PERBEDAAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW DENGAN TWO STAY TWO STRAY PADA PELAJARAN EKONOMI
DOI:
https://doi.org/10.61722/jssr.v3i5.5825Keywords:
Learning Outcomes, Jigsaw, Two Stay Two StrayAbstract
The problem in this study is based on the low learning outcomes of students, especially in economics subjects in Class XI SMA Negeri 5 Tasikmalaya. This study aims to improve students' economic learning outcomes by comparing the cooperative learning model type Jigsaw and Two Stay Two Stray. The method used in this study is a quasi-experiment with a comparative type using a pre-test post-test nonequivalent multiple group design. The results show that both models are effective, but the Two Stay Two Stray model is superior with a higher N-Gain score.
References
Aisyah, S. M. (2022). PENGARUH LITERASI EKONOMI DAN LITERASI DIGITAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN EKONOMI SISWA KELAS X-E3 SMA NEGERI 3 SIDOARJO DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi(JUPE), 139-147.
Aisyah, S., & Mustika, R. (2022). PENGARUH LITERASI EKONOMI DAN LITERASI DIGITAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN EKONOMI SISWA KELAS X-E3 SMA NEGERI 3 SIDOARJO DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi(JUPE), 139-147.
Azwar, I., Inayah, S., Rahmawati, F., Ertha, A., Prasetyahadi, W., Jumiatiningsih, . . . Sukamto, A. (2024). TEORI-TEORI PENDIDIKAN: Sebuah Pengantar. EDUPEDIA PUBLISHER.
Hariyadi, S., Sopiandy, D., Rahmadani, N., Mifta, B., Nurfitriani, S., Zahirah, & Fathanah, S. (2025). ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI HASIL BELAJAR PPKn SISWA KELAS VI SD NEGERI 2 SABILAMBO. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP UNIVERSITAS MANDIRI, 319-333.
Magdelana, I., Fajriyati, N., Alanda, E., & Tasya, N. (2020). TIGA RANAH TAKSONOMI BLOOM DALAM PENDIDIKAN. EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains, 133-139.
Nur, P., Sadiah, A., & Gumilar, G. (2024). PERBANDINGAN HASIL BELLAJAR PESERTA DIDIK MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAM ACHIEVEMENT (STAD) DENGAN TIPE TAI (TAI) PADA MATA PELAJARAN EKONOMI. Jurnal Sains Student Research, 2-11.
Purnomo, T., & Sri, S. (2021). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray (TSTS) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Office Administration: Education and Practice, 340-350.
Sunarta, W. (2022). MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR IPA MELALUIIMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIFJIGSAW BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL. Indonesian Journal of Educational Development, 133-141.
Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif, dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 2896-2910.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.