PERBEDAAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW DENGAN TWO STAY TWO STRAY PADA PELAJARAN EKONOMI

Authors

  • Anisa Khoerunnisa Universitas Siliwangi
  • Yoni Hermawan Universitas Siliwangi
  • Gugum Gumilar Universitas Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.61722/jssr.v3i5.5825

Keywords:

Learning Outcomes, Jigsaw, Two Stay Two Stray

Abstract

The problem in this study is based on the low learning outcomes of students, especially in economics subjects in Class XI SMA Negeri 5 Tasikmalaya. This study aims to improve students' economic learning outcomes by comparing the cooperative learning model type Jigsaw and Two Stay Two Stray. The method used in this study is a quasi-experiment with a comparative type using a pre-test post-test nonequivalent multiple group design. The results show that both models are effective, but the Two Stay Two Stray model is superior with a higher N-Gain score.

References

Aisyah, S. M. (2022). PENGARUH LITERASI EKONOMI DAN LITERASI DIGITAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN EKONOMI SISWA KELAS X-E3 SMA NEGERI 3 SIDOARJO DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi(JUPE), 139-147.

Aisyah, S., & Mustika, R. (2022). PENGARUH LITERASI EKONOMI DAN LITERASI DIGITAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN EKONOMI SISWA KELAS X-E3 SMA NEGERI 3 SIDOARJO DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi(JUPE), 139-147.

Azwar, I., Inayah, S., Rahmawati, F., Ertha, A., Prasetyahadi, W., Jumiatiningsih, . . . Sukamto, A. (2024). TEORI-TEORI PENDIDIKAN: Sebuah Pengantar. EDUPEDIA PUBLISHER.

Hariyadi, S., Sopiandy, D., Rahmadani, N., Mifta, B., Nurfitriani, S., Zahirah, & Fathanah, S. (2025). ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI HASIL BELAJAR PPKn SISWA KELAS VI SD NEGERI 2 SABILAMBO. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP UNIVERSITAS MANDIRI, 319-333.

Magdelana, I., Fajriyati, N., Alanda, E., & Tasya, N. (2020). TIGA RANAH TAKSONOMI BLOOM DALAM PENDIDIKAN. EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains, 133-139.

Nur, P., Sadiah, A., & Gumilar, G. (2024). PERBANDINGAN HASIL BELLAJAR PESERTA DIDIK MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAM ACHIEVEMENT (STAD) DENGAN TIPE TAI (TAI) PADA MATA PELAJARAN EKONOMI. Jurnal Sains Student Research, 2-11.

Purnomo, T., & Sri, S. (2021). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Office Administration: Education and Practice, 340-350.

Sunarta, W. (2022). MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR IPA MELALUIIMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIFJIGSAW BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL. Indonesian Journal of Educational Development, 133-141.

Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif, dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 2896-2910.

Downloads

Published

2025-07-09