Manajemen Kurikulum MA Plus Keterampilan Program Tata Busana Dalam Mengembangkan Kompetensi Kreativitas Siswa Di Madrasah Aliyah Negeri Lumajang
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i5.5758Keywords:
Curriculum Management, MA Plus Fashion Program Skills, Student Creativity Competence.Abstract
This study aims to describe the management of the MA Plus curriculum of the fashion program skills in Lumajang as a strategy for developing creativity, life skills, and student entrepreneurship in the era of the creative industry. The curriculum is designed integrated, combining academic aspects, Islam, and vocational skills. The focus of research includes planning, organizing, implementing, and evaluating curriculum. The approach used is descriptive qualitative with observation techniques, interviews, and documentation. Data analysis is carried out through condensation, presentation, and drawing conclusions, and tested with triangulation. The results show: (1) the curriculum is designed for mastery of fashion design and production; (2) activities consist of 60% of practice and 40% theory; (3) students are given freedom in choosing motifs and using sewing tools; and (4) evaluation is carried out formatively and summatively.
References
Abdurrahmansyah. “Teori Pengembangan Kurikulum & Aplikasi” Jurnal Basicedu 9, no. 1 (2024): 64.
Alika Rasya. “Strategi Guru Dalam Mengembangkan Kreativitas Siswa Melalui Seni Budaya Dan Prakarya Di Sd 2 Panjunan” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 09 (2022): 1–23.
Darni, dan Rikaariyani. “Manajemen Kurikulum Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Madrasah Aliyah Negeri (Man) 1 Meranginmanajemen Kurikulum Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Madrasah Aliyah Negeri (Man) 1 Merangin.” Mikraf: Jurnal Pendidikan 4, no. 2 (2023): 24–30. https://doi.org/10.70338/mikraf.v4i2.132.
Darmayanti, Komputerisasi, Halimul Bahri, Bakti Dwi Waluyo, Rahma Doni. “Pelatihan Pembuatan Pola Busana Secara Penerapan Kurikulum Merdeka Serta Meningkatkan” Jurnal Keterampilan 5, no. 6 (2024): 10756–61.
Elekta Putri. “Evaluasi Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar: Tinjauan Dampaknya Terhadap Prestasi Belajar Siswa” E-issn, Jurnal Pendidikan Dasar.7 (2023): 31–38.
Hasanah, Alfiyah Khusnul, Imani Arum Tri Rahayu, Peppy Mayasari, and Ma’rifatun Nashikhah. “Penerapan Modul Pembelajaran Pada Materi Pecah Pola Blus Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Keterampilan Tata Busana Di Man 5 Jombang.” Maximal Journal: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya Dan Pendidikan 1, no. 4 (2024): 133–44.
Khoirudin, M, Muhammad Syaifuddin. “Manajemen Akademik: Konsep Dasar Dan Tujuan.” Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial 3, no. 2 (2022): 867–76. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2.1179.
Kurnia Putri. “Manajemen Kurikulum Di Sekolah Dasar Negeri ( Studi Multi Situs Pendahuluan Perubahan Kurikulum Di Indonesia Telah Berlangsung Secara Dinamis Sejak Tahun” Juornal of Primary Education Manajemen 8 (2025): 108–28.
Marniati, M. “Penerapan Media Video Tutorial Pembuatan Pola Busana Anak Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Tata Busana Smk Dharma Wanita Gresik.” Jurnal Online Tata Busana 12, no. 01 (2023): 38–42.
Maylina Sari, Putri, I Dewa Ayu Made Budhyani. “Proses Pembelajaran Praktek Program Keahlian Tata Busana Pasca Pandemi Covid-19 Di Smk Negeri 2 Singaraja.” Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan 20, no. 2 (2023): 178–87. https://doi.org/10.23887/jptkundiksha.v20i2.65650.
Pokhrel, Sakinah. “Kreativitas Pendidikan Siswa.” Jurnal Basicedu 15, no. 1 (2024): 37–48.
Pristiwanti, Desi, Bai Badriah, Sholeh Hiadayat, and Ratna Sari Dewi. “Manajemen Kurikulum Sebagai Sistem Pendidikan (Studi Kasus Di Madrasah Aliyah Al-Washliyah 22 Tembung).” Jurnal Pendidikan Dan Konseling Volume 4 Nomor 6 Tahun 2022 4, no. 11 (2022): 1707–15.
Rahmah, Tadzqiya Aulia, Roro Isyawati, Permata Ganggi. “Kontribusi Taman Bacaan Masyarakat ‘ Pondok Baca Puspita ’ Di Kabupaten Wonosobo Sebagai Fasilitator Belajar Anak Usia Sekolah Dasar Pendidikan Nonformal Merupakan Pendidikan Yang Berfungsi Untuk Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia” Jurnal Pendidikan Usia Dini 20, no. 2 (2024).
Rasyid, Muhammad Umar Mansyur Al. “Inovasi Manajemen Kurikulum Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Lulusan Di Madrasah Aliyah Negeri Lumajang,” (Skripsi UIN Khas Jember)2024, 1–109.
Sholekhah, Rika Nurhalimatus. “Manajemen Pendidikan Sistem Ganda Dalam Meningkatkan Kompetensi Siswa Di Smk Hidayatul Mubtadiin Tempurejo Jember Skripsi,”(Skripsi UIN Khas Jember) no. April (2025).
Sholihah, Anisatus, Agus Siswanto, Tri Rahayu, Madang Raya. “Implementasi Manajemen Kurikulum Dalam Meningkatkan Prestasi Peserta Didik.” Jprodi Mpi 5, no. Desember (2023): 114–33.
Silpiyani, Nina, Abdul Saleh Siregar, Raudha T Vazari, and Septian Riski. “Manajemen Sarana Dan Prasarana Di Slbn Prof. Dr. Sri Soedewi Kota Jambi” Jurnal Manajemen 5, no. 2 (2024): 76–85.
Sundari, Sundari, Endang Fauziati. “Implikasi Teori Belajar Bruner Dalam Model Pembelajaran Kurikulum 2013.” Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar 3, no. 2 (2021): 128–36. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i2.1206.
Utami, Neni, Muhammad Yoga Aditia, Binti Nur Asiyah. “Penerapan Manajemen POAC ( Planning , Organizing , Actuating Dan Controlling ) Pada Usaha Dawet Semar Di Kabupaten Blitar” 2, no. 2 (2023): 36–48. https://ejurnal.politeknikpratama.ac.id/index.php/jekombis/article/view/1522/1506 .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.