti, N. putu E., & Kristiana, N. I. (2024). Perempuan Pemimpin: Membingkai Pariwisata Budaya Melalui Kuliner Sehat dan Berkelanjutan. 71–89.

Tyasno et al. (2024). Rebranding Umkm Dapur Ricci’S Sebagai Upaya Meningkatkan Daya Saing Produk Makanan. Junal Desgrafia, 1(1), 67–79. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/desgrafia/

Wasil, M. (2023). Strategi Umkm Bertahan Bertahan Dimasa Pandemi Covid 19. Jurnal Gesi, 2(1), 46–51.

Downloads

Published

2025-06-23