NILAI-NILAI PENDIDIKAN DALAM FILM BUYA HAMKA: INSPIRASI BAGI GENERASI MUDA

Authors

  • Muhammad Zaki Arrazin Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Muhammad Maulana Husin Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Surawan Surawan Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i5.5624

Keywords:

Educational values, Buya Hamka, film, character, youth.

Abstract

This study aims to explore the educational values contained in the Buya Hamka movie and how those values can serve as an inspiration for the younger generation. The film not only presents the life story of the prominent figure Buya Hamka but also delivers strong moral messages such as religiosity, honesty, enthusiasm for learning, integrity, hard work, and tolerance. A survey method was employed by distributing questionnaires to 30 youth respondents. The analysis shows that the majority of respondents highly appreciate this film as a medium for character education. An average score of 132.40 reflects a very high level of agreement regarding the educational values depicted in the film. The movie proves to be effective in instilling character values and fostering moral and spiritual awareness among the younger generation.

References

Ainia, Dela Khoirul. 2020. “Merdeka Belajar Dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara Dan

Relevansinya Bagi Pengembanagan Pendidikan Karakter.” Jurnal Filsafat Indonesia 3(3):95–101. doi: 10.23887/jfi.v3i3.24525.

Astuti, Diyah Dwi. 2023. “Pemanfaatan Film Buya Hamka Sebagai Media Belajar Sejarah.” JEJAK : Jurnal Pendidikan Sejarah & Sejarah 3(2):103–12.doi: 10.22437/jejak.v3i2.24856.

Dhedhy, Yuliawan. 2016. “Pembentukan Karakter Anak Dengan Jiwa Sportif Melalui Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan.” Jurnal Sportif 2(1):101–12.

Faturrahman, Faturrahman, Farid Setiawan, Windi Dwi Astuti, and Khaliyatul Khasanah. 2022. “Analisis Kebijakan Program Penguatan Pendidikan Karakter.” Tsaqofah 2(4):466–74. doi: 10.58578/tsaqofah.v2i4.469.

Frimayanti, Ade Imelda. 2017. “Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam [Implementation of Values Education in Islamic Religious Education].” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 8(2):Hal. 240.

Haryanti, Nik, Nurul Syalafiyah, Budi Harianto, and Sony Eko Adisaputro. 2021. “Analisis Nilai Karakter Peduli Sosial Melalui Metode Role Playing Di Kelas V SDI Miftahul Huda Plosokandang Kabupaten Tulungagung.” Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan 9(2):544–74. doi: 10.47668/pkwu.v9i2.326.

Hasnah, Sitti, Nugroho Susanto, Syafruddin Syahrudin, Moh. Solehuddin, Elsa Yuniarti, and Irawan Irawan. 2023. “Implementasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Untuk Membentuk Karakter Ulul Albab.” At-Ta’dib 18(1):18–27. doi: 10.21111/attadib.v18i1.9909.

Hasyim, Perspektif K. K. 2024. “Konsep Pendidikan Nilai Dalam Filsafat Pendidikan Islam :” 5:347–61.

Herianto, Herianto, and Marsigit. 2023. “Filsafat, Ideologi, Paradigma Evaluasi Pendidikan.” (4).

Hidayat, Usep Taufik. 2020. “Tafsir Al-Azhar : Menyelami Kedalaman Tasawuf Hamka.” Buletin Al-Turas 21(1):49–76. doi: 10.15408/bat.v21i1.3826.

Hujairi, Ahmad Walid, Taufikur Rahman, Lusiana Agustien, and Deny Fardiasnyah Putra. 2021.

“Perancangan Film Dokumenter Expository Untuk Meningkatkan Pemahaman Masyarakat Terhadap Situs Peninggalan Bersejarah.” Jurnal Teknologi Informasi Dan Terapan (J-TIT 8(2):2580–2291.

Irawan, Toni, Eva Dewi, Syaiful Dinata, M. Dwi Rahman, and Muhammad Firdaus. n.d. “Pendidikan Karakter Perspektif Buya Hamka Dalam Buku Pribadi Hebat Serta Relevansinya Dengan Pendidikan Islam Kontemporer.” 8(1):11–30.

Karumiadri, Muh, Mutohharun Jinan, and Muh Nur Rochim Maksum. 2023. “Nilai-Nilai Pendidikan Humanistik Menurut Prof. Dr. Hamka Serta Relevansinya Terhadap Tujuan

Pendidikan Nasional.” Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4(2):165–78. doi: 10.37985/murhum.v4i2.170.

Laryngoscope, Visual, Combined With, Emergency Tracheal, and Intubation Teaching. 2019. 2.” 14(2):37–40.

Lestari, Asti Ramadhani Endah, and Risa Mufliharsi. 2023. “Analisis Nilai Pendidikan Karakter Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Inggris.” Deiksis 15(2):132. doi: 10.30998/deiksis.v15i2.17146.

