EFEKTIVITAS PENGGUNAAN FLASHCARD UNTUK MENINGKATKAN MENGHAFAL MUFRODAT SISWA DI SEKOLAH MI AL ANWAR JOMBANG

Authors

  • Dewi Nun Al izzah Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang
  • Chusnia Rahmawati Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i5.5641

Keywords:

Flashcard, Vocabulary, Arabic, Learning, MI Al Anwar

Abstract

This study aims to  determine the effectiveness of using flashcard in improving the ability of media is in improving the ability of fifth-grade students at MI Al Anwar Jombang to memorizing Arabic vocabulary. This study used a pretest-posttest design, involving 64 students. The vocabulary test was validated and analyzed using the Wilcoxon Signed Ranks test. The results showed a significant increase in posttest scores compared to pretest (p <0.05), indicating that flashcards can help students become more proficient in vocabulary tests. This media also succeeded in making the class interactive and fun, which increased students' desire and memory. To get the best results, further development of flashcards with various learning approaches is recommended.

References

احمد ألفاكريم رمضا،فعالية استخدام بطاقة فالش لترقية استيعاب المفردات,۲.۲۲

‘Abd al-Falāḥ al-Manziliy wa ‘Āyish Mits Garābiyyah. Al-Iḥṣā’ at-Tarbawiy: Taṭbīqāt bi Istikhdām ar-Ruzm al-Iḥṣā’iyyah li al-‘Ulūm al-Ijtimā’iyyah, (Al-Qāhirah: Dārul Fikr al-‘Arabiy, 2012), 18.

Acep Hermawan, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2018), h. 273.

Ahmad Rohani, Media Instruksional Edukatif, Rineka Cip (Jakarta, 1997) 76.

Ahmad Susanto, Pendidikan Anak Usia Dini, (Cet. I; Jakarta: Bumi Aksara, 2017), h.

Asnawir, M. Basyiruddin Usman, Media Pembelajaran, (Cet. VI; Jakarta: Ciputat Pers, 2002), h. 34

Azhar Arsyad, Media Pembelajaran, (Cet. 20: Jakarta: Rajawali Pers, 2017), h. 115.

Badriah, Efektivitas Proses Pembelajaran dengan Pemanfaatan Media Pembelajaran, Jurnal Lentera Komunikasi Vol.1 No.1, Februari 2015, h. 23.

Bisri Mustofa dan Abdul Hamid, Metode dan Strategi pembelajaran Bahasa Arab, (Malang: UIN Maliki press, 2016), h. 68.

M. Ilham Muchtar. Peningkatan Penguasaan Mufradat Melalui Pengajian Kitab Pada Mahasiswa Ma’had Al-Birr Unismuh Makassar. Al-Maraji’ Vol.2. No.2, tahun 2018.

Maksudin, Media Pembelajaran Bahasa Arab, al-Arabiyyah, Vol. 2, No.1, 2006, http://digilib.uin-suka.ac.id

Peter Salim dan Yenni Salim, Kamus Besar Bahasa Indonesia Kontemporer, (Jakarta: Modern English Press, 2018), h. 367.

Sugiyono, Metodologi Penlitian Kuantitatif, (Bandung: Alfabeta, 2018), 109-110.

Ulin Nuha, Ragam Metodologi dan Media Pembelajaran Bahasa Arab, (Cet.I; Yogjakarta: DivaPress, 2016), h. 290.

Ulin Nuha, Ragam Metodologi dan Media Pembelajaran Bahasa Arab, (Cet: I; Yogyakarta: Diva Press, 2016), h. 291.

Zahratun Fajriyah, Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Kartu Bergambar, (Jurnal pendidikan usia dini), Vol. 9 No. 1 (april 2015).

Downloads

Published

2025-06-30