Meilina, Yoshinta, and Ratri Virianita. 2017. “Persepsi Remaja Terhadap Pekerjaan Di Sektor Pertanian Padi Sawah Di Desa Cileungsi Kecamatan Ciawi Kabupaten Bogor.” Jurnal Sains Komunikasi Dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM] 1(3):339–58. doi: 10.29244/jskpm.1.3.339-358.

Muliadi, Erlan, and Ulyan Nasri. 2023. “Future-Oriented Education: The Contribution of

Educational Philosophy in Facing Global Challenges.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 8(4):2420–27. doi: 10.29303/jipp.v8i4.1807.

Noor Athiyah Inayati, Siti, Rohdearna Ramadhani, Rizka Ramadhani, and Hardianti Hardianti.

“Pendidikan Karakter Dalam Pemikiran Buya Hamka.” Maslahah: Jurnal Pengabdian Masyarakat 1(1):49–58. doi: 10.56114/maslahah.v1i1.47.

Nuraini, Nabilah. n.d. “OLEH BUYA HAMKA TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA The Implications of Hamka ’ s Interpretations and Thought of Educational Verses on the Development of Islamic Education in Indonesia 36–47 .اي سينودنإا في ميلاسإلا يملعتلا روطت لىع كاحم ياوب ة ”.

Nurhasanah, Fiqri, Ibnudin Ibnudin, and Ahmad Syathori. 2023. “Konsep Pendidikan Menurut Buya Hamka Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam Kontemporer.” Journal Islamic Pedagogia 3(2):176–95. doi: 10.31943/pedagogia.v3i2.108.

Nuryanto, Sidik. 2019. “Partisipasi Masyarakat Dalam Gerakan Kelas Inspirasi.” Southeast Asian Journal of Islamic Education 1(2):11–126. doi: 10.21093/sajie.v1i2.1442.

Pavitasari, Shabrina Pramudita, Efi Fadilah, and Ika Merdekawati. 2019. “Persepsi Khalayak Terhadap Radio Komunitas Kampus 107.8 Mandalla FM.” Jurnal Kajian Jurnalisme 3(1):95. doi: 10.24198/jkj.v3i1.22451.

Rahma, Annisa, and Kata Kunci. 2024. “Number 2 Februari 2024 P.” Multidiciplinary Scientifict Journal 2(2):16–19.

Rubaidi, Rubaidi. 2020. “Pengarusutamaan Nilai-Nilai Sufisme Dalam Pendidikan Islam Indonesia Kontemporer.” Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies) 8(1):21–38. doi: 10.15642/jpai.2020.8.1.21-38.Somae, Erik Tauvani. 2021.

“Nilai-Nilai Hukum Keluarga Islam Dalam Novel Merantau Ke Deli Karya Hamka.” Commicast 3(1):140–52. doi: 10.12928/commicast.v3i1.4600.

Supomo, Irana Dewi, Thelma I. M. Wengkang, and Viktory N. J. Rotty. 2023. “Sikap Pemeran Utama Dalam Film the Greatest Showman Karya Michael Gracey Dan Implikasinya Pada Pendidikan Karakter.” Kompetensi 3(03):2094–2105. doi: 10.53682/kompetensi.v3i03.5908.

Supranoto, Heri. 2015. “Implementasi Pendidikan Karakter Bangsa Dalam Pembelajaran Sma.” PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi) 3(1):36–49. doi: 10.24127/ja.v3i1.141.

Syarifani, Nara, Naan Naan, Dodo Widarda, Cucu Setiawan, and Maman Lukmanul Hakim. 2023. “The Representation of Sufistic Life Value to Build Growth Mindset in Movie ‘Buya Hamka Vol.1.’” El Harakah: Jurnal Budaya Islam 25(2):276–303. doi: 10.18860/eh.v25i2.23886.

Tania Putri, Elsa. 2024. “Implementasi Nilai-Nilai Komunikasi Profetik Dalam Film Buya Hamka.” Glosains: Jurnal Sains Global Indonesia 5(1):1–10. doi: 10.59784/glosains.v5i1.501.

Taufiqqurahman, Guntur Bayu, Dani Fadillah, and Wiwiek Afifah. 2023. “The Perceptions of the Youth Generation Regarding the ‘Buya Hamka’ Movie.” International Journal of Visual and Performing Arts 5(2):157–66. doi: 10.31763/viperarts.v5i2.1167.

Youpika, Fitra, and Darmiyati Zuchdi. 2016. “Nilai Pendidikan Karakter Cerita Rakyat Suku

Pasemah Bengkulu Dan Relevansinya Sebagai Materi Pembelajaran Sastra.” Jurnal Pendidikan Karakter 7(1):48–58. doi: 10.21831/jpk.v0i1.10731.

Zuhriyandi. 2023. “Analisis Nilai-Nilai Kemanusiaan Atas Pemikiran Tafsir Buya Hamka.” At-Tahfidz: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir 5(1):17–33. doi: 10.53649/at-tahfidz.v5i1.354.

Downloads

Published

2025-06-